اعلام ازسرگیری فعالیت نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان و سوریه همزمان با سفر فیصل مقداد به روسیه

عربستان سعودی ۹ روز دیگر در ۱۹ مه، میزبان اجلاس اتحادیه عرب است و انتظار می‌رود سوریه نیز در آن شرکت کند

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان و فیصل مقداد ، وزیر خارجه سوریه در جده-Saudi Press Agency/Handout via REUTERS

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد که فعالیت نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان و سوریه در دو کشور پس از ۱۱ سال از سر گرفته می‌شود. 

ریاض پیش‌تر و به دنبال سفر دیپلمات ارشد سوریه اعلام کرده بود که عربستان و سوریه در مسیر بازگشایی سفارتخانه‌ها و ازسرگیری پروازها قرار دارند.

براساس این گزارش، عربستان سعودی تصمیم گرفت که کار نمایندگی دیپلماتیک در سوریه از سرگرفته شود.

خبرگزاری دولتی سوریه نیز به نقل از یک مقام وزارت خارجه دولت اسد اعلام کرد که دمشق تصمیم گرفت فعالیت نمایندگی دیپلماتیک سوریه در عربستان سعودی از سرگرفته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبر دو روز پس از آن اعلام شد که سوریه بار دیگر به عنوان عضوی از اتحادیه عرب پذیرفته شد. روز یکشنبه، ۲۲ عضو اتحادیه عرب با بازگشت سوریه و پایان دادن به تعلیق ۱۲ ساله این کشور موافقت کردند. پس از آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱، این کشور از اتحادیه عرب اخراج شد و کشورهای عربی نیز روابط خود را با سوریه قطع کردند.

عربستان سعودی ۹ روز دیگر در ۱۹ مه، میزبان اجلاس اتحادیه عرب است و انتظار می‌رود سوریه نیز در آن شرکت کند.

برخی کارشناسان می‌گویند عضویت دوباره سوریه در اتحادیه عرب می‌تواند راه را برای بازگشت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به صحنه بین‌المللی هموار کند. اسد در سال‌های اخیر توانست کنترل اغلب مناطق کشور را دوباره به‌دست بگیرد و همزمان حرکت همسایگان در جهت ازسرگیری روابط با دمشق آغاز شد.

اغلب کشورهای جهان غیر از کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران و روسیه در سال‌های اخیر بشار اسد را در انزوا قرار داده بودند.

در حال حاضر آمریکا و کشورهایی مانند بریتانیا نارضایتی خود را درباره خارج شدن سوریه از انزوا اعلام کرده‌اند.

با این حال آنتونی بلینکن و جیمز کلورلی، وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا می‌گویند که این بر عهده اتحادیه عرب است که درباره اعضا خود تصمیم بگیرد.

همزمان فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه به مسکو سفر کرده است و روز چهارشنبه در نشست مشترکی با همتایان خود از جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و روسیه شرکت خواهد کرد.

این نخستین بار در بیش از یک دهه است که وزیر خارجه سوریه با همتای ترکیه‌ای خود دیدار می‌کند. ترکیه در جریان جنگ داخلی سوریه از حامیان مخالفان اسد بود.

گفتنی است اواخر ماه آوریل نیز نشستی بین وزیران دفاع جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه و عربستان سعودی در مسکو انجام شده بود.

به گزارش ای‌بی‌سی، جنگ ۱۲ ساله سوریه نیم میلیون کشته برجای گذاشت و نیمی از جمعیت ۲۳ میلیون نفری پیش از جنگ این کشور را آواره کرد.

بیشتر از جهان