اولین گفتگوی تلفنی شی جین‌پینگ و زلنسکی پس از حمله روسیه به اوکراین

رئیس جمهوری چین در گفتگو با زلنسکی گفت برای برقراری صلح در جنگ اوکراین، نماینده‌ای به کی‌یف و برخی دیگر از پایتخت‌ها خواهد فرستاد

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ـ Genya SAVILOV, Vladimir ASTAPKOVICH / AFP / SPUTNIK

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، روز چهارشنبه، ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت)، در یک تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به همتای اوکراینی خود گفت دولت او برای برقراری صلح در جنگ اوکراین، نماینده‌ای به کی‌یف و برخی کشورها خواهد فرستاد. به گزارش رسانه‌های دولتی چین، پکن قصد دارد بین روسیه و اوکراین میانجیگری کند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، در بیانیه حزب کمونیست چین، که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، هیچ اشاره‌ای به سفر احتمالی فرستاده چین به روسیه نشد.

در این بیانیه آمده است: «دولت چین یک نماینده ویژه در امور آسیا و اروپا را به اوکراین و سایر کشورها خواهد فرستاد تا با برقراری ارتباط عمیق با همه طرفین بحران اوکراین، در مورد حل‌و‌فصل سیاسی این جنگ بحث کنند.» این بیانیه هیچ اشاره‌ای به حمله روسیه یا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به اوکراین در سال گذشته، نمی‌کند.

بیانیه دولت چین همچنین هشدار می‌دهد: «جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای ندارد».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت او و شی جین پینگ، مکالمه تلفنی «طولانی و بامعنایی» داشتند. تماس تلفنی این دو رهبر، نخستین تماس رسمی آن‌ها از زمان تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین است که بیش از یک سال پیش رخ داد.

به گفته یک مقام مطلع، این تماس تلفنی نزدیک به یک ساعت طول کشید و پیشرفت مهمی در تلاش برای حل این درگیری به شمار می‌رود. این اقدام دو ماه پس از آن صورت می‌گیرد که پکن اعلام کرد قصد دارد نقش میانجی صلح را در جنگ اوکراین بر عهده گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، رویکرد چین را ستود، اما از موضع اوکراین انتقاد کرد. او با اشاره به این تماس تلفنی، آمادگی پکن را برای ایجاد روند مذاکرات صلح ستود و در عین حال، اوکراین را محکوم کرد که هیچ گامی به‌منظور حل‌و‌فصل جنگ برنداشته است.

پس از ارائه پیشنهاد ۱۲ ماده‌ای چین برای پایان دادن به جنگ اوکراین، احتمال مذاکرات بین این دو رهبر از هفته‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد. با این حال، زلنسکی اواخر ماه مارس سال جاری میلادی در مصاحبه‌ای با اسوشیتدپرس گفت از زمان آغاز جنگ، با شی جین پینگ صحبت نکرده است و او را دعوت کرد تا به اوکراین سفر کند.

در حالی که زلنسکی کشورش را به ناتو نزدیک‌تر کرده و در پذیرش درخواستش از کشورهای عضو ناتو در زمینه ارسال سلاح‌های مدرن پیشرفته برای کمک به شکست روسیه کامیاب بوده است، پکن غرب را به تحریک درگیری و «شعله‌ور کردن آتش جنگ» با تامین تسلیحات دفاعی برای اوکراین، متهم کرده است.

چین در شورای امنیت سازمان ملل، کوشید از محکومیت روسیه برای حمله به اوکراین جلوگیری کند. چین همچنین تلاش کرد در جنگ اوکراین بی‌طرف به نظر برسد، اما از انتقاد کردن نسبت به تهاجم نظامی مسکو به کی‌یف اجتناب کرده است. پیش از حمله فوریه ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین،  شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین بیانیه مشترکی صادر کردند و گفتند دولت‌های آن‌ها «دوستی بدون محدودیت» دارند.

دولت شی جین پینگ، فوریه سال جاری میلادی طرحی برای صلح پیشنهاد کرد و خواستار آتش‌بس و مذاکرات شد. تلویزیون دولتی چین نیز اینک به نقل از اظهارات شی جین پینگ به زلنسکی، گفته است: «مذاکره تنها راه است».

بیشتر از جهان