تحریم‌های جدید نیوزیلند علیه نهادها و مقام‌های جمهوری اسلامی در حمایت از اوکراین

کانادا هم اعلام کرد یک نهاد و ۹ فرد را که در نقض حقوق بشر در ایران مشارکت داشتند، تحریم می‌کند

وزیر خارجه نیوزیلند بر اعمال تحریم‌های جدید تاکید کرد‌ــ Olivier MATTHYS / POOL / AFP

دولت نیوزیلند روز چهارشنبه ۳ مه (۱۳ اردیبهشت) اعلام کرد در ادامه برنامه‌های حمایتی‌اش از اوکراین در مقابل حمله نظامی روسیه، افراد و نهادهایی از جمهوری اسلامی ایران را به دلیل حمایت از روسیه، تحریم می‌کند. نهادها و افراد وابسته به جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با ارسال پهپادهای سپاه پاسداران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین تحریم شده‌اند.

وزارت خارجه نیوزیلند در گزارشی اعلام کرد دولت این کشور به منظور ارائه مراقبت‌های بهداشتی، تامین غذا، آب و سرپناه، دو میلیون دلار به صندوق بشردوستانه اوکراین کمک می‌کند. این کشور ۱.۵ میلیون دلار نیز برای حمایت از پناهندگان اوکراینی، در اختیار کمیسیاریای عالی سازمان ملل متحد قرار خواهد داد.

نیوزیلند همچنین قصد دارد با اختصاص بودجه‌ای یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری، به قربانیان جنگ اوکراین برای پیگیری در دادگاه‌های بین‌المللی کمک کند. این کشور ۵۰۰ هزار دلار هم در اختیار نهادهای غیردولتی قرار می‌دهد تا از پناهندگان اوکراینی در این کشور حمایت کنند.

بر مبنای این گزارش، ۱۸ نهاد و ۹ فرد در ارتباط با حمله نظامی روسیه به اوکراین در فهرست جدید تحریم‌های نیوزیلند قرار گرفته‌اند. به گفته نانایا ماهوتا، وزیر خارجه نیوزیلند، رهبران ارشد سرویس امنیت فدرال روسیه، سرویس امنیت داخلی و اطلاعات روسیه و دیگر افراد و نهادهای روسی را که با تولید سلاح و ارائه خدمات در جنگ علیه اوکراین مشارکت داشتند، مشمول این تحریم‌ها خواهند شد.

وزیر خارجه نیوزیلند همچنین گفت افراد و نهادهای ایرانی به دلیل حمایت نظامی مستقیم از روسیه در جنگ غیرقانونی این کشور علیه اوکراین تحریم می‌شوند. او تاکید کرد این تحریم‌ها اجرا خواهند شد.  

به گزارش تلویزیون ایران اینترنشنال، قاسم دماوندیان، مدیرعامل شرکت صنایع هوایی قدس، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، حسین شمس‌آبادی، مدیرعامل شرکت پرآور پارس و اصغر محمودی، مالک شرکت سلین تکنیک، از جمله افراد تحریم‌‌شده‌اند. دولت نیوزیلند همچنین سازمان هوافضای سپاه پاسداران و شرکت خدمات فرودگاهی سفیران را به دلیل نقش آن‌ها در ارائه پهپاد به روسیه، در فهرست تحریم‌های جدید خود قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیوزیلند در بهمن‌ ۱۴۰۱ نیز هشت فرد و نهاد وابسته به جمهوری اسلامی را در ارتباط با ارسال پهپاد به روسیه و سرکوب اعتراض‌های مردمی تحریم کرده بود. شاخه تحقیقات و امور صنعتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، فرمانده نیروی هوایی ایران و شرکت‌های سازنده پهپاد مشمول این تحریم‌ها شدند. قبل‌ از آن هم، پنج نهاد و هفت فرد وابسته به جمهوری اسلامی ایران در همین ارتباط تحریم شده بودند.

هم‌زمان با اعلام تحریم‌های جدید نیوزیلند علیه نهادها و افراد وابسته به جمهوری اسلامی، وزارت خارجه کانادا نیز اعلام کرد یک نهاد و ۹ فرد را که در نقض حقوق بشر در ایران مشارکت یا مسئولیت داشتند، تحریم می‌کند. در لیست تحریم‌های جدید کانادا نام شرکت پرآور پارس و اعضای هیئت‌مدیره آن به چشم می‌خورد. از ابتدای خیزش انقلابی ایرانیان تاکنون این یازدهمین بسته تحریمی کانادا علیه نهادها و افراد وابسته به جمهوری اسلامی ایران است.