عصبانیت روحانیون و حکومتی‌ها از افزایش تعداد زنان مخالف حجاب

اینکه حالا روحانیون مجبور به تغییر لحن همیشگی خود، حضور نداشتن در تجمعات مردمی یا کنار گذاشتن لباس روحانیت در اماکن عمومی شده‌اند، در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است

اتوبوس شهری در تهران - ایندیپندنت فارسی

افزایش تعداد زنانی که در ایران به مبارزه علیه حجاب اجباری روی آورده‌اند و بدون پوشش اسلامی در خیابان‌های ایران تردد می‌کنند، موجب خشم و استیصال روحانیون و چهره‌های وابسته به نظام جمهوری اسلامی شده است.

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که این روزها با گرم‌تر شدن هوا در ایران، زنان مخالف حجاب اجباری، به پوشیدن لباس‌های آزادنه‌تر نسبت به قبل روی آورده‌اند و به نظر می‌رسد که چندبرابر شدن تعدادشان طی یک ماه اخیر، حکومت جمهوری اسلامی را برای سرکوب و مهار زنان آزادی‌خواه با مشکل بزرگی مواجه کرده است.

تعداد نیروهای حکومتی و سرکوبگری که می‌توانند در معابر عمومی به آزار و اذیت زنان مخالف حجاب مشغول شوند، با محدودیت مواجه است و در بسیاری از موارد نیز زنان و مردان در ماه‌های اخیر به مقابله‌به‌مثل با نیروهای حکومتی و کوتاه نیامدن مقابل تهدیدهای آن‌ها روی آورده‌اند.

در نتیجه، مقام‌ها و چهره‌های وابسته به نظام اسلامی ایران، در روزهای اخیر کاری جز ابراز نگرانی همراه با تهدید زنانی که اعتقادی به حجاب اجباری ندارند، انجام نداده‌اند و به نظر می‌رسد که نمی‌دانند چگونه خشم و عصبانیت خود از بی‌توجهی اکثریت مردم ایران به دستورهای حکومتی را بروز دهند.

از جمله حسین انصاریان، سخنران مشهور مراسم مذهبی در ایران که روز جمعه ۱۵ اردیبهشت‌ماه، ضمن انتقاد از پدران و مادرانی که «فرزندان آن‌ها با بی‌حجابی گره خورده‌اند»، گفت: «برخی از ما آخوندها برای صد سال پیش هستیم، یعنی به‌درد امروز نمی‌خوریم. برخی منبرهای ما برای ۲۰۰ سال پیش است و جامعه را درمان نمی‌کند.»

همچنین حسن نوروزی، روحانی تندرو و عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، بار دیگر از نیروهای بسیج و شهروندان وابسته به نظام خواست تا به‌عنوان «لشکر امر به معروف و نهی از منکر» به میدان بیایند.

او البته با اشاره به اینکه «لایحه‌ای از طریق دولت به‌عنوان لایحه عفاف و حجاب در حال ارسال است»، افزود: «ما خواهشمان اولا از دوایر دولتی همچون بیمارستان‌ها، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و همه نهادهای دولتی و ثانیا مراکز اقتصادی و علمی این است که به میدان بیایند و با زبان درست و طریق جدال احسن نصیحت کنند.»

مشابه سخنان این روحانی درباره تلاش برای قانع کردن زنان بی‌حجاب از طریق صحبت و گفت‌وگو، طی هفته گذشته از زبان احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، نیز جاری شده بود. او خطاب به نیروهای بسیجی گفته بود که تنها به تذکر زبانی اکتفا کنند و برخورد فیزیکی صورت نگیرد.

سیاست اجتناب از درگیری و حمله‌های خشن، ظاهرا در راستای جلوگیری از وقوع اعتراض‌هایی گسترده‌تر و تکرار نشدن خیزش سراسری که پس از قتل مهسا امینی آغاز شد، صورت گرفته است.

