کمبود بارش برف در ایتالیا؛ تابستانی خشک بر رود پو سایه افکنده است

سطح رودخانه پو در اوایل آوریل امسال به پایین‌ترین میزان آن در ۳۰ سال گذشته رسید

رود پو در شمال ایتالیا به طول ۶۵۲ کیلومتر از ارتفاعات آلپ سرچشمه می‌گیرد و به دریای آدریاتیک می‌ریزد - AFP

رود پو، بزرگ‌ترین رودخانه ایتالیا، به علت نباریدن برف کافی در زمستان گذشته، با تهدیدی جدی روبه‌رو است. هنوز به میانه بهار نرسیده، آب این رودخانه کمتر از آب آن در طول فصل تابستان گزارش شده است. 

اسوشیتدپرس به نقل از سازمان آب‌وهوا و محیط زیست بولزانو در ایتالیا گزارش داد که بارش برف در زمستان گذشته در این منطقه نزدیک به ۷۵ درصد کاهش داشته است.

رود پو در شمال ایتالیا به طول ۶۵۲ کیلومتر و بستری به مساحت ۷۵ هزار کیلومتر مربع، از ارتفاعات آلپ سرچشمه می‌گیرد و به دریای آدریاتیک می‌ریزد.

آثار زمستان نه‌‌چندان برفی، هم‌اینک بر کسب‌و‌کارهای منطقه سایه افکنده است. کاپیتان جولیانو لندینی، ناخدای کشتی تفریحی استرادیواری، به دلیل کاهش شدید عمق آب رودخانه پو ناگزیر است تمام بلیت‌های رزرو‌شده را لغو کند. این کشتی تفریحی که می‌تواند تا ۴۰۰ نفر را در طول رودخانه جابه‌جا کند، اینک یکی از خشک‌ترین و گرم‌ترین تابستان‌ها را در ۷۰ سال گذشته پیش رو دارد.

چنانچه بارندگی بهار نتواند کمبود برف زمستان را جبران کند، علاوه بر حمل‌ونقل رودخانه‌ای و گردشگری، حوزه‌های دیگر اقتصادی هم آسیب خواهند دید. 

به گفته‌ مقام‌های مسئول، اوایل آوریل سطح رودخانه پو به پایین‌ترین میزان آن در ۳۰ سال گذشته رسید. 

برکه‌های آلپ در استان بولزانو در شمال ایتالیا، میانگین حدود ‌صد میلیون لیتر آب ذخیره می‌کنند. اما  پس از زمستانی خشک، ذخیره کنونی آن‌ها به زحمت به ۴۲ میلیون لیتر می‌رسد. این دریاچه‌های کوچک برای سرزندگی رودخانه‌های ایتالیا از هر چیزی حیاتی‌ترند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایین بودن سطح آب، محصولات کشاوزی، حوضچه‌های پرورش صدف، سفره‌های زیرزمینی و حتی آب آشامیدنی برخی روستاییان همجوار با رودخانه را با خطر جدی روبه‌رو خواهد کرد.

 تغییرات آب‌وهوایی ناشی از فعالیت‌های بشر که با تبخیر سریع‌تر برف‌ها همراه است، عملا موجب گسترش زمانی و مکانی خشکسالی شده است. 

برای رویارویی با این شرایط، احتمالا به زودی تدابیر شدیدی برای جلوگیری از اسراف و هدر رفتن آب، و نیز جیره‌بندی آن اتخاذ شود. با این حال، در مصوبات دولتی ایتالیا و برنامه‌ریزی‌های مرتبط، هنوز به مورد خاصی در این زمینه اشاره نشده است. 

اما کشاورزان ایتالیایی منتظر نمی‌مانند تا دولت برایشان چاره‌ای بیندیشد. بسیاری از آن‌ها با سرمایه‌گذاری در شیوه‌‌های دقیق و متمرکز آبیاری، پیشاپیش به اقدام‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب در گرم‌ترین ماه‌های سال روی آورده‌اند. 

راهکارهای فنی مختلف، از جمله آبیاری قطره‌ای رو و زیرزمینی، به‌ویژه با کمک فناوری‌های هوشمند، می‌تواند مصرف آب را در مقایسه با آبیاری پرهزینه بارانی، تا حدود ۷۰ درصد کاهش دهد. 

بنا به تخمین مراکز تحقیقاتی ایتالیا، بیش از ۷۰ درصد کشاورزان ناحیه ایمیلیا رومانیا در این کشور که نزدیک به ۱۸۵ هزار هکتار زمین در اختیار دارند، از شیوه آبیاری قطره‌ای متمرکز استفاده می‌کنند.

اما با تمام پیشرفت‌ها در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب، اگر باران نبارد، منطقه همچنان با مشکل روبه‌رو خواهد بود.

بیشتر از جهان