ده‌ها هزار افغان همچنان منتظر دریافت ویزای بشردوستانه آمریکا هستند

وزارت خارجه آمریکا روند رسیدگی به درخواست متقاضیان ویزای ویژه مهاجرت را تسریع کرد

«حدود ۱۰ هزار نفر از متقاضیان که اسنادشان تایید شده است، برای دریافت مدارک و اسکان مجدد آماده می‌شوند»-OLIVIER DOULIERY / POOL / AFP

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه، ۲۷ تیر ( ۱۸ ژوییه) گفت که تقاضای ده‌ها هزار شهروند افغانستان که با نیروهای آمریکایی و سازمان‌های وابسته به دولت آمریکا کار کرده بودند، با گذشت حدود یک‎ سال، هنوز نهایی نشده است.

سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که تا هفته گذشته، نام ۷۴ هزار و ۲۷۴ نفر از شهروندان افغانستان در فهرست متقاضیان ویزای ویژه مهاجرت آمریکا (SIV) وجود داشت. این ویزا برای کسانی صادر می‌شود که بتوانند درباره همکاری دو دهه گذشته خود با نیروهای آمریکایی و نهادهای مرتبط با دولت آمریکا اسنادی معتبر ارائه کنند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان گفت: «ممکن است درخواست حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از متقاضیان ویزای ویژه بشردوستانه به دلیل اینکه نتوانسته‌اند اسناد لازم را ارائه کنند، رد شود.»

این مقام افزود: «حدود ۱۰ هزار نفر از متقاضیان که اسنادشان تایید شده است، برای دریافت مدارک و اسکان مجدد آماده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که روند رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان ویزای ویژه مهاجرت افغان‌ها سریع‌تر از قبل پیش می‌رود و وزارت خارجه منابع خود برای رسیدگی به این پرونده‌ها را افزایش داده است. به گفته این مقام وزارت خارجه آمریکا، در مرحله تقاضای ویزای ویژه مهاجرت برای متقاضیان نیز تسهیلاتی ایجاد شده است و از این پس، پرونده‌های متقاضیان را وزارت خارجه بررسی می‌کند، نه اداره خدمات شهروندی و مهاجرت آمریکا. به باور این مقام وزارت خارجه آمریکا، این اقدام سبب خواهد شد روند رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان سرعت بگیرد.

در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، و الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه اعلام کردند که با حذف یکی از دو فرم اصلی و همچنین ساده‌سازی مراحل، روند ارائه درخواست برای ویزای ویژه مهاجرت برای متقاضیان آسان‌تر شده است.

متقاضیان ویزای ویژه مهاجرت از این هفته، تنها یک فرم اصلاح‌شده را پر می‌کنند. پیش از این متقاضیان باید دو فرم پر می‌کردند که یکی از آن‌ها به وزارت خارجه آمریکا و دیگری به اداره خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده ارسال می‌شد.

با این حال وزرای خارجه و امنیت داخلی ایالات متحده گفتند که این تغییر هیچ یک از فرآیندهای بررسی امنیتی قوی را کاهش نمی‌دهد و این اقدام در راستای آسان‌‎سازی ارائه تقاضا و دریافت ویزای ویژه مهاجرت و همچنین حفظ امنیت ملی صورت گرفته است.

با فروپاشی دولت پیشین افغانستان، هزاران شهروند این کشور که تحت سلطه طالبان جانشان را در خطر می‌دیدند، از طریق روند تخلیه نظامی یا پروازهای ویژه‌ای که دولت‌ها و سازمان‌های غربی هماهنگ کرده بودند، از افغانستان خارج شدند اما هنوز هزاران نفر از شهروندان افغانستان که مدعی‌اند به دلیل کار با نیروها و سازمان‌های خارجی جانشان در خطر است، در داخل افغانستان گیر کرده‌اند.

بیشتر از جهان