نبرد بی‌امان جمهوری اسلامی با زنان: از تشکیل شورای هادی در دانشگاه تا ممانعت از ورود به مترو

بحث بر سر اعمال راهکارهای جدید برای ملزم کردن زنان به رعایت حجاب اجباری پس از کشته شدن مهسا امینی و شروع خیزش سراسری مردم افزایش یافت

همزمان با انتشار عکس‌ها و ویدیوهایی که نشان می‌دهد زنان ایرانی از تن دادن به حجاب اجباری موردنظر حکومت اسلامی در کشور سر باز می‌زنند، رسانه‌های خبری از راهکار‌های جدید مسئولان و نهاد‌های حکومتی برای تحمیل هزینه رعایت نکردن حجاب اجباری بر زنان خبر می‌دهند. 

منابع خبری در ایران از تشکیل شورای «هادی» در دانشگاه علامه طباطبایی برای مقابله با بی‌حجابی در میان دانشجویان خبر داد و به نقل از عبدالله‌ معتمدی، رئیس این دانشگاه، نوشت که مسئولیت شورای هادی این است که در دانشکده‌های مختلف، دانشجویانی را که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، «شناسایی کرده و بعد از صحبت، به آنان کمک کنند تا دانشجویان متوجه شوند مشکل بی‌حجابی از کجا شکل گرفته است».

معتمدی با اشاره به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، که پیش‌تر گفته بود رعایت نکردن حجاب «حرام شرعی و سیاسی»‌ است، در توضیح بی‌حجابی گفت: «رفتارها و پشتوانه‌هایی در پس زمینه وجود دارد که تحت تاثیر برنامه‌های شبکه‌های معاند و جاسوسی دنبال می‌شود.» 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت، اگر دانشجویان با گفت‌وگوی اعضای شورای هادی به رعایت حجاب متقاعد نشوند، «قوانین دانشگاه اجازه تکرار این رفتار را به آنان نمی‌دهد و قطع ارائه خدمات آموزشی و غیره به دانشجویان بی‌حجاب، مرحله آخر واکنش دانشگاه» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای در سخنانی در فروردین‌ سال جاری گفته بود که حجاب، «محدودیت شرعی و قانونی» است و کشف حجاب را «حرام شرعی و سیاسی» دانسته بود. او در ادامه در واکنش به امتناع زنان از رعایت حجاب اجباری موردنظر حکومت، مدعی شد که «دشمن با برنامه وارد شده» است و تاکید کرد که «ما نیز باید با برنامه وارد شویم». 

بحث بر سر تعریف و اعمال راهکارهای جدید برای ملزم کردن زنان به رعایت حجاب اجباری در میان سران و مسئولان جمهوری اسلامی، پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد و بروز خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت، افزایش یافته است. در رسانه‌های اجتماعی نیز ویدیوهای فراوانی از زنان چادری و مردانی منتشر شده است که در خیابان‌، اتوبوس و سایر اماکن عمومی، اقدام به «امر به معروف» زنانی می‌کنند که حاضر به رعایت حجاب اجباری نیستند. 

مهسا امینی، دختر جوانی که به اتهام بی‌حجابی بازداشت شد و سرنوشتش خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی»‌ را جرقه زد، نمونه‌ای از زنان ایران است که با فشارهای حکومتی و حجاب اجباری مخالف‌اند. پس از کشته شدن او در بازداشت گشت ارشاد، زنان بسیاری در ایران روسری از سر برداشتند و شمار بیشتری از زنان در ایران و جهان، از جمله زنان سرشناس در عرصه‌های سیاست و هنر، در اقدامی نمادین موی خود را در مقابل دوربین‌ها چیدند و رسانه‌های اجتماعی را مملو از ویدیوهای خود در همبستگی با زنان ایرانی کردند. 

در راستای اعمال محدودیت بیشتر بر زنان ایرانی و تنگ‌تر کردن عرصه برای آنان، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، گفته است که مطابق قوانین کشور، یگان‌ حفاظت شهرداری در قدم نخست اطلاع‌رسانی می‌کند، سپس تذکر می‌دهد، و پس از آن راهکار ممانعت از ورود زنان را به ایستگاه‌های مترو (در مورد زنانی که از دید حکومت اسلامی در ایران بی‌حجاب تلقی می‌شوند) به اجرا می‌گذارد. 

 غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، نیز از تدوین لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» خبر داده و گفته است: «نقطه‌نظرات سایر سران قوا نیز در این خصوص اخذ، و به هیات دولت ارسال شده است.»

اژه‌ای دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت (اول مه)، در نشست شورای عالی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد که این لاحیه به سرعت در دولت و مجلس تصویب، و با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شود. 

پیش از این نیز مقام‌ها و نیروهای وابسته به حکومت در ایران، تمهیداتی مانند پلمب واحدهای صنفی که به زنان بی‌حجاب خدمات ارائه داده‌اند، به‌کار‌گرفته‌اند. 

مجازات‌هایی چون جریمه نقدی، ابطال گواهینامه رانندگی و گذرنامه نیز علیه زنانی که حاضر نبوده‌اند حجاب اجباری را رعایت کنند، تاکنون به اجرا درآمده است.