خبرگزاری فارس پرونده مسمومیت‌ دانش‌آموزان را بست؛ ۱۰۰ درصد آن‌ها تمارض و تلقین کرده‌اند

روز سه‌شنبه نیز دانش‌آموزان مدارسی در تهران، کرج و کرمانشاه با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شدند

هم‌زمان با تداوم مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان در روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی نوشت ۹۰ درصد این مسمومیت‌ها ناشی از شیطنت‌های دانش‌آموزان است و ۱۰۰ درصد کسانی که با علائم مسمومیت به مراکز درمانی منتقل‌شده‌اند، «تمارض» و «تلقین» کرده‌اند.

به‌رغم اینکه مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی می‌کوشند مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان را به «بدحالی» تقلیل دهند، همچنان روزانه شمار زیادی از دانش‌آموزان دختر در نقاط مختلف ایران دچار مسمومیت و راهی بیمارستان‌ها می‌شوند.

روز سه‌شنبه نیز ویدیوها و تصاویری از مسمومیت‌ دانش‌آموزان مدرسه تهذیب در کرج منتشر شد. همچنین رسانه‌های کردستان از مسمومیت دختران در مدارس نبوت، الزهرا، عصمت و عفت محله دولت‌آباد کرمانشاه خبر دادند. براساس این گزارش‌ها، خانواده‌ها در مقابل این مدارس تجمع کردند و تعدادی از دانش‌آموزان به بیمارستان منتقل شدند. در تهران نیز تصاویری از مسمومیت دانش‌آموزان در سه مدرسه کوثر، شهدای مکه و ابرار منتشر شد.

درحالی‌که مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان، سلامت جسم و روان آن‌ها و خانواده‌هایشان را به خطر انداخته است، مقام‌های حکومتی همچنان از پاسخ‌گویی شفاف به افکار عمومی و معرفی عوامل این حوادث امتناع می‌کنند.

پیش‌تر، نمایندگان مجلس وعده‌ داده‌ بودند که نتایج تحقیقات کمیته حقیقت‌یاب در موضوع مسمومیت دانش‌آموزان تا اواخر فروردین منتشر می‌شود؛ هنوز خبری از نتایج این تحقیقات نیست، اما خبرگزاری فارس با استناد به «تحقیقات گسترده نهادهای ذی‌ربط» روز سه‌شنبه در گزارشی دانش‌آموزان و رسانه‌های خارجی را عامل مسمومیت‌ها معرفی کرد و پرونده آن را بست.

در گزارش خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران آمده است که «بیش از ۹۰ درصد حوادث اخیر منشا داخلی داشتند و به دست دانش‌آموزان اتفاق افتادند». برمبنای ادعای این خبرگزاری، در «موارد معدودی» نیز معلمان مرتکب «تخلف» شدند و به‌رغم با خبر بودن از موضوع «با دانش‌آموزان برای تعطیلی کلاس‌ها همراهی کرده‌اند».

خبرگزاری فارس ضمن اعلام اینکه پرونده معلمان در حال رسیدگی است، نوشت: «در موارد با منشا داخلی، علت بدحالی دانش‌آموزان منتقل‌شده به مراکز درمانی حدود ۸۰ درصد تمارض و حدود ۲۰ درصد تلقین اعلام شده است.»

طبق ادعای این خبرگزاری، دانش‌آموزانی هم که «بدحال» شده‌اند، بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، مشکلات ریوی و قلبی داشتند. برخی افراد هم که کپسول‌های حاوی مواد محترقه با بوهای نامطبوع به داخل مدارس پرتاب کرده‌اند، دستگیر شده‌اند و در اعتراف‌هایشان گفته‌اند که هدفشان «دامن‌ زدن به موج نگرانی‌ها و ایجاد ناامنی» بوده است.

در گزارش خبرگزاری فارس، رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور نیز به «سوءاستفاده و بزرگنمایی» از مسمومیت‌های سریالی متهم شده‌اند. این خبرگزاری به نام نهادهایی که در این «تحقیقات» دخیل بوده‌اند، اشاره‌ای نکرد.

به‌رغم ادعاهای پیاپی حکومتی‌ها درباره کم‌اهمیت بودن مسمومیت‌ها، طی ماه‌های اخیر، گزارش‌های متعددی از وضعیت وخیم و بدحالی شماری از دانش‌آموزان منتشر شد. در ادامه این روند، روز دوشنبه نیز پس از مسمومیت دانش‌آموزان در ارومیه، یک خبرنگار محلی در گفت‌وگو با سایت امتداد از نامساعد بودن حال دست‌کم پنج دانش‌آموز خبر داد.

حدود پنج ماه از آغاز مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان می‌گذرد و مقام‌های حکومتی همچنان گزارشی از عوامل و منشا اصلی این حوادث منتشر نکرده‌اند. آن‌ها از یک سو، این حوادث را به عوامل خارج از کشور نسبت می‌دهند و از سوی دیگر، تظاهر می‌کنند که این مسمومیت‌ها نتیجه شیطنت‌های دانش‌آموزان بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر سید حمید کاظمی، عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس، نیز دانش‌آموزان را در این ماجرا متهم کرده و گفته بود برخی از آن‌ها از روی شیطنت چنین کار‌هایی می‌کنند. او همچنین از ابلاغ آیین‌نامه‌ای به مدارس خبر داد که بر مبنای آن، پدافند غیرعامل برای پیشگیری از مسمومیت‌های سریالی در مدارس تشکیل می‌شود.

کمیته ویژه حقیقت‌یاب مجلس در ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان متشکل از اعضای چهار کمیسیون است، اما بررسی‌ها را مبتنی بر گزارش‌هایی که از نهاد‌های دولتی و حکومتی دریافت کرده است، انجام می‌دهد.

نیروی انتظامی اواخر اسفندماه، خبر داد که ۱۱۸ فرد مرتبط با مسمومیت دانش‌آموزان دختر در مدارس دستگیر شده‌اند. با این حال، هویت این افراد و انگیزه آن‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان عمدتا دختر واکنش‌ شماری از چهره‌های مطرح را در پی داشته‌ است. مولوی عبدالحمید، روحانی پرنفوذ اهل سنت، روز جمعه ۲۵ فروردین، در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان به مسئولان جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی کنایه زد و گفت چه کسی می‌تواند باور کند که دستگاه‌های امنیتی موفق نشده‌اند عوامل این ماجرا را شناسایی کنند. او همچنین از مسئولان خواست از همان دوربین‌هایی که برای شناسایی افراد بی‌حجاب استفاده می‌کنند برای شناسایی عوامل مسمومیت‌ها نیز استفاده کنند.

وریا غفوری، فوتبالیست مطرح و محبوب نیز که در رویدادهای اجتماعی حضوری فعال دارد، بامداد سه‌شنبه در روایتگر (استوری) اینستاگرامش نوشت: «با گذشت چهار ماه از مسمومیت سریالی دانش‌آموزان، هنوز منشا این فجایع معرفی و شناسایی نشده‌اند. آنچه بسیار تاسف‌برانگیز به نظر می‌آید، ناتوانی موجود نسبت به بازداشت عوامل این جنایت است. لعنت خدا و نفرین مردم بر کسانی که با اهمال و کم‌کاری باعث شدند این فجایع ادامه داشته باشد.»