تلاش برای خروج از انزوا؛ سفر وزیر خارجه سوریه به الجزایر و تونس

فیصل مقداد قرار است دوشنبه در سفر به تونس، سفارت سوریه را در این کشور بازگشایی کند

فیصل مقداد (چپ)، وزیر امور خارجه سوریه- Khaled DESOUKI / AFP

پس از یک دهه انزوای دمشق در پی سرکوب اعتراضات مردمی، وزیر امور خارجه سوریه در روز شنبه، ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین)، در چارچوب تلاش‌های این کشور برای احیای روابط دیپلماتیک خود در جهان عرب، سفرش را به الجزایر و تونس آغاز کرد.

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، شنبه در فرودگاه الجزایر مورد استقبال احمد عطاف، همتای الجزایری خود، قرار گرفت.

به گزارش اسوشیتدپرس، فیصل مقداد در سخنانی که از تلویزیون دولتی الجزایر پخش شد، گفت: «روابط بین دو کشور برادر، فراتر از فراز و نشیب‌های شرایط، وجود دارد و خواهد داشت».

او همچنین گفت: «سفر من فرصتی برای گفت‌وگو بین دو کشور در مورد آخرین تحولات منطقه خواهد بود و ما باید این روابط دوجانبه را تقویت کنیم.»

الجزایر از معدود کشورهای عربی است که در جریان جنگ داخلی سوریه پس از قیام ۲۰۱۱، روابط خود را با سوریه قطع نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیصل مقداد در این دیدار به‌ویژه از کمک الجزایر پس از زمین‌لرزه ویرانگر ششم فوریه، که به‌ کشته شدن ده‌ها هزار نفر را در سوریه و ترکیه منجر شد، قدردانی کرد.

خبرگزاری رسمی الجزایر همچنین گزارش داد فیصل مقداد پیامی از بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه، برای عبدالمجید تبون، همتای الجزایر‌ی او، آورده است.

این سفر، پس از سفر چهارشنبه فیصل مقداد به عربستان سعودی انجام می‌شود که پس از آن، دمشق و ریاض اعلام کردند بعد از گذشت یک دهه، در مسیر بازگشایی سفارت‌ها و ازسرگیری پروازها بین دو کشور حرکت می‌کنند.

دولت‌های عربی به دلیل سرکوب خشن معترضان سوریه، از سال ۲۰۱۱ به این‌سو روابط‌‌شان را با سوریه قطع کردند و دمشق از اتحادیه عرب اخراج شد.

با این حال، در سال‌های اخیر و با تثبیت کنترل بشار اسد بر اکثر مناطق سوریه، همسایگان این کشور گام‌هایی به‌منظور نزدیک شدن به دمشق و برقراری روابط دیپلماتیک برداشته‌اند.

گروهی از رهبران منطقه که جمعه، ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین)، در عربستان سعودی دیدار کردند، شنبه وعده دادند که مذاکرات خود را به منظور دستیابی به راه‌حل سیاسی برای درگیری‌های سوریه ادامه می‌دهند، اما از تایید بازگشت دمشق به جمع اعضای اتحادیه عرب خودداری کردند. در این نشست، دیپلمات‌های ارشد کشورهای عربی خلیج فارس و نیز مصر، اردن و عراق حضور داشتند.

وزیر امور خارجه سوریه چندی پیش نیز در گامی در جهت عادی‌سازی روابط سیاسی، به مصر سفر کرده بود.

فیصل مقداد همچنین قرار است روز دوشنبه در سفری به تونس، سفارت سوریه را در این کشور بازگشایی کند.

قیس سعید، رئیس‌ جمهوری تونس، اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد به وزارت خارجه این کشور دستور داده است تا سفیر جدیدی برای سوریه منصوب کند. به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، این تصمیم تونس با اقدام متقابل دمشق همراه شده است.

بیشتر از جهان