انجمن شیر خشک صنعتی: با حذف ارز ترجیحی قیمت شیر خشک دو برابر می‌شود

خانواده‌ها به فرزندآوری تشویق می‌شوند اما برای ایجاد ثبات در بازار شیر خشک اراده‌ای وجود ندارد

شیر خشک ایران در بازارهای جهانی کیلویی ۶۱ هزار تومان صادر می‌شود؛ اما نرخ واقعی آن کیلویی ۷۰ هزار تومان است - اقتصاد‌نیوز

سیاوش سلیمی، رئیس انجمن شیر خشک صنعتی، از دو برابر شدن قیمت شیر خشک با حذف ارز ترجیحی خبر داد و گفت از آنجا که در حال حاضر، شیر خشک با زیان صادر می‌شود، اگر ارز ترجیحی حذف شود، امکان تولید و صادرات آن هم کاهش می‌یابد.

رئیس انجمن شیر خشک صنعتی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیر خام در مرداد ۱۴۰۰، تاکید کرد که در صورت حذف ارز ترجیحی، قیمت شیر خام بار دیگر افزایش می‌یابد و در پی آن قیمت فرآورده‌های شیر خشک هم دو برابر می‌شود.

سیاوش سلیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، به مشکلاتی که با زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی برای صادرات شیر خشک ایجاد شد، اشاره کرد و گفت: «اگر این ارز در عمل حذف شود، فعالان نمی‌دانند چه آینده‌ای پیش روی صادرات شیر خشک خواهد بود.» به گفته او، در حال حاضر حدود ۲۷ تا ۳۰ هزار تن شیر خشک در انبارهای تولیدکنندگان ذخیره شده‌ است و برای این میزان شیر خشک در بازارهای داخلی تقاضا وجود ندارد و صادرات آن‌ها تنها راه چاره‌ است.

این فعال اقتصادی در ادامه، به موضوع کاهش مصرف لبنیات در ایران پرداخت و افزود: «افزایش قیمت لبنیات قدرت خرید مردم را کاهش داد. در سال ۱۴۰۱، این کاهش خرید دوچندان خواهد شد و شیر خام بیشتری به کارخانه‌های شیر خشک سرازیر می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌ حال، آن‌طور که رئیس انجمن شیر خشک صنعتی می‌گوید، صادرات شیر خشک از ایران با چالش‌هایی مواجه است؛ زیرا بازار صادرات ایران به کشورهای پیرامون محدود است و کشورهای حوزه خلیج‌فارس حاضر نیستند جنس ایرانی را با قیمت واقعی خریداری کنند. سیاوش سلیمی در توضیح این مطلب گفت: «آن‌ها می‌دانند که ما به بازاری غیر از آن‌ها دسترسی نداریم و حجم قابل‌توجهی هم شیر خشک دپو شده داریم؛ ازاین‌رو حاضریم آن را با قیمت پایین عرضه کنیم.»

به گفته او، شیر خشک ایران در بازارهای جهانی کیلویی ۶۱ هزار تومان صادر می‌شود؛ اما نرخ واقعی آن کیلویی ۷۰ هزار تومان است.

عرضه شیر خشک در بازارهای داخلی با صادرات آن متفاوت است. گزارش مرکز آمار ایران از نرخ اقلام خوراکی در دی‌ ۱۴۰۰، آشکار می‌کند که در فاصله یک سال، قیمت شیر خشک از ۳۴ هزار تومان در بهمن ۱۳۹۹ به ۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان در دی‌ ۱۴۰۰ رسید.

با این‌ حال هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک، در بهمن‌ماه از درخواست تولیدکنندگان برای افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیر خشک خبر داد. او درباره دلیل درخواست افزایش قیمت به پایگاه خبری تجارت نیوز گفت: «طی ماه‌های اخیر، قیمت مواد اولیه به شکل افسارگسیخته‌ای بالا رفت. به‌ عنوان‌ مثال، نرخ قوطی فلزی ۴۰ درصد بالا رفت. مواد تشکیل‌دهنده شیر خشک نیز بین ۲۵ تا ۵۰ درصد رشد قیمت داشت. تمام مدارک آن نیز موجود است.»

به گفته این فعال اقتصادی، ۶۰ درصد مواد تشکیل‌دهنده شیر خشک خارج از شمول دریافت ارز ترجیحی است.

جمهوری اسلامی ایران در حالی خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق می‌کند که افزایش دائمی قیمت شیر خشک برای خانواده‌های دارای نوزاد، دردسرهای جدی ایجاد کرده است؛ اما دولت برای ایجاد ثبات در بازار این محصول اراده‌ای ندارد.

بیشتر از اقتصاد