رایزنی محرمانه با چین و روسیه برای تامین سوخت موشکی ایران

فروش پرکلرات آمونیوم بدون مجوز شورای امنیت به ایران ممنوع است

سرباز ایرانی در کنار موشک شهاب ۳-AFP

دیپلمات‌های مطلع در گفت‌و‌گو با پولتیکو از رایزنی محرمانه چین و روسیه با ایران برای تامین منابع سوخت موشک‌های بالستیک خبر دادند. اقدامی که می‌تواند نقض فاحش قطعنامه‌های سازمان ملل باشد و به مسکو امکان دهد ذخایر ته کشیده راکت را پر کند.

براساس این گزارش، تهران همچنین در حال رایزنی با مقامات و شرکت‌های دولتی چین و روسیه است تا منابع قابل توجهی پرکلرات آمونیوم (AP) به دست آورد، ماده‌ای که بخش اصلی سوخت موشکی را تشکیل می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش به نقل از دیپلمات‌هایی که نمی‌خواهند نامشان فاش شود، می‌نویسد که سجاد آقازاده، که به عنوان مشاور تکنولوژی در چین فعالیت می‌کند، در پکن در حال مذاکره در این زمینه است.

حجم سوختی که تهران به دنبال آن است اعلام نشده است اما گفته می‌شود که تهران می‌خواهد هزاران راکت شامل موشک ذولفقار بسازد که ۷۰۰ کیلومتر برد دارد. نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی از این موشک‌ها در خاورمیانه استفاده می‌کنند. از سوی دیگر امکان استفاده از این موشک‌ها در جنگ روسیه با اوکراین وجود دارد.

پولتیکو می‌گوید که مقامات هیچ یک از این سه کشور به درخواست این نشریه برای توضیح درباره این گزارش پاسخ نداده‌اند.

در ادامه این گزارش به گرم‌تر شدن روابط روسیه، چین و جمهوری اسلامی اشاره شده است. رئیس‌جمهوری چین اخیرا به مسکو سفر کرد و مقامات تهران هم اخیرا در پکن حضور داشتند. از سوی دیگر گزارش‌هایی درباره همکاری نظامی چین با روسیه منتشر شده است.

روسیه پس از تهاجم نظامی سال گذشته به اوکراین هدف تحریم‌های غرب قرار  گرفته است و از همین رو می‌کوشد از منابعی مانند ایران، چین یا کره شمالی، تجهیزات نظامی به‌دست آورد. از آنجایی که کره شمالی با بحران غذایی مواجه است، درمورد همکاری روسیه با کره شمالی موضوع تجهیزات نظامی در برابر غذا مطرح شده است.

پولتیکو می‌نویسد، یکی از راه‌هایی که چین می‌تواند پشت پرده به مسکو کمک کند این است که به روسیه از طریق ایران با تامین سوخت موشکی کمک برساند.

این درحالی است که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که برجام ضمیمه آن است، فروش پرکلرات آمونیوم بدون مجوز شورای امنیت به ایران ممنوع است.

در ماه نوامبر گذشته نیروی دریایی آمریکا ۷۰ تن پرکلرات آمونیوم در کشتی در حال حرکت در دریای عمان کشف کرد که از ایران در راه یمن بود.

بیشتر از جهان