تلاش برای بقای حجاب اجباری با سلب حق رای زنان بی حجاب

یک نماینده مجلس: پلیس در ماجرای مقابله با بی‌حجابی در وظیفه تامین امنیت دچار چالش خواهد شد

تهدید، محدودیت‌های اجتماعی، جریمه، توقیف خودرو و جریمه برای اجبار کردن زنان به رعایت حجاب اجباری تا امروز موفقیت‌آمیز نبوده است. حکومت روزهای اول زیر بار تایید آنچه در خیابان‌های ایران می‌گذرد، نمی‌رفت و مرتب اعلام می‌کرد که چیزی در خیابان‌ها تغییر نکرده است و بی‌حجاب‌ها عده‌ای انگشت‌شمارند؛ اما با گذشت زمان و انتشار تصاویر متعددی از خیابان‌های شهرهای مختلف ایران در رسانه‌های اجتماعی، مجبور شد سر باز زدن گسترده زنان از حجاب اجباری را تایید کند.

در هفته‌های گذشته، رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند که نشان می‌داد در برخی مراکز تفریحی، ایستگاه‌های مترو و فرودگاه‌ها به زنان بی‌حجاب اعلام می‌شود که در صورت نداشتن حجاب اجباری، به آن‌ها خدمات اجتماعی ارائه نمی‌شود. در چند مورد، زنان از حضور در این مکانها پشیمان می‌شدند و در مواردی نیز شال بر سر می‌کردند؛ شال‌هایی که احتمالا چند قدم آن طرف‌تر و بعد از عبور از گیت، دوباره از سر می‌افتادند؛ اما جمهوری اسلامی این روزها به دلیل نبود بهانه‌ای برای برگزار کردن جشن پیروزی، همین برخوردها را هم به عنوان اقدامی مثبت در راستای باحجاب کردن زنان جامعه تلقی می‌کند.

پس از بیان اظهاراتی درباره ارائه نکردن خدمات اجتماعی به زنان بی‌حجاب، کانال تلگرامی دولت بهار این روزها از اقدامی دیگر خبر داد و مدعی شد که احتمالا در انتخابات آینده حق رای زنان بی‌حجاب از آنان گرفته خواهد شد. این کانال تلگرامی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد نوشت: «در پی تصمیم قاطع مسئولان برای اعمال محدودیت و برخورد هوشمند با بانوان بدحجاب، پیشنهادهایی برای ممنوعیت این بانوان از حضور پای صندوق‌های رای و مشارکت در انتخابات آینده مطرح شده است.»

این کانال تلگرامی بر اساس شنیده‌های خود اعلام کرد که مسئولان هنوز برای محروم کردن «زنان بدحجاب» از حضور پای صندوق‌های رای به جمع‌بندی نرسیده‌اند. این در حالی است که در انتخابات گذشته، کمترین میزان مشارکت مردم به ثبت رسید و با توجه به اعتراض‌هایی که از شهریور ۱۴۰۱ شروع شد، این احتمال وجود دارد که انتخابات بعدی خواه‌ناخواه با اقبال بسیار اندک مردم مواجه شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلویزیون جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به حاکمیت این روزها تلاش می‌کنند شرایط را حداقل به قبل از خیزش «زن، زندگی، آزادی» برگردانند؛ خواسته‌ای که با توجه به نشانه‌های موجود در جامعه ایرانی دور از دسترس به نظر می‌رسد و جامعه و زنان به عقب برنخواهند گشت.

روزنامه شهروند روز دوشنبه در صفحه اول خود زنانی را که در تعریف گذشته «بدحجاب» شناخته می‌شدند، دارای پوشش قابل‌قبول معرفی کرد و زنان بدون‌حجاب را نکوهش کرد؛ اتفاقی که در گزارش‌های خیابانی صداوسیما نیز دیده می‌شود و آن‌ها حالا به سراغ زنانی می‌روند که پیش از این «بدحجاب» شناخته می‌شدند.

