پس از غنوشی، سه تن دیگر از اعضای ارشد حزب اسلامگرای النهضه تونس بازداشت شدند

مقام‌های تونس روز سه‌شنبه برگزاری جلسات در دفاتر النهضه را ممنوع اعلام کردند و پلیس دفاتر ائتلاف اصلی اپوزیسیون به نام «جبهه رهایی» را تعطیل کرد

تحقیق و تجسس در دفاتر حزب النهضه که پیشتر به دستور دادگاه تعطیل شده بود، آغاز شده است-FETHI BELAID / AFP

پلیس تونس روز سه‌شنبه ۱۸ آوریل سه تن دیگر رهبران جنبش النهضه را بازداشت کرد. ساعاتی قبل از بازداشت آنان، راشد غنوشی، رهبر این حزب اسلامگرا و عمده‌ترین منتقد رئیس‌جمهوری، بازداشت شده بود. 

پلیس تونس محمد القومانی، از مدیران النهضه، بلقاسم حسن، معاون شاخه سیاسی، و محمد شنیبه، از مسئولان بخش دانشجویی النهضه را بازداشت و تحقیقات درباره آنان را آغاز کرد. دلیل این اقدام پلیس اعلام نشده است. 

تحقیق و تجسس در دفاتر حزب النهضه که پیش‌تر به دستور دادگاه تعطیل شده بود، نیز آغاز شده است. مقام‌های تونس روز سه‌شنبه برگزاری جلسات در دفاتر النهضه را ممنوع اعلام کردند و پلیس دفاتر ائتلاف اصلی اپوزیسیون به نام «جبهه رهایی» را تعطیل کرد. النهضه نگران است که این اقدام راه را برای ممنوع شدن حزب هموار کند. 

جبهه رهایی ائتلاف عمده اپوزیسیون تونس است و در آن النهضه و شماری از احزاب کوچکت‌تر و فعالان شرکت دارند. این جبهه به طور منظم تجمع‌های اعتراضی علیه قیس سعید را سازماندهی می‌کند و او را به انجام کودتا در کشور متهم می‌کند. بیشتر رهبران این ائتلاف به اتهام و ظن توطئه علیه کشور در زندان به سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب اسلامگرای النهضه برای سال‌ها در تونس اجازه فعالیت نداشت و بیشتر رهبرانش از جمله راشد غنوشی در تبعید به سر می‌بردند. پس از انقلاب موسوم به بهار عرب در سال ۲۰۱۱ و سقوط زین‌العابدین بن علی، غنوشی از اروپا به تونس بازگشت و النهضه به بازیگری عمده در عرصه سیاسی تبدیل شد و توانست با حفظ اکثریت پارلمانی نفوذ عمده‌ای در دولت‌های مختلف تونس داشته باشد. 

منتقدان النهضه آنان را به فساد مالی متهم می‌کنند و می‌گویند که اعضای آن با استفاده از مصونیت سیاسی فعالیت‌های غیرقانونی مالی دارند. 

سه رهبر بازداشت‌شده فوق در ویدیویی در نشست اپوزیسیون جبهه رهایی در کنار راشد غنوشی دیده می‌شوند. غنوشی در این نشست که روز شنبه برگزار شد، گفته بود:‌ «تونس بدون النهضه، بدون اسلام سیاسی و بدون چپگرایان، صحنه جنگ داخلی خواهد بود.» 

او همچنین حامیان قیس سعید، رئیس‌جمهوری تونس، را تروریست و ارهابی توصیف کرد. برخی تحلیلگران این سخنان غنوشی را خطرناک و تحریک‌کننده توصیف کرده‌اند. 

حزب النهضه شاخه‌ حزب اسلامگرای اخوان‌المسلمین در تونس به شمار می‌رود. 

بازداشت سه عضو ارشد النهضه در حالی است که راشد غنوشی، با مسائلی چون اتهام فساد مالی، تروریسم، انتقال تروریست‌ها به صحنه جنگ و همچنین اتهام‌های امنیتی و اطلاعاتی علیه حکومت مواجه است. 

چند هفته پیش، دستگاه قضایی تونس شماری از رهبران جنبش النهضه را به طرح توطئه علیه امنیت کشور، تلاش برای کودتا علیه دولت و همچنین فساد مالی متهم کرده بود.