ترامپ همچنان در به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی ارامنه دخالت می‌کند

کوین کریمر سومین سناتوری است که به درخواست دولت مانع تصویب این قطعنامه می‌شود

بنای یادبود نسل‌کشی ارامنه در ارمنستان/KAREN MINASYAN / AFP

دونالد ترامپ با درخواست از سومین شخص جهت ممانعت از تصویب قطعنامه مشترک دو حزب، یک بار دیگر در تلاش سنا برای به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه دخالت کرد.

سناتور کوین کریمر، نماینده جمهوریخواه اهل داکوتای شمالی، اظهار داشت بلافاصله پس از دیدار ترامپ با همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان، در اجلاس سران ناتو، کاخ سفید از وی درخواست کرد تا روز پنج‌شنبه جلو تصویب قطعنامه را بگیرد.

کریمر در مصاحبه با سی ان ان‌، گفت که وی هیچ برنامه‌ای برای ممناعت دوباره از تصویب این قطعنامه ندارد و پیش‌بینی می‌کند که در نهایت تصویب شود. او گفت «فکر نمی‌کنم بیش از این بتوانیم مانع تصویب آن شویم»

اما، این سناتور در نهایت با درخواست کاخ سفید موافقت کرد. به گفته او بلافاصله پس از دیدار ترامپ با رئیس‌جمهور ترکیه این درخواست از وی شد.

احتمالاً تصمیم کنگره برای رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط حکومت ترکیه اردوغان را شدیدا عصبانی می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریمر اشاره کرد در حالی که به دنبال تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نیروهای این کشور از شمال شرقی سوریه منطقه دچار آشوب شده است، تصویب این قطعنامه می‌توانست تلاش‌های دیپلماتیک ترامپ در ارتباط با ترکیه را با شکست مواجه کند.

کریمر در صحن سنا گفت اکنون زمان مناسبی برای انجام رأی‌گیری نیست.

ماه گذشته، همزمان با سفر رئیس‌جمهور ترکیه به واشنگتن در چارچوب یک دیدار رسمی، کاخ سفید از لیندزی گراهام خواست که مانع تصویب قطعنامه به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه شود.

گراهام مانع تصویب این قطعنامه شد اگرچه در آن زمان طبق گزارش‌ها در جسله پرتنش دیدار دو رئیس‌جمهور در دفتر بیضی علنا از حمله ترکیه به شمال شرق سوریه انتقاد کرده بود.

در آن زمان این سناتور جمهوری‌خواه اهل کارولینای جنوبی به وبسایت خبری اکسیوس گفت «من به ترکیه گفتم که 10هزار جنگجوی نیروهای سوریه دموکراتیک که بیشتر آنها کرد بودند در جنگ علیه داعش رنج و مشقت کشیدند، و کشته یا زخمی شدند، آمریکا این را فراموش نمی‌کند و آنها را ترک نخواهد کرد»

گراهام هشدار داد که دفعه بعد درخواست کاخ سفید برای ممانعت از تصویب این قطعنامه را نخواهد پذیرفت و گفت: «تنها دلیلی که باعث شد این کار را انجام دهم این بود که او (اردوغان) هنوز در این شهر بود. زمان مناسبی نبود. من تلاش می‌کنم که در صورت امکان روابطمان با ترکیه را حفظ کنم.»

هفته پس از آن که قطنامه مشابهی به رأی گذاشته شد، کاخ سفید از سناتور جمهوری‌خواه دیگری به اسم دیوید پردو خواست که مانع تصویب آن شود.

سناتور اهل جورجیا به این درخواست پاسخ مثبت داد، و سخنگوی او به وبسایت اکسیوس گفت: «سناتور پردو مخالفت کرد چون نگران بود که تصویب آن مذاکرات حساسی را که در منطقه با ترکیه و دیگر متحدان آمریکا در جریان است به خطر بیندازد.»

 

© The Independent