محرم‌سازی مدارس دخترانه در دستور کار وزارت آموزش و پرورش

ماهیت اصلی این طرح «استتار مدارس دخترانه» که قرار است «شاداب سازی و محرم‌سازی مدارس» اجرا شود

 تحمیل قوانین شریعت به دانش‌آموزان در شکلی «قانونی» تحت عنوان «محرم‌سازی» در حال اجراست-ATTA KENARE / AFP

در حالی که موضوع بروز نشانه‌های مسمومیت در دانش‌آموزان دختر همچنان ادامه دارد و همزمان با تشدید برخورد با زنان به‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، مقام‌های وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند که «طرح محرم‌سازی مدارس دختران» را در دستور کار قرار داده‌اند. طرح که بسیاری آن را اقدامی برای «استتار» بیش از پیش مدارس دختران می دانند.

رابعه امامی رضوی، مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش، روز یک‌شنبه ۲۷ فروردین ماه گفت:‌ «از پیشنهادات حوزه امور زنان به مدیران و مسئولان، اجرای جدی محرم‌سازی در مدارس دخترانه با هدف شادابی و نشاط دختران است.»

این مقام وزارت آموزش و پرورش افزود که برنامه‌های مختلفی در این وزارتخانه در مورد «اجرای طرح عفاف و حجاب در مدارس» وجود دارد و هدف این برنامه‌ها «فرهنگ‌سازی در بین دختران دانش‌آموز برای ترویج زیست عفیفانه» است.

امامی رضوی به برگزاری نشست‌هایی با هدف «تقویت اعتقادی و اخلاقی معلمان زن و دختران دانش آموز» به عنوان برنامه‌هایی اشاره کرد که وزارت آموزش و پرورش در راستای تاکید مقام‌های جمهوری اسلامی بر اجرای «طرح حجاب و عفاف» در سراسر کشور اجرا می‌کند.

مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش به گنجاندن «آموزش معیارهای رفتار زن و مرد در خانواده و جامعه» در کتاب‌های درسی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در جهت گسترش حجاب اجباری اشاره کرد.

«محرم‌سازی مدارس دختران» اولین‌بار در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی در نیمه دهه هفتاد خورشیدی با عنوان «محرم‌سازی محیط‌های آموزشی» ارائه شد. در این طرح بر «استتار مدارس دخترانه، افزایش ارتفاع دیوارهای مدارس» و منع حضور معلمان و دبیران مرد تاکید شده بود.

مدارس دخترانه در این طرح در عمل با تفکیک جنسیتی صد درصدی، ممنوعیت حضور معلمان و دبیران مرد و در میان دیوارهای بلند و پنجره‌های پوشیده؛ از انظار پنهان شده و به سبک «اندرونی» اداره می‌شوند. در مقابل دختران دانش‌آموز اجازه خواهند یافت سر کلاس در صورت تمایل مقنعه خود را بردارند.

آموزش و پرورش این طرح را در دولت‌های مختلف از جمله دولت محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی در برخی مدارس اجرا کرده بود. اکنون مقام‌های آموزش و پرورش در دولت ابراهیم رئیسی نیز همزمان با افزایش همه جانبه محدودیت‌ها برای زنان در عرصه عمومی و دانشگاه‌ها از اجرای «طرح محرم‌سازی» در مدارس دخترانه خبر می‌دهند.

این در حالی است که بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان در ایران این طرح را در عمل «طرح استتار مدارس دخترانه» خوانده‌اند. اهمیت این طرح در میان مقام‌های جمهوری اسلامی چنان است که سازمان نوسازی مدارس کشور را نیز موظف کرده‌اند در طراحی مدارس جدید دخترانه از اواخر دهه ۸۰، این مدارس به گونه‌ای ساخته شوند که «استتار» کامل در آن رعایت شده باشد.

مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، در سال ۱۳۸۸ در این‌باره گفت: «هم‌اکنون طرح حیاط‌های درونی و سالن‌های مرکزی برای استتار بهتر دانش‌آموزان دختر مدنظر است» و قرار است که «مدارس جدید دخترانه به این شکل ساخته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام وقت آموزش و پرورش تایید کرد که ماهیت اصلی این طرح «استتار مدارس دخترانه» است اما گفت که قرار است تحت عنوان «شاداب سازی و محرم‌سازی مدارس» اجرا شود.

مخالفان این طرح نیز در طول همه این سال‌ها تاکید کرده‌اند که هدف «طرح محرم‌سازی» در عمل « به محدود کردن بیشتر دانش‌آموزان دختر» است اما مقام‌های حکومتی و دولتی برای اجرای آن از عناوینی چون «فراهم آوردن محیط آزاد برای دانش‌آموزان دختر» و «شاداب‌سازی مدارس» استفاده می‌کنند.

برخی رسانه‌ها در ایران از جمله سایت خبرآنلاین پیش از این در گزارش‌هایی نتیجه اجرای «طرح محرم‌سازی مدارس دخترانه» را «بالا بردن دیوارهای مدارس دخترانه و مستتر کردن آنها با حفاظ‌های متعدد» توصیف و تاکید کرده‌اند که این طرح در عمل «نمی‌تواند در شاداب‌سازی دختران تاثیری داشته باشد، بلکه منجر به نزدیک‌تر شدن بیش از پیش فضای مدارس دخترانه ایران به زندان‌ها می‌شود.»

اظهارات جدید رابعه امامی رضوی، مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش درباره بازگشت «طرح محرم‌سازی» به دستور کار وزارت آموزش و پرورش از آن حکایت دارد که اکنون در ایران تحمیل قوانین شریعت به دانش‌آموزان دختر به طور همزمان به شکل «غیرقانونی» با «روند منجر به بروز نشانه‌های مسمومیت در دختران دانش‌آموز» و در شکلی «قانونی» تحت عنوان «محرم‌سازی» در حال اجراست.

این طرح درحالی اجرا می‌شود که هنوز حکومت پاسخ روشنی برای بروز نشانه‌های مسمومیت در دانش‌آموزان دختر که برای پنجمین ماه متوالی ادامه دارد، ارایه نداده است.

برخی مانند یونس پناهی، معاون وزارت بهداشت، یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ به صراحت تایید کردند که این حملات «عامدانه» و با هدف «تعطیلی مدارس دخترانه» انجام می‌شود. برخی از مقامات جمهوری اسلامی هم این موضوع را به تمارض دانش‌آموزان مرتبط دانسته‌اند.

همزمان تشدید برخورد با زنانی که به حجاب اجباری تن نمی‌دهند در جریان است و آموزش و پرورش استتار مدارس دخترانه و افزایش محدودیت‌ برای آنها را تحت عنوان   «طرح محرم‌سازی» در دستور کار قرار داده است.