تشدید نگرانی‌ها از گرمایش زمین در روز جهانی زمین

امسال روز جهانی زمین در حالی برگزار می‌شود که طی روزهای گذشته، موج گرما در هند و تایلند به مرگ دست‌کم ۱۳ تن منجر شده است

بیست‌و‌دوم آوریل، برابر با دوم اردیبهشت‌ماه، «روز جهانی زمین» است، روزی برای افزایش آگاهی درباره کره زمین، ضرورت حفظ محیط‌ زیست و هشدار درباره پیامدهای ویرانگر و گسترده گرمایش زمین و تغییرات آب‌وهوایی.

نخستین‌بار در جریان کنفرانس ۱۹۶۹ سازمان یونسکو در سانفرانسیسکو، جان مک کانل، فعال صلح، پیشنهاد داد یک روز مشخص برای پاسداشت زمین و مفهوم صلح تعیین شود.

یک سال بعد، در ۲۲ آوریل ۱۹۷۰ نخستین برنامه‌ها و رویدادهای مختلف زیست‌محیطی، تحت عنوان «روز جهانی زمین» برگزار شد.

در ۲۲ آوریل ۱۹۷۰ حدود ۲۰ میلیون نفر در سراسر ایالات متحده در گردهمایی‌های اولین روز جهانی زمین شرکت کردند. در آن زمان، فشار افکار عمومی باعث شد تا قانون آب پاک در ۱۹۷۲ تصویب شود.

امسال نیز به مانند سال‌های گذشته، روز جهانی زمین، با تجمع‌ها و گردهمایی‌های اعتراضی فعالان زیست‌محیطی در کشورهای مختلف جهان همراه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود بیش از یک میلیون نفر در کشورهای مختلف جهان در اعتراض به سیاست‌های ضدمحیط‌زیستی دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ، به‌ويژه در صنایع آلوده‌کننده مانند نفت و گاز به خیابان‌ها بیایند.

دنیس هیز، فعال محیط‌زیست آمریکایی که ۵۳ سال پیش در ۱۹۷۰ یکی از برگزارکنندگان و هماهنگ‌کنندگان اصلی برنامه روز جهانی زمین بود، در گفت‌وگو با روزنامه گاردین پیام‌های تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ در روز جهانی زمین را محکوم و این اقدام‌ها را فریبکارانه خواند.

این فعال شناخته‌شده محیطی‌زیستی، ابراز امیدوار کرد پیام‌های تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ نفت‌وگاز، توجه‌ را از مسئله اصلی و خطر عملکرد این شرکت‌ها برای کره زمین و تنوع زیستی منحرف نکند.

امسال روز جهانی زمین در حالی برگزار می‌شود که طی روزهای گذشته موج گرما در هند و تایلند به مرگ دست‌کم ۱۳ تن منجر شده است.

دانشمندان گفته‌اند سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ ممکن است گرم‌ترین سال‌های جهان از زمان ثبت میانگین دما در کره زمین باشد.

بیشتر از جهان