سفیر روسیه در ایران: کار فشرده‌ای روی توافق تهران و روسیه در حال انجام است

الکسی ددوف: نمی‌توانم محتوای دقیق توافق بلند‌مدت تهران و مسکو را افشا کنم

سفیر روسیه در تهران - Irna

الکسی ددوف، سفیر روسیه در تهران، در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری ایرنا گفت که پویایی روابط و همکاری‌های روسیه و ایران سطح بسیار بالایی دارد و تماس‌های نزدیکی بین رهبران دو کشور برقرار است.

ددوف با اشاره به سه بار گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهوری‌های دو کشور از ژانویه تاکنون، سفر  دبیران شورای امنیت ملی ایران و روسیه به مسکو و تهران و نیز سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به روسیه در اواخر مارس، گفت «جلوه‌های زیادی از همکاری وجود دارد».

سفیر روسیه گفت که از دو سال پیش، گردش تجاری بین دو کشور ۴۰ درصد افزایش داشته است، تعداد بورسیه‌های تحصیلی تا ۳۰۰ نفر افزایش یافته و گردش تجاری کنونی بین دو کشور پنج میلیارد دلار است «که البته کافی نیست».

او درباره توافق بلند‌مدت ایران و روسیه گفت که کار بسیار فشرده‌ای روی این توافق در حال انجام است و تا به امضا رسیدن آن، نمی‌تواند محتوای دقیق این توافق را افشا کند، و افزود: «اما باید بگویم که این سند، توافق بسیار بسیار محکمی است که تقریبا تمام جنبه‌های همکاری ایران و روسیه را در بر می‌گیرد.»

الکسی ددوف با اشاره به پروژه کریدور شمال به جنوب گفت که این پروژه امکان ترانزیت کالا را از لنینگراد به بندرعباس به طور کامل با حمل‌و‌نقل ریلی فراهم می‌کند و باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر روسیه در این گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، از برقراری مجدد روابط دیپماتیک بین ایران و عربستان سعودی استقبال کرد و گفت: «معتقدیم که این رخداد کل وضعیت منطقه‌ای را در خاورمیانه و حتی فراتر از آن، تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. ما از این روند حمایت می‌کردیم. با دوستان ایرانی‌ و سعودی در تماسیم و آن‌ها را تشویق می‌کنیم که مواضع خود را به هم نزدیک‌تر کنند.»

او درباره همکاری‌های سه‌جانبه بین ایران، عربستان سعودی و روسیه نیز گفت: «باید ببینیم که روابط و این روند عادی‌سازی بین عربستان سعودی و ایران چگونه توسعه می‌یابد.»

سفیر روسیه درباره دلارزدایی از اقتصاد ایران و روسیه، گفت که اقتصاد روسیه نیز مانند ایران تحت تحریم است و بنابراین، شروع دلارزدایی از تراکنش‌های تجارت خارجی‌ در این شرایط، تصمیمی کاملا منطقی است. او گفت: «ما فکر می‌کنیم که روند دلارزدایی ادامه و گسترش خواهد یافت و این موضع، موقعیت آمریکا را در راستای انحصارگرایی در مکانیزم‌های مالی بین‌المللی، تضعیف خواهد کرد.

الکسی ددوف درباره قرارداد اتصال پیام‌‌رسان‌های مالی رسمی دو کشور نیز گفت که کار بر روی ایجاد زیرساخت پایدار پرداخت و تسویه از طریق نهادهای مربوطه ادامه دارد و «ما قویا امیدواریم که نتایج عملی به همراه داشته باشد».

سفیر روسیه همچنین در پایان این گفت‌وگو، با اشاره به جنگ اوکراین گفت: «ما از کی‌یف، واشنگتن و بروکسل می‌شنویم که می‌گویند این عملیات نظامی به هیچ‌‌وجه نباید متوقف شود و کشور ما به مذاکره نرود. ما پیشنهاد مذاکره دادیم، اما غرب و اوکراین نمی‌خواستند به حرف ما گوش کنند.»

او درباره شرایط روسیه برای مذاکره و تحول در اوضاع اوکراین، نیز گفت که اقدام غرب در «تحویل تسلیحات به اوکراین» باید متوقف شود.