مسجدالحرام در شب ۲۵ ماه رمضان میزبان یک‌ونیم میلیون نمازگزار بود

در ۲۰ روز نخست ماه رمضان امسال ۴۳ میلیون مسلمان در مقدس‌ترین مکان‌های اسلامی عربستان سعودی نماز خواندند

اداره کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی اعلام کرد تعداد نمازگزاران مسجدالحرام در شب بیست و پنجم ماه رمضان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید.

به گزارش العربیه، نیروهای خدمت‌رسان به زائران از توزیع ۵۶ هزار و ۴۰۰ بطری آب زمزم به نمازگزاران در روز ۲۵ ماه رمضان خبر دادند. همچنین، ۱۲ هزار و ۲۲۰ زائر از خدماتی مانند دریافت کتابچه‌ و جزوه استفاده کردند، ۱۳۶ هزار مسافر از خدمات اطلاع‌رسانی دیجیتال بهره بردند و ۱۱۰ هزار و ۸۰۹ نفر نیز خواستار خدمات اجتماعی دیگر شدند. 

بنا به اطلاعات منتشرشده، تعداد مشمولان خدمات طواف نیز در شب بیست و پنجم ماه رمضان به پنج هزار و ۹۴۹ نفر رسید. 

در این شب همچنین سه هزار لیتر خوشبوکننده، بیش از شش هزار و ۶۰۰ لیتر ضدعفونی‌کننده دست و  بیش از ۳۴ هزار لیتر ضدعفونی‌کننده فرش استفاده شد. برای ضدعفونی کردن فضا با ربات نیز شش هزار و ۵۳۵ لیتر مواد ضدعفونی‌کننده به‌کارگرفته شد. 

تعداد زائرانی نیز که از امکانات تعیین‌شده برای سالمندان و افراد دارای نارسایی‌های جسمانی بهره گرفتند، هفت هزار و ۱۲۴ نفر اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز در گزار‌ش‌های دیگری اعلام شده بود که در ۲۰ روز نخست ماه رمضان امسال، ۴۳ میلیون مسلمان در مقدس‌ترین مکان‌های اسلامی عربستان سعودی نماز خواندند.

شیخ عبدالرحمن السدیس، رئیس اداره کل امور مسجد‌الحرام و مسجد‌النبی، گفت بیش از ۲۲ میلیون مرد و زن مسلمان در ۲۰ روز نخست ماه رمضان در مسجد‌الحرام به اقامه نماز پرداختند. در همین حال، ۲۱ میلیون زائر هم در مسجد‌النبی نماز گزارده‌اند. در قیاس با زمان مشابه در سال گذشته، این تعداد نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشته است.

مکه و مدینه هر سال در ماه رمضان میزبان میلیون‌ها زائری‌ می‌شوند که از سراسر جهان خود را به این مکان مقدس می‌رسانند تا در کنار یکدیگر طاعات و عبادات خود را به جای آورند. از ابتدای سال جاری قمری تاکنون، نزدیک به ۱۷۰ میلیون زائر در این مکان مقدس عبادت کرده‌اند.

عربستان سعودی هر سال با هدف راحت‌تر کردن سفر معنوی زائرانی که از سراسر جهان برای شرکت در مراسم حج به این کشور می‌آیند، خدمات و ابزارها و فناوری‌های جدیدی ارائه می‌دهد.

کمیسیون سلطنتی توسعه شهر مکه و اماکن مقدس، ابتکار تازه‌ای را نیز با عنوان «اماکن مقدس سبز» برای جمع‌آوری ۲۶۰ گونه زباله طبیعی جامد به اجرا گذاشته است. برای ضدعفونی کردن اطراف بنای کعبه و توزیع آب زمزم میان زائران نیز از ربات‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر از جهان