پاسخ محکم زنان به رادان و «از شنبه»

زنان با استفاده از هشتگ «از شنبه»، تصاویری از خود بدون‌حجاب اجباری در سطح شهر منتشر کردند

شهریار شمس همراه تصویر فوق در توییتر نوشت: «امروز شنبه بود و شهر از هر روزش قشنگ‌تر بود. از شنبه رادان؟ باشه!»- Twitter/@shahriyar_shams

برای اولین واکنش رسمی به افزایش ازسر برداشتن حجاب اجباری در شهرهای مختلف ایران، قرعه به نام احمدرضا رادان، فرمانده جدید نیروی انتظامی، افتاد. او با اولین اظهارنظرش و دادن این ضرب‌الاجل که «از شنبه» برخورد با بی حجابی را آغاز خواهد کرد، مردم ایران را مصمم کرد تا برای اینکه عزمشان را برای مقابله با سیاست‌های جمهوری اسلامی نشان دهند، بار دیگر یک‌صدا شوند. پس از تهدید رادان، زنان بیانیه‌ها و فراخوان‌هایی منتشر و اعلام کردند بدون‌توجه به تهدیدهای فراجا باز هم بدون حجاب اجباری در اماکن و معابر عمومی حضور خواهند یافت. این درحالی است که امامان جمعه‌ و بسیاری از شخصیت‌های جمهوری اسلامی طی ماه‌های گذشته، از لزوم برخورد با بی‌حجابی گفته بودند و در نهایت رادان با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجبور شد در خط مقدم مبارزه با بی‌حجابی بایستد.

آنچه توجه همه را به خود جلب کرد، کلیدواژه «از شنبه» بود که رادان با استفاده از آن، قصد داشت به‌عنوان آخرین تهدید از این روز استفاده کند. یکی از کاربران توییتر با انتشار تصویری از حضور زنان بی‌حجاب در راهپیمایی روز قدس نوشت: «می‌دونین چرا طرح حجاب رو از شنبه شروع می‌کنند؟ چون امروز روز قدس بود و جمهوری اسلامی به این عکس‌های بدون حجاب احتیاج داشت!»

کاربران رسانه‌های اجتماعی روز شنبه با هشتگ‌های «شنبه» و «از شنبه» تصاویری از خود و شهرهایشان منتشر کردند که نشان می‌داد این تهدید رادان نه‌تنها کارساز نبوده، بلکه تعداد افراد بی‌حجاب نسبت به روزهای قبل روندی افزایشی داشته است و اکثر زنان برای نشان دادن بی‌اهمیتی تهدید فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی بدون حجاب اجباری به خیابان‌ها رفته‌اند.


جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با انتشار تصاویری از دانشگاهشان نشان دادند که در کلاس‌های این دانشگاه تعداد قابل‌توجهی از دختران حجاب اجباری را از سر برداشته‌اند. در یکی از این تصاویر، یک دانشجوی پسر هم در اقدامی نمادین، مقنعه سر کرده است.

کاربری دیگر با نام مستعار «کوکو» نیز با اشاره به اینکه روز شنبه را بدون حجاب اجباری در معابر عمومی حضور پیدا کرده است، نوشت: «پیاده بودم. در طول مسیر علی‌رغم حضور چشمگیر نیروی انتظامی کوچک‌ترین برخورد، نگاه یا اخطاری ندیدم. در درمانگاهی نسبتا شلوغ، منشی‌ها و خانم دکتر و تعدادی از مراجعان را بدون حجاب و خیلی‌ها را هم در طول مسیرم بدون حجاب دیدم. این از روز اول.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زنان ساکن تهران، کرج، رشت، مشهد، شیراز و... با انتشار عکس‌هایی از خود در توییتر و اینستاگرام، با طعنه به رادان از هشتگ «از شنبه» استفاده کردند تا ثابت کنند تهدید مقام‌های جمهوری اسلامی برای بازگرداندن حجاب به شرایط قبل از خیزش سراسری امکان‌پذیر نیست. زنان در این تصاویر عمدتا حتی شال نیز به همراه ندارند و به جای پوشش‌های مرسوم در جمهوری اسلامی مانند مانتو، بلوز، تی‌شرت یا پیراهن پوشیده‌اند. به تن کردن تاپ و تی‌شرت‌های کوتاه و دامن هم یکی دیگر از اقدام‌هایی است که این روزها به یکی از راه‌های مبارزه روزمره و طلب کردن حق خود تبدیل شده است و در خیابان‌های ایران دیده می‌شود.

آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی، از نوجوانان کشته‌شده در جریان خیزش سراسری، با انتشار عکسی بدون حجاب از خود در خیابان‌های شهر نوشت: «تردد در سطح شهر با پیراهنی که به‌خاطر نیکا دوختمش؛ این پیراهن زرد نیز داستانی دارد. امروز عصر.»

یکی از کاربران توییتر نیز با انتشار عکسی از زنان بی‌حجاب و ستایش شجاعت آن‌ها در روز شنبه نوشت: «از شنبه ثابت کرد که شما در مقابل شجاعت دختران هیچی نیستید.»

برخی از کاربران توییتر نیز از واکنش افرادی با پوششی که جمهوری اسلامی آن را «کم‌حجاب» می‌خواند به بی‌حجابی دیگر زنان نوشتند. برخی این واکنش را از روی دلسوزی و برخی دیگر آن را اقدامی هماهنگ‌شده برای ایجاد وحشت عنوان کردند. کاربری به نام «دنیا» در توییتر با اشاره به این موضوع به حضور خود در یک مرکز خرید اشاره کرد که در آن یکی از همین زنان خطاب به دیگران فریاد زد: «این‌جوری اومدین تو پاساژ؟ یه چیزی بپوشید، الان کارت ملی‌تون رو می‌گیرن.»

این کاربر در ادامه نوشت: «دوستم گفت: خب! شما چرا آن‌قدر می‌ترسی؟ من حتی کیف هم همراهم نداشتم. نمی‌دونم زنه توقع داشت بریم لباس بخریم؟ یا جیغ‌زنان فرار کنیم، بریم بیرون؟»

با وجود تهدیدهای رادان، برخی معتقدند تهدیدهای او توخالی بوده‌اند. چرا که امکانات فنی برای شناسایی زنان بی‌حجاب در ایران عملا وجود ندارد. پزشکیان، یکی از نمایندگان مجلس، در گفت‌وگو با عصرایران گفت: «ممکن است بعضی جاها دوربینی داشته باشند، ولی اینکه بتوانند کامل پوشش دهند و برخورد کنند موفق نخواهند شد. بعید است این روش جواب بدهد.»