پلیس نیز از هفته گذشته به شکل غیرمستقیم وارد میدان شد تا با بی‌حجابی برخورد کند. میرسلیم پیش از این مدعی شده بود که این اقدام رادان بر اساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود. اما آن‌طور که به نظر می‌رسد، پاسکاری مقام‌های جمهوری اسلامی برای برخورد با بی‌حجابی کماکان ادامه دارد و پلیس قصد ندارد به طور مستقیم و مانند گذشته پا به میدان بگذارد.

البته برخی حامیان حجاب اجباری این تصمیم فراجا را هوشمندانه می‌دانند. محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس، با بیان اینکه به جای برخورد فیزیکی، برخورد هوشمندانه در دستور کار قرار گرفته است، گفت: «در گزارش وزیر کشور آمده بود که واحدهای صنفی که در آن‌ها عفاف و حجاب رعایت نشود، پلمب می‌شوند.»

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، هم با اشاره به این موضوع اعلام کرد که به کارکنان پلیس ماموریت‌های زیادی سپرده شده است و در حال حاضر در کلانتری‌ها پرونده‌های مفتوح زیادی وجود دارد. او در ادامه گفت: «چقدر در آگاهی احکام قطعی داریم که مال مردم را برده‌اند و متهمان آن‌ها متواری‌اند ولی دستگاه انتظامی کشور به دلیل کمبود امکانات و منابع هم نتوانسته احقاق حق کند و هم کارآمدی و توانایی دستگاه انتظامی کشور زیر سوال رفته است.»

او معتقد است پلیس با درگیر شدن در ماجرای مقابله با بی‌حجابی، در تحقق وظایف دیگرش به‌خصوص تامین امنیت دچار چالش خواهد شد. همچنین با اجرای این طرح مردم به جان هم خواهد افتاد و برای عده‌ای هم امر مشتبه می‌شود که اختیار دارند هر طور دوست دارند با مردم رفتار کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده سابق مجلس، نیز معتقد است که حاکمیت بی‌حجابی را بزرگ کرده است تا ضعف‌هایش دیده نشود. او با انتقاد از طرح رادان گفت: «این چه دوربینی است که دزد را نمی‌گیرد، عامل حمله شیمیایی به مدارس را نمی‌گیرد، اختلاسگر و زورگیر و خفت‌گیر را نمی‌گیرد؟ اگر دوربین دارید چرا برای سایر بزهکاری‌ها استفاده نمی‌کنید؟ از مالیاتی که مردم می‌دهند، دوربین می‌خرید و کاربردش هم فقط شناسایی موی زنان است؟»

در حالی که مدارس دخترانه در ایران با مسمومیت‌های سریالی مواجه‌اند و این حملات در ماه‌های اخیر بی‌وقفه در جریان بوده‌اند، آموزش و پرورش در حال اجرای طرح «محرم‌سازی» در مدارس است. طرحی که بر اساس آن قرار است مانع اشراف داشتن خانه‌ها به مدارس دخترانه شوند.

رابعه امامی رضوی، مشاور امور زنان وزارت وزیر آموزش و پرورش، هدف این طرح را فراهم شدن امکان برداشتن حجاب در مدارس دخترانه اعلام کرد و گفت: «محرم‌سازی دقیقا به این صورت است که مدارس دخترانه به شکلی ساخته یا بازسازی شوند که اشراف همسایگی نداشته باشند و بچه‌ها بتوانند در مدرسه حجاب خود را بردارند. در واقع هدف این است که دختربچه‌ها در مسئله حجاب اذیت نشوند و نشاط و شادابی بیشتری داشته باشند.»

حال مشخص نیست با وجود اینکه این آموزش و پرورش معتقد است دختران دانش‌آموز با حجاب اجباری اذیت می‌شوند و نشاط و شادابی از آن‎‌ها گرفته می‌شود، چرا کماکان برای تداوم حجاب اجباری در ایران اصرار و اجبار وجود دارد.