فروش شیرخشک با کد ملی؛ فعالان صنفی تایید و مقام‌های وزارت بهداشت تکذیب کردند

رسانه‌های داخلی و کاربران فضای مجازی از کمبود شدید شیرخشک در روزهای اخیر خبر داده‌اند

در حالی‌ که شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی طی روزهای اخیر از نایاب شدن شیرخشک در نقاط مختلف ایران خبر داده‌اند، فرامرز خدایان، مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، این خبر را تکذیب کرد و مدعی شد در زمینه شیرخشک کمبودی وجود ندارد.

این مقام وزارت بهداشت خبرهای مربوط به فروش شیرخشک با کد ملی را «جوسازی» خواند و گفت: تولید شیرخشک در کشور امسال ۲۰ درصد افزایش داشت. او هرگونه کمبود شیرخشک در بازار را انکار کرد و مدعی شد بسیاری از صنایع ظرفیت تولید خود را بیش از ۴۰ درصد افزایش داده‌اند.

پیش‌تر خبرهایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه شیرخشک‌های تولیدی ایران به کشورهای همسایه صادر می‌شوند. مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو این خبر را نیز تکذیب کرد و به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «این موضوع صحت ندارد؛ زیرا اولویت ما تامین نیازهای داخلی است. وقتی در کشور به شیرخشک نیاز داریم، هیچ‌ دلیلی برای صادرات این محصول به برخی کشورها از جمله پاکستان و افغانستان وجود ندارد.»

انکار کمبود شیرخشک در بازار در حالی است که مقام‌های سازمان غذا و دارو پیش‌تر اذعان کرده بودند این کالا به‌صورت قطره‌چکانی به بازار تزریق می‌شود. سجاد اسماعیلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو، صادرات شیرخشک به کشورهای همسایه را به «سودجویان» نسبت داده و گفته بود: «شیرخشک هم مانند دیگر کالاهای استراتژیک سود بالایی برای سوداگران دارد و همین موضوع، زمینه قاچاق این کالا را به خارج از مرز‌های کشور فراهم می‌کند و ما برای مقابله با قاچاق شیرخشک مجبوریم آن را به‌صورت قطره‌چکانی به بازار تزریق کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی روزهای اخیر، برخی رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی با استناد به گزارش‌ها و مشاهدات میدانی خبر دادند برخی انواع شیرخشک در بازار نایاب است و در صورت ارائه کد ملی فروخته می‌شود.

هانی تحویل‌زاده، دبیر انجمن شیرخشک، هم در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها را تایید کرد و گفت: «قیمت‌گذاری دستوری و قیمت پایین شیرخشک باعث شده است شاهد قاچاق شیرخشک و مصرف آن در جای غیردرست باشیم.»

دبیر انجمن شیرخشک افزایش تولید شیرخشک را هم تایید کرد اما گفت به‌رغم تولید بیشتر، همچنان افزایش تقاضا در بازار را شاهدیم که این از قاچاق آن به خارج خبر می‌دهد. به گفته او، شیرخشک‌های تولید ایران به افغانستان، پاکستان و عراق صادر می‌شوند.

تحویل‌زاده فروش شیرخشک با کد ملی را نیز تایید کرد و درباره فرایند آن گفت: قرار است روند ثبت سفارش در داروخانه‌ها در سامانه تیتک انجام شود و از این پس، داروخانه‌ها بر اساس کد ملی به خانواده‌هایی که فرزند نوزاد دارند، شیرخشک می‌فروشند.

به‌رغم اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران صادرات کالاهای یارانه‌ای مانند شیرخشک را انکار و ادعای قاچاق آن را مطرح می‌کنند، فعالان بازار می‌گویند خروج این محموله‌ها از مبادی رسمی نشان می‌دهد که صادرات آن‌ها از طریق افراد و نهادهای نزدیک به حاکمیت انجام می‌شود.

گران شدن قیمت شیرخشک خطر جدی گرسنه ماندن نوزادانی را در پی دارد که خانواده‌‌هایشان از تامین مقدار موردنیاز شیرخشک برای آنان ناتوان‌اند و با افزایش قیمت، ناچار می‌شوند مقدار مصرف روزانه را کاهش دهند.