زیرا حمیدرضا ترقی، عضو حزب تندروی موتلفه، نیز روز جمعه با تاکید بر اینکه دولت باید برای برخورد هماهنگ با بی‌حجابی «قرارگاه هماهنگ‌کننده» تشکیل دهد، افزود: «ضابطین برخوردکننده باید مشخص شوند، چراکه هر کسی ممکن است به‌دلیل آموزش ندیدن، صلاحیت برخورد با این موضوع را نداشته باشد و باعث بدتر شدن وضعیت شود.»

البته که او در ادامه با حمله به کتایون ریاحی، بازیگر ایرانی که در چندماه اخیر علیه جمهوری اسلامی موضع گرفته و حاضر به سر کردن روسری در اماکن عمومی نشده است، گفت: «کسی که رفته نقش زن حضرت یوسف را بازی کرده، چیزی از حجاب سر در نمی‌آورد. این‌ها به دنبال ترویج بدحجابی در کشور هستند و دچار خودباختگی شده‌اند و می‌خواهند این را به‌عنوان یک ارزش منفی در جامعه ترویج کنند. طبیعتا باید با این افراد برخورد شدید صورت بگیرد و هیچ مسامحه‌ای در قبال این‌ها درست نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرف دیگر، احمدحسین فلاحی، نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه در مورد «برهنه شدن برخی از زنان در تابستان» هشدار داد و آن را «خطرناک» خواند.

این روحانی ادعا کرد: «برخی از زنان با گرم شدن هوا می‌خواهند برهنه شوند. این اقدام خیلی خطرناک است و حکومت اسلامی باید با آن برخورد کند. مشاهده می‌کنیم که دشمنان، زنان را تشویق و ترغیب می‌کنند تا در برخی خیابان‌ها به صورت برنامه‌ریزی‌شده کشف حجاب و تجمع کنند و حتی برنامه‌ریزی می‌کنند که با چه ابزاری جلو بیایند.»

ادعاهایی که تاکنون هیچ مدرکی برای اثبات آن ارائه نشده است و شبیه به پرونده‌سازی‌های امنیتی پیشین برای فعالان اجتماعی و سیاسی در ایران است.

در همین حال، یک روحانی دیگر به نام حمزه پیش‌مقدم، دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در استان کهگیلویه و بویراحمد، روز جمعه ۱۵ اردیبهشت، مدعی شد که «حجاب نه اجباری است و نه اختیاری، بلکه حجاب امری فراملی و فرامذهبی است. امر به حجاب از مقوله التزام است و حاکمیت وظیفه دارد برای مقوله عفاف و حجاب برنامه‌ریزی کند».

شماری از شهروندان و منتقدان نظام جمهوری اسلامی معتقدند که تهدیدها، نصیحت‌ها و اعزام نیروهای نظامی به خیابان‌ها برای سرکوب زنان مخالف حجاب، دیگر برای مردمی که تجربه چندین ماه مبارزه مقابل گلوله و باتوم نظام جمهوری اسلامی را دارند، اثری ندارد و روحانیون شیعه در نهایت راهی ندارند جز اینکه مقابل خواست حداکثری مردم برای کنار گذاشتن قوانین سرکوبگرایانه، کوتاه بیایند.

روز چهارشنبه هفته گذشته، نیز رسول فلاحتی، امام جمعه رشت، در اختتامیه جشنواره تئاتر کودک، با ابراز عصبانیت خود از زنان و دخترانی که در سالن محل برگزاری مراسم، بدون حجاب اجباری حضور داشتند، گفت که «از همه زنانی که اینجا کشف حجاب کرده‌اند، بیزارم» و ناگهان بدون توجه به دیگران، صحنه برنامه را ترک کرد.

اینکه روحانیون حامی جمهوری اسلامی حالا گاهی مجبور به تغییر لحن همیشگی خود، حضور نداشتن در تجمعات مردمی یا کنار گذاشتن لباس روحانیت در اماکن عمومی می‌شوند، در تاریخ نظام جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است و نمی‌تواند معنایی جز به ثمر نشستن تلاش میلیون‌ها ایرانی برای مبارزه با قوانین متحجرانه داشته باشد.