احتمال زندانی‌شدن بازیگر سریال ترکیه‌ای «عشق ممنوع»

مردی که از ستاره‌های سینمای ترکیه شکایت کرده است، به‌اتهام «تجاوز جنسی» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم‌ شد

هازال کایا، ستاره «عشق ممنوع»، تنها بازیگری نیست که در این پرونده به دادگاه فراخوانده شده است- facebook/@HazalKaya110

یک مرد متهم به تجاوز جنسی که جرمش در دادگاه تایید شده، از هازال کایا، ستاره سینمای ترکیه، به‌اتهام «توهین» شکایت کرده است. اگر این پرونده به نفع شاکی تمام شود، ممکن است به زندانی‌شدن بازیگر ترک بینجامد.

کیفرخواستی علیه کایا به دادگاه منطقه بتمن در جنوب شرقی ترکیه به‌اتهام «توهین علنی با پیام صوتی، نوشتاری یا تصویری» تسلیم شده است که برای این بازیگر درصورت محکوم‌شدن، تا دو سال و چهار ماه حبس در‌پی خواهد داشت.

هازال کایا که با سریال «عشق ممنوع» به شهرت رسید، تنها ستاره سینمایی نیست که در یک زنجیره شکایت، هدف حمله موسی اورهان قرار گرفته است. این سرباز سابق متهم یک پرونده تجاوز به عنف منجر به خودکشی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ازگی مولا، فرح زینب عبدالله و ملک موسو، نام‌های شناخته شده دیگری در دنیای سینما و تلویزیون در ترکیه‌اند که به علت «توهین» به این متهم «متجاوز به عنف»، تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

پیش‌ازاین برای ازگی مولا، بازیگر سرشناس ترکیه‌ که در ایران او را با هنرنمایی در نقش صفیه در سریال آپارتمان بی‌گناهان می‌شناسیم، به‌دلیل «توهین» به گروهبان موسی اورهان در توییتر، یک پرونده قضایی تشکیل و این بازیگر به پرداخت ۵۲۰۰ لیر ترکیه معادل ۲۷۶ دلار جریمه مالی محکوم شد.

مردی که از ستاره‌های سینمای ترکیه شکایت کرده، به‌اتهام «تجاوز جنسی» در دادگاه کیفری به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم‌ شده و باوجود تایید حکم در دادگاه تجدیدنظر، این مجازات هنوز به اجرا در‌نیامده است.

اتهام اورهان مربوط به مرگ ایپک اِر، ۱۸ ساله، در استان بتمن در جنوب شرقی ترکیه بود که در ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۰ اقدام به خودکشی کرد و سرانجام در بیمارستان درگذشت. او در نامه‌ای که به جا گذاشت مدعی شد اورهان (که در آن زمان گروهبان ارتش بود) به او تجاوز کرده و گفته است: «به هرجا که می‌خواهی من را گزارش بده! هیچ اتفاقی برایم نمی‌افتد.»

آیلین نازلیاکا، فعال مدنی از حزب جمهوری‌خواه خلق در ترکیه، مدعی شد که اِر بر‌خلاف میلش به‌مدت ۲۰ روز در مکانی حبس شده بود.

اورهان طی محاکمه اتهام‌ها را رد کرد و پدر قربانی را مقصر مرگ او دانست و گفت: «وظیفه پدر محافظت از دخترش است. به او بیاموزد، او را نفروشد، دخترش را به خودکشی هدایت نکند.»

هازال کایا در واکنش به این دادگاه و شکایت از همکارانش به‌دلیل توهین به متجاوز جنسی در توییتر خود نوشت: «او یک متجاوز کثافت را متجاوز کثافت نامید. چه اشکالی دارد؟ موسی اورهان همچنین یک قاتل است که باعث مرگ زنی که به او تجاوز کرد، شده و آزاد است. هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که او دیگر جان زن دیگری را نخواهد گرفت!»

گفتنی است وکیل اورهان علیه ۱۶ چهره و بازیگر سرشناس ترکیه که حمایت خود را از مولا اعلام کرده‌اند، شکایت کیفری ارائه کرده است.

بیشتر از زندگی