تگزاس؛ محدودیت خرید زمین کشاورزی برای شهروندان ایران

لایحه‌ای که سه‌شنبه تصویب شد، نسخه‌ تعدیل شده طرحی است که فروش هر گونه زمین را به تمام شهروندان ایران، چین، کره شمالی و روسیه، حتی اگر تابعیت آمریکا را هم داشته باشند، ممنوع می‌کرد

زمین کشاورزی در تگزاس ـ Brandon Bell / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

مجلس سنای ایالت تگزاس روز سه‌شنبه، ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت)، نسخه اولیه لایحه‌ای را تایید کرد که فروش زمین‌های کشاورزی را در این ایالت به شهروندان ایران، چین و چند کشور دیگر محدود می‌کند. 

لایحه ۱۴۷ که با رای ۱۸ به ۱۲ تصویب شد، محدودیت‌های گسترده‌ای بر فروش زمین‌های کشاورزی و جنگلی و اعطای حقوق نفت و گاز به نهادهای هر کشوری که «خطری برای امنیت ملی آمریکا» محسوب شود، اعمال می‌کند. این کشورها بر اساس تحلیل‌های «دفتر مدیر تشکیلات سراسری اطلاعات» آمریکا تعیین می‌شوند که در سال‌های اخیر همواره شامل ایران، چین و چند کشور دیگر بوده است. 

این لایحه به دادستان کل تگزاس امکان می‌دهد که در مورد تخلفات احتمالی تحقیق کند و اگر «ظن منطقی» مطرح باشد، ماجرا را به دادگاه انتقال دهد تا از مالک غیرقانونی خلع ید شود. لایحه مزبور پیش از ارسال به مجلس نمایندگان تگزاس، باید یک دور دیگر در سنا تصویب شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لایحه‌ای که سه‌شنبه تصویب شد، نسخه‌ بسیار تلطیف‌شده طرح اولیه است که فروش هر گونه زمین را به تمام شهروندان ایران، چین، کره شمالی و روسیه، حتی اگر تابعیت آمریکا را هم داشته باشند، ممنوع می‌کرد. برخی از ایرانیان و گروه‌های مدافع حقوق آسیایی‌تباران در آمریکا به شدت به این لایحه اعتراض کرده بودند. طبق نسخه اولیه، اموری ساده مثل خرید مسکن و ‌آغاز کسب‌و‌کار جدید برای  هزاران شهروند دوتابعیتی آمریکا ناممکن می‌شد. 

لوئیس کولخورست، نماینده حامی این لایحه، سه‌شنبه چند متمم به آن افزود که به گفته او، به برخی نگرانی‌ها پاسخ می‌دهد. در نسخه جدید، محدودیت‌ها فقط بر برخی از انواع زمین اعمال شده و فقط شامل خرید دائم می‌شود، نه اجاره. کولخورست پس از حدود دو ساعت مناظره در مجلس سنای ایالت تگزاس گفت: «این لایحه امنیت غذایی ما، امنیت انرژی ما و امنیت ملی را تقویت می‌کند.»

قانونگذاران دو سال پیش به اتفاق آرا لایحه‌ای را تصویب کردند که شرکت‌ها و مقام‌های دولتی تگزاس را از امضای توافق‌های زیرساختی با نهادهای مرتبط با چهار کشور مذکور منع می‌کند. لایحه مورنظر پس از آن مطرح و تصویب شد که یک چهره عمده صنعت املاک در منطقه سین‌کیانگ چین، حدود ۶۰ هزار هکتار زمین برای ساخت نیروگاه باد در منطقه دل ریو خرید. این شهر کوچک مرزی در تگزاس، نزدیک پایگاه نیرو هوایی لافلین است.

بیشتر از اقتصاد