انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی: به حکم دادگاه نمایشی تن نمی‌دهیم

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی: «ما به هیچ عنوان صلاحیت این دادگاه را نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت، چه برسد که بر حکم آن تن دهیم»

پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین ۱۸ دی ۱۳۹۸، هدف دو موشک‌ سپاه پاسداران قرار گرفت- Cole Burston / AFP

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در واکنش به صدور رای دادسرای نظامی جمهوری اسلامی ایران در پرونده سرنگونی این هواپیما، حکم دادگاه را «نمایشی» توصیف کرد و گفت که این انجمن به هیچ‌وجه صلاحیت این دادگاه را نمی‌پذیرد و به حکم آن تن نمی‌دهد.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با صدور بیانیه‌ای، با اشاره به اینکه «پرونده‌ جنایت پرواز «پی‌اس ۷۵۲» پرونده‌ای باز در پیشگاه مردم ایران است»، تاکید کرد که «فرماندهان و متهمین اصلی جنایت را مورد تعقیب قرار نداده‌اند، ۱۰ متهم را بدون احراز هویت معرفی کردند، جلساتی را در خفا شکل دادند، به خانواده‌هایی که در جلسات شرکت کرده بودند، اهانت کردند و نهایتا بدون انجام تحقیقات بی‌طرفانه با حکمی صوری به این نمایش خاتمه دادند تا سناریو از پیش تعیین‌شده خود را اجرا کنند».

دادسرای نظامی جمهوری اسلامی ایران یکشنبه، ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل)، پس از بالغ بر سه سال، رای متهمان پرونده شلیک به هواپیمای اوکراینی را که به کشته شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه این هواپیما منجر شد، اعلام کرد.

در رای اعلام‌شده، متهم ردیف اول این پرونده در مسند «فرمانده سامانه دفاعی تور ام یک» به اتهام «مباشرت در قتل شبه‌عمد سرنشینان هواپیمای اوکراینی» به تحمل سه سال حبس تعزیری، و نیز به دلیل «لغو دستور ابلاغی و با توجه به گستردگی آثار و تبعات این اقدام»، به حداکثر مجازات (۱۰ سال حبس تعزیری) محکوم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با اشاره به مسئولیت چهار دولت کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا که شهروندانشان در این هواپیما کشته شدند، خواستار ثبت شکایت از جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳ در دیوان بین‌المللی دادگستری از طرف این چهار کشور شد.

این انجمن همچنین از چهار کشور مزبور خواست که از شکایت آن در دیوان بین‌المللی کیفری حمایت کنند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروهی‌های تروریستی قرار دهند، و پلیس فدرال کانادا برای بررسی «جنایت PS752» پرونده‌ جنایی باز کند.

این انجمن در پایان بیانیه خود تاکید می‌کند که از دادخواهی دست نخواهد کشید و تا روشن شدن حقیقت و اجرای عدالت پیش خواهد رفت.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در این پرونده، ۱۰ نفر متهم شده‌اند و برای متهمان ردیف دوم تا دهم، احکام یک تا سه سال حبس صادر شده است.

همچنین، به نوشته خبرگزاری ایسنا، مبلغ ۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی آن نیز به‌ مثابه «پرداخت‌های دلجویانه فارغ از رسیدگی‌های قضایی» برای هر جان‌باخته هواپیمای اوکراینی در نظر گرفته شده است که به خانواده‌های این افراد تعلق می‌گیرد.

پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین، بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ هدف موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت که به سرنگونی این هواپیما و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین و خدمه آن منجر شد.