چین: اعتماد سیاسی ما به روسیه عمیق‌تر شده است

پکن مایل به همکاری با مسکو برای اجرای شراکت راهبردی است

روسیه گفته است روابط با چین یک اتحاد نظامی رسمی نیست، اما ماهیت بسیار گسترده‌تری دارد ـ AFP

چین روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعتماد سیاسی این کشور به روسیه افزایش یافته است. در این بیانیه تاکید شده است که افزایش اعتماد متقابل، پس از سفر هفته جاری ما ژائوسو، معاون وزیر امور خارجه چین و دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، رخ داده است.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌اش افزود که پکن مایل به همکاری با مسکو برای اجرای شراکت راهبردی و پیشرفت بیشتر در روابط است.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، یک سال پیش در مسکو شراکت راهبردی با هدف مقابله با نفوذ ایالات متحده را اعلام کردند و گفتند که هیچ زمینه‌ای برای همکاری «ممنوع» نخواهد بود.

در بیانیه جدید پکن آمده است که معاون وزیر امور خارجه چین، روزهای دوم و سوم فوریه با آندری رودنکو و سرگئی ورشینین‌، معاونان وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد. براساس متن بیانیه، ما ژائوسو در این دیدارها درباره همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه و همچنین مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای موردعلاقه مشترک تبادل ‌نظر کرد.

بیانیه پکن پس از تشدید تنش میان چین و آمریکا در‌پی پرواز یک بالن چینی بر فراز حریم هوایی ایالات متحده منتشر شد. واشینگتن این بالن را به‌عنوان یک ابزار جاسوسی توصیف کرده است در حالی که چین می‌گوید از این بالن برای اهداف غیرنظامی هواشناسی و سایر مسائل علمی استفاده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیاهو بر سر بالن چینی باعث شد که سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به چین به تعویق بیفتد سفری که انتظار می‌رفت از روز جمعه آغاز شود.

در بیانیه وزارت امور خارجه چین به سفر ما ژائوسو به اوکراین اشاره‌ای نشده است. چین از محکوم کردن تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، یا «حمله» خواندن آن خودداری کرده است.

لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه گفت که روابط مسکو با چین هیچ محدودیتی ندارد و با اینکه ارتباط آن‌ها یک اتحاد نظامی رسمی نیست، ماهیت بسیار بالاتر و گسترده‌تری دارد.

هفته گذشته ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که در سفری رسمی به ژاپن رفته بود، در سخنرانی خود همکاری همه‌جانبه و رو به ‌رشد چین و روسیه را خطری بزرگ برای آسیا و اروپا خواند. دبیرکل ناتو که در دانشگاه کیوی توکیو سخنرانی می‌کرد، گفت به همین دلیل است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هم‌زمان خواهان تقویت پیوند با متحدان این سازمان دفاعی در سراسر قاره آسیا و اقیانوسیه است.

استولتنبرگ در دیدار خود با دانشجویان ژاپنی تاکید کرد که پکن بدون ارائه یک گزارش شفاف یا شرکت در مذاکرات معنادار در مورد کنترل تسلیحات اتمی، به‌طور فزاینده‌ای در حال سرمایه‌گذاری روی تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های دوربرد است.

 

بیشتر از جهان