زیان ۷۰۰ میلیون دلاری پتروشیمی به‌دلیل قطعی گاز و ادامه اعتراض کارگران صنعت نفت

به گفته دبیرکل انجمن کارفرمایان صنایع پتروشیمی ایران، قطعی گاز باعث کاهش صادرات در این صنعت شده است

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی جمهوری اسلامی،  گفت صادرات «اوره و متانول» در ماه فروردین به‌دلیل قطعی گاز ۲.۵ میلیون تن کاهش پیدا کرده است.

به گفته او، ارزش از دست رفته در محصولات صادراتی ۷۰۰ میلیون دلار، چیزی معادل ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش عرضه ارز نسبت به سال گذشته خورشیدی است.

البته مهدوی ابهری در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که در سال گذشته شرکت‌های پتروشیمی در مجموع «افزایش تولیدات» داشته‌اند، اما «به دلیل اینکه بورس کالا دایم فشار وارد می‌کند که کالای بیشتری به بورس عرضه شود، رقم‌های صادراتی کاهش یافته‌اند.»

اعتراض و اعتصاب‌های گسترده کارگران صنعت نفت و پتروشیمی

سخنان دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی درباره کاهش صادرات محصولات در حالی بیان می‌شود که در ماه‌های گذشته کارگران و تکنسین‌های صنعت پتروشیمی بارها دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند.

روز شنبه، دوم اردیبهشت، کارگران معترض بیش از ۲۰ کارخانه پتروشیمی و کارگاه های مرتبط با صنایع نفتی دست به اعتصاب زدند.

به گفته فعالان کارگری در ایران، میزان کارگران معترض در روز شنبه بیشتر از تمامی اعتراضات و اعتصاب‌های ماه‌های اخیر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهای زیادی از اعتراض و اعتصاب کارگران برخی از کارگاه‌ها از جمله فراسکو و پتروشیمی گچساران، پتروشیمی دهلران، آذرفلز شیراز، پارس کیان، جهان توسعه پارس، پتروشیمی هنگام و پتروشیمی آپادانا و حتی ماشین‌سازی اراک دیده می‌شود.

اعتراض و اعتصاب‌های کارگران صنایع مختلف در روز یکشنبه، سوم اردیبهشت هم ادامه پیدا کرد. ویدئوهایی از اعتصاب کارگران پیمانکاری داوودی، پیمانکار مس سرچشمه کرمان در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

دلیل اصلی کارگران برای اینکه در اولین روزهای هفته دست از کار بکشند، عدم پرداخت حقوق و پرداختی‌های به موقع و لزوم بهبود شرایط شغلی عنوان شده است.

کارگران همچنین می‌گویند با تورم سرسام‌آور با «مصوبه دولت ابراهیم رئیسی مبنی بر افزایش تنها ۲۷ درصدی دستمزد موافق» نیستد.

آمارهای دولت ابراهیم رئیسی نشان می‌دهد که تنها در یک ماه نخست سال ۱۴۰۲ خورشیدی، قیمت کالاهای اساسی تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

صندوق بین المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که میانگین نرخ تورم در اقتصاد بحران‌زده ایران در سال جدید ۴۲ درصد باشد.

اقدامات اعتراضی و اعتصاب‌های کارگری، در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شدت گرفت، اما با سرکوب شدید مواجه شد. حال با آغاز سال ۱۴۰۲ خورشیدی و افزایش قیمت‌ها و فقیرتر شدن کارگران، به‌نظر می‌رسد جرقه تازه‌ترین اعتراضات کارگری زده شده است.

هفته گذشته کمپین مرکزی نفت و گاز با انتشار فراخوانی به دولت جمهوری اسلامی هشدار داده بود که در صورت عدم تحقق مطالبات و افزایش ۷۹ درصدی حقوق تمامی کارگران شرکت های پیمانکاری نفتی، پروژه های پتروشیمی، نیروگاه ها و کارخانجات فولاد و مس در تاریخ دوم اردیبهشت دست به اعتصاب سراسری می‌زنند.

فعالان کارگری در ایران می‌گویند شرایط کاری کارگران در صنعت نفت و پتروشیمی بسیار دشوار و در برخی موارد «مرگبار» است.

این کارگران اغلب به‌جای روزی ۸ ساعت، ۱۰ ساعت در گرمای طاقت‌فرسا کار می‌کنند.

کارگران روز ۲۴ فروردین گذشته در نامه ای خطاب به ابراهیم رئیسی خواستار ابطال مصوبه شورای عالی کار، افزایش ۲۷ درصدی حقوق پایه، و افزایش حداقل دستمزد کارگری به نسبت نرخ تورم شدند. دست کم ۲۰ هزار نفر از کارگران معترض این نامه را امضا کردند.

بیشتر از اقتصاد