بازداشت انتشاردهندگان خبر مسمومیت دانش‌آموزان

احمد خاتمی: جرم شایعه‌افکنان و آنها که متدینین را متهم می‌کنند، سنگین است

مسمومیت دانش‌آموزان در دست‌کم ۲۹۷ مدرسه و موسسه آموزشی در ۲۹ استان ایران این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان تبدیل شده است. مسئولان جمهوری اسلامی بارها اعلام کردند که در حال پیگیری موضوع‌اند تا عوامل این حملات شیمیایی را شناسایی کنند. اما با این حال خبری که از رسانه‌های رسمی و غیررسمی منتشر می‌شود، حاکی از بازداشت انتشاردهندگان گزارش‌های مربوط به حملات شیمیایی به مدارس است. گزارش‌های بسیاری از شهرها و استان‌های گوناگون منتشر می‌شود که از بازداشت جمعی از شهروندان پیگیر این موضوع حکایت می‌کند.

در همین راستا احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اعلام کرد که باید با کسانی که افراد متدین را مقصر حمله به مدارس اعلام می‌کنند برخورد کرد. خاتمی ضمن درخواست اجرای حکم اعدام برای عاملان حمله به مدارس گفت: «البته جرم شایعه‌افکنان و  آن‌ها که متدینین را متهم می‌کنند نیز در این رابطه سنگین است. در سوره احزاب تاکید شده است که منافقان و کسانی که اخبار وحشت‌‌آفرین منتشر می‌کنند تا در مردم وحشت ایجاد کنند باید به‌شدت با آن‌ها برخورد شود. بر همین اساس از رئیس قوه قضاییه خواستاریم بر همان مبنایی که زمینه‌ساز آزادی و عفو بسیاری از فریب‌خوردگان را فراهم کردند، با مسببان حوادث اخیر و شایعه‌افکنان برخورد قاطع کنند.»

احمد خاتمی همچنین از قوه قضاییه درخواست کرد با کسانی که در فضای مکتوب و مجازی «شایعات دروغین» پخش می‌کنند با قاطعیت برخورد کند. او همچنین یکی از اهداف حمله به مدارس عمدتا دخترانه را اتهام‌زنی به نظام و دینداران عنوان کرد و گفت: «هدف اتهام به نظام و متدینین که از آن تهمت‌های صددرصد گناه بود.  متاسفانه یکی از دروغ‌هایی که از سوی برخی رسانه‌ها و مطبوعات در این روزهای آخر سال بیان شد همین بود که این ماجرا را پای نظام و متدینین بنویسند. البته این دروغی است که نگرفته و نخواهد گرفت.»

در همین راستا، روز پنجشنبه هجدهم اسفندماه، یک شهروند در ارومیه به‌دلیل انتشار مطالبی درباره مسمومیت دانش‌آموزان در صفحه اینستاگرام خود، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گزارش تسنیم، صفحه اینستاگرامی این بلاگر پس از بازداشت، مسدود شده و تمامی پست‌های او نیز حذف شده است.

علت دستگیری این شهروند، «تحلیل‌‌های غلط، انحراف افکار عمومی و تشدید نگرانی خانواده‌‌ها» گزارش شده است. در این گزارش به هویت و محل نگهداری این شهروند بازداشتی اشاره‌ای نشده است.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران نیز از بازداشت شش شهروند در بجنورد و کردستان و همچنین تحت تعقیب قرار گرفتن ۱۰ تن دیگر در رابطه با مسمومیت‌های جاری خبر داد.

نیروی انتظامی در شهرستان بجنورد از توابع استان خراسان شمالی اعلام کرد که یک شهروند را در ارتباط با مسمومیت دانش‌آموزان بازداشت کرده است. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،‌ روز چهارشنبه ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۱، یک شهروند ساکن شهرستان بجنورد از توابع استان خراسان شمالی در ارتباط با پرونده (مسمومیت دانش‌آموزان) بازداشت و واحد صنفی متعلق به او نیز با دستور قضایی پلمب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین پنج شهروند دیگر ساکن استان کردستان به اتهام «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» بازداشت شدند. به گفته رسانه‌های داخلی، نیروهای امنیتی در شهرستان لارستان از توابع استان فارس پنج شهروند را در ارتباط با مسمومیت‌های دانش‌آموزان بازداشت کردند. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۱، ماموران نیروی انتظامی و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دو مرد و سه زن را در شهرستان لارستان از توابع استان فارس درخصوص مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در مدارس و ارتباط داشتن با رسانه‌های خارج از کشور بازداشت کردند. با توجه به عناوین اتهامی به نظر می‌رسد این بازداشت‌ها نیز به علت انتشار اخبار مربوط به مسمومیت‌ها صورت گرفته است.

ستاره میرسالاری، معترض به حمله شیمیایی به مدارس در آبادان، نیز بازداشت شده است. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱، ستاره میرسالاری، بلاگر معروف آبادانی، پس از شرکت در تجمع و تحصن اعتراضی به حمله شیمیایی و مسمومیت دختران دانش‌آموز دستگیر شد. ستاره میرسالاری در مقابل مدرسه دخترش که در اثر انتشار گاز مسموم شده بود، دستگیر و به زندان سپیدار اهواز منتقل شد.

تجمع سراسری معلمان در اعتراض به مشکلات صنفی و همچنین حملات به مدارس و دانش‌آموزان بازداشت‌هایی را در‌پی داشته است. هرانا از محکومیت شش تن از معلمان شهرستان مریوان به جریمه، غیبت و حذف رتبه‌بندی خبر داد. بر اساس این گزارش، شش تن از معلمان شهرستان مریوان به نام‌های سامان کوشش، تحسین مصطفی، فاروق سعید‌زاده، شیدا شمس، فاطمه غلامی و علی دلاویز، به‌دلیل مطالبه‌گری صنفی به جریمه، غیبت و حذف رتبه‌بندی محکوم شدند.

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز با انتشار این خبر اعلام کرد که این افراد علاوه بر کسر حقوق رتبه‌بندی از حقوق آذرماه به اتهام غیبت غیرقانونی و کسر رتبه‌بندی، محکوم شدند. همچنین تمام بندهای فوق‌‌العاده حقوق اسفندماه تحسین مصطفی نیز حذف شده است.