لایحه حجاب و عفاف در راه مجلس

یک نماینده مجلس: دولت لایحه را نفرستد خودمان دست به کار می‌شویم

حفظ حجاب اجباری به مهم‌ترین چالش این روزهای جمهوری اسلامی تبدیل شده است. نهادهای مختلف در حال طرح‌ریزی راهکارهایی برای اجبار زنان ایران به حفظ حجاب اجباری‌اند. در یکی از همین مجموعه اقدامات، قوه قضاییه جمهوری اسلامی لایحه حجاب و عفاف را به دولت ارسال کرد و دولت نیز قصد دارد آن را در اختیار مجلس بگذارد تا با تصویب آن، فشارها بر روی زنان افزایش یابد.

محسنی اژه‌ای پیش از این، با اعلام خبر تدوین این لایحه، مدعی شده بود که پس از جلب نقطه نظرات حدود ۲۰ دستگاه و اشخاص صاحب‌نظر، این لایحه دوفوریتی را آماده کرده است. او همچنین گفت که این لایحه اکنون در کمیسیون مرتبط در دولت است و امیدوار است به‌زودی برای تصویب به مجلس ارائه شود.

حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، نیز تایید کرد که لایحه حجاب و عفاف در راه رفتن به مجلس است. او همچنین از قانون حمایت از امربه‌معروف و نهی از منکر گفت و با اشاره به راه‌اندازی لشکر امربه‌معروف، اعلام کرد: «احساسمان این است در روشی که در کشف حجاب و بعضی از ولنگاری‌های عمومی روی می‌دهد یک دست‌های پشت پرده‌ای به‌عنوان مخالفت با نظام راهنمایی می‌کنند، لذا ما به‌عنوان تقابل با دست‌های ناپیدا و پنهان موظف هستیم به امربه‌معروف و نهی از‌منکر یک وجهه ملی بدهیم، یعنی همه مردم به‌عنوان لشکر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به میدان بیایند و با نصیحت و ارشاد، جامعه به‌ویژه جوانان را متوجه کنند.»

خبرگزاری فارس پیش از این، بدون انتشار جزئیات این لایحه، در تعاریفی کلی برخی از بخش‌های این لایحه را بررسی کرده بود. بر اساس این گزارش، در طرح حجاب و عفاف، فرد بی‌حجاب «متخلف» شناخته می‌شود و در صورت «تخلف بدحجابی»، فرد خاطی بدون دستگیری و محاکمه، ضمن مجازات با «تمهیدات فرهنگی» روبرو می‌شود.

در این طرح، ۱۱ عرصه به‌صورت گام‌به‌گام و مرحله‌به‌مرحله شناسایی شده است و همه عرصه‌ها به یک‌باره و برای همه افراد اجرا نمی‌شود. محیط اجرایی این طرح در ابتدا دستگاه‌های دولتی، وسایل نقلیه، فضای مجازی، لباس و پوشاک، مراکز آموزشی، اماکن تجاری، مراکز خدماتی، تفریحی، درمانی و ورزشی، محلات، معابر عمومی، خانه و خانواده و ... معرفی شده است.

البته مشخص نیست منظور از اجرای طرح حجاب و عفاف در خانه و خانواده چیست. قرار دادن خانه در کنار اماکن عمومی برای اجرای طرح حجاب و عفاف حاکی از مزاحمت‌های جدید و فشارها و قوانین تازه‌ای برای حریم خصوصی شهروندان است.

طراحان لایحه عفاف و حجاب مدعی‌اند که اجرای کامل این طرح از زمان شروع در هر منطقه، یک سال و برای کل کشور در همه عرصه‌ها، دو سال زمان می‌برد تا «روند رو به رشد بدحجابی و سایر مظاهر فساد اخلاقی متوقف شود و مسئله عفاف و حجاب عادی‌سازی شده و به روال قانونی و شرعی بازگردد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استفاده از کلمات «روند رو به رشد بدحجابی» و بازگشت حجاب «به روال قانونی و شرعی» در این لایحه مهر تاییدی است بر افزایش از سر برداشتن حجاب زنان در سراسر کشور که پیش از این مسئولان جمهوری اسلامی سعی در تکذیب آن داشتند. با شروع خیزش سراسری، بسیاری از زنان حجاب اجباری را از سر برداشته‌اند و بدون حجاب در اماکن عمومی ظاهر می‌شوند. این اقدام زنان به علت افزایش جمعیت آن‌ها باعث شد تا جمهوری اسلامی خطر برخورد مستقیم با زنان را کنار بگذارد و با پلمب واحدهای تجاری و تحت فشار قرار دادن آن‌ها و همچنین در مواردی جلوگیری از ورود زنان بدون حجاب به برخی اماکن، مردم را در مقابل مردم قرار دهد.

امامان جمعه و برخی شخصیت‌های نزدیک به حاکمیت نیز با تاکید بر حضور مردم در صحنه برای مقابله با بی‌حجابی و تاکید بر امربه‌معروف و نهی از منکر تلاش کرده‌اند تا حامیان خود را به میدان بیاورند و با استفاده از آن‌ها، مانع از سر برداشتن حجاب در اماکن عمومی شوند.

اکنون حاکمیت با طرح حجاب و عفاف در تلاش است تا مبارزه علیه حجاب اختیاری را وارد مرحله‌ای دیگر کند. حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس، نیز با حمایت از برخورد حاکمیت با بی‌حجابی اعلام کرد که کمیسیون فرهنگی مجلس طرحی هفت ماده‌ای برای مقابله با بی‌حجابی آماده کرده است. پیش از این نیز بخش‌هایی از این طرح در رسانه‌ها منتشر شد و انتقادهای زیادی را به همراه داشت. میرزایی در مورد این طرح می‌گوید: «به کسانی که کشف حجاب می‌کنند، ابتدا مرحله‌به‌مرحله، تذکر داده می‌شود و بعد اعمال محرومیت‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. تمام این مراحل هوشمند و الکترونیکی است و بدون هیچ‌گونه مواجهه فیزیکی با فرد اتفاق می‌افتد.»

او همچنین در گفت‌وگو با رویداد ۲۴‌، دولت را تهدید کرد که اگر هرچه زودتر لایحه حجاب و عفاف را به مجلس نفرستد، نمایندگان خودشان این طرح را تصویب خواهند کرد. میرزایی در مورد قرائت این هفت ماده در مجلس گفت: «از طرف هیئت‌رئیسه، مخالفت‌هایی برای خواندن این هفت‌ بند صورت گرفت که نمی‌دانم چرا و بروید و از خودشان بپرسید که چرا مخالفت کرده‌اند، چون این کار کاملا غیرقانونی است و ما یک کمیسیون تخصصی هستیم.»

میرزایی همچنین مدعی شد که «چه کسانی که ایران‌دوست و چه کسانی که اسلام‌دوست هستند، همه با حجاب موافق‌اند» و در جواب این پرسش که آیا این طرح به بروز اعتراضات و دو قطبی جامعه منجر نمی‌شود ، در اظهارنظری عجیب گفت: «دستی که قاضی بِبُرد، خون ندارد. یک وقتی ممکن است مردم را مقابل مردم قرار دهید که خوب نیست، اما زمانی، دستگاه‌های قانونی کشور می‌خواهند یک قانونی را اجرا کنند. اگر برخورد سلیقه‌ای کردیم و گفتیم یک قانون اجرا شود و دیگری اجرا نشود، آن‌وقت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.»