بلاتکلیفی پناهجویان افغان در آمریکا و کانادا؛ هیچ برنامه‌ای برای اقامت دائم در دست نیست

از میان ۷۷ هزار پناهنده افغان که با ویزای بشردوستانه به آمریکا پناهنده شدند، تنها ۵ هزار تن اقامت دائمی دریافت کردند

دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با پناهجویان افغان در اسکندریه، ویرجینیا، دسامبر 2021 - ROBERTO SCHMIDT / POOL / AFP

اکثر پناهجویان افغان که با ویزای موقت بشردوستانه در آمریکا و کانادا پناهنده شدند، اکنون با گذشت نزدیک به دو سال که مهلت این ویزا به پایان رسیده است، در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و برنامه‌ای برای اقامت دائم آن‌ها تدارک دیده نشده است.

آمارهای وزارت امنیت داخلی آمریکا (DHS) نشان می‌دهد که از میان ۷۷ هزار پناهنده‌ افغان که با ویزای بشردوستانه در دو سال گذشته به این کشور آمده‌اند، تاکنون تنها ۵ هزار نفر از آن‌ها اقامت دائمی دریافت کرده‌اند. 

مقام‌های ایالات متحده‌ی آمریکا اعلام کردند که با وجود حمایت‌های دو حزب، کنگره با گذشت نزدیک به دو سال پس از خروج آمریکا از افغانستان تاکنون نتوانسته است قانونی را تصویب کند که روند صدور اقامت دائم برای پناهجویان افغان را تسهیل کند.

دولت بایدن هم‌زمان با خروج سربازان آمریکا از افغانستان در اوت ۲۰۲۱، از طریق ویزای موقت بشردوستانه، توانست سیستم عادی پذیرش پناهندگان را دور بزند و به سرعت روند اسکان‌دهی برای همکاران محلی افغان خود و اعضای حکومت پیشین افغانستان را که با تسلط طالبان بر این کشور، فراری شدند، آغاز کند.

بر اساس آمارهای وزارت امنیت داخلی آمریکا (DHS)، از ژانویه ۲۰۲۱، این وزارت بیشتر از ۵۲ هزار درخواست ویزای بشردوستانه را از شهروندان افغانستان دریافت کرده و به آن‌ها رسیدگی کرده است. به گفته‌ این وزارت، از میان درخواست‌کنندگان این ویزا، ۱۱ هزار و ۷۰۰ مورد آن‌ها رد شده است. 

آمارهای وزارت امنیت داخلی آمریکا نشان می‌دهد که از میان بیش از ۷۷ هزار پناهجوی افغان که ویزای موقت بشردوستانه دریافت کرده‌اند، ۱۷ هزار نفر درخواست‌های خود را برای ثبت نام اقامت دائم به دفتر خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده (USCIS) ارسال کردند که تا ۱۶ آوریل ۲۰۲۳، تنها ۵ هزار و ۳۰۰ مورد از این درخواستی‌ها پذیرفته شده است.


از سویی دیگر هم، اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا روز شنبه (۲۲ آوریل) اعلام کرد که این کشور از زمان سقوط افغانستان به دست طالبان در سال ۲۰۲۱ تاکنون، ورود ۳۰ هزار شهروند افغانستان به کانادا را «خوش‌آمد» گفته است. این اداره گفت که بر اساس برنامه دولت کانادا قرار است این رقم به مرز ۴۰ هزار پناهنده برسد که تاکنون انتقال سه‌چهارم این مقدار، صورت گرفته است. 

شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا، اخیرا در توییتی نوشت: «امروز، کانادا با استقبال از بیش از ۳۰ هزار افغان آسیب‌پذیر در خانه جدیدشان، نقطه عطفی را در سنت دیرینه بشردوستانه خود رقم می‌زند. این یک دستاورد بلندپروازانه است، زیرا ما در راستای هدف خود برای اسکان مجدد ۴۰ هزار افغان تا سال ۲۰۲۳ تلاش می‌کنیم.»

با این حال، پناهندگان افغان در کانادا نیز تاکید دارند که این کشور نیز برنامه مشخصی برای اقامت دائم پناهندگان افغان ندارد.

با این حال، وزیر مهاجرت کانادا گفته است که روند اسکان مجدد برای افغان‌ها و چگونگی اقامت آن‌ها یکی از چالش‌های بزرگ سر راه دولت این کشور است. 

فریزر تاکید کرد: «اگرچه تلاش‌های اسکان مجدد در افغانستان یکی از بزرگ‌ترین و سخت‌ترین مسائل در تاریخ کانادا است، اما ما تعهد داریم که از هر فرصتی برای حمایت از این افغان‌های آسیب‌پذیر برای دستیابی آن‌ها به زندگی بهتر در کانادا، استفاده کنیم.»

بیشتر از جهان