کمک ربات‌ها به نظافت شبانه‌روزی مسجد الحرام

 آب چشمه زمزم روزی ۵۰ بار از نظر بهداشتی کنترل می‌شود 

استفاده از ربات‌های هوشمند برای کمک به نیروهای انسانی در نظافت مسجد الحرام - twitter/reasahalharmain

ریاست کل امور حرمین شریفین در عربستان سعودی برای تمیز نگه داشتن و ضدعفونی کردن مسجد الحرام و کاهش مداوم موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور به‌شدت تلاش می‌کند.
محمد الجابری، معاون دبیرکل اداره خدمات، امور میدانی و حفاظت محیطی، می‌گوید که مجموعه‌ای از اقدام‌های پیشگیرانه محیطی سالم و امن را برای زائران هنگام اجرای مناسک حج تضمین می‌کنند.
نظارت مستمر بر عملیات ضدعفونی و پاکسازی و همچنین حمل‌ونقل و سایر خدمات ارائه‌شده در دروازه‌های مسجد الحرام وجود دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مسجد دارای ۲۵ هزار تخته فرش است و حدود چهار هزار کارگر مرد و زن شبانه‌روز برای تمیز نگه داشتن آن‌ها مشغول کارند. حالا در اقدامی جدید، ۱۱ ربات هوشمند نیز به آن‌ها خواهند پیوست.

الجابری در مورد ماشین‌های تمیزکاری گفت: «ما از بیش از ۸۴۰ دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات برای تطهیر و پاکسازی مسجد استفاده می‌کنیم. همچنین با تجهیز چندین تیم برای ضدعفونی کردن تمام محوطه‌های مسجد از جمله حیاط بیرونی، سرویس‌های بهداشتی، کف و فرش، عملیات پیشگیری محیطی و کنترل عفونت را دنبال می‌کنیم.»

او ادامه داد: «همچنین هشت هزار دستگاه خودرو کوچک (گلف) برای خدمت‌رسانی به زائران وجود دارد که پنج هزار دستگاه از آن‌ها معمولی و نزدیک به سه هزار دستگاه برقی‌اند و همه آن‌ها قبل و بعد از استفاده، ضدعفونی می‌شوند.»
مقام‌های انتظامی مسجد الحرام برای اطمینان از حرکت روان و منظم زائران، استقبال از نمازگزاران و راهنمایی آن‌ها به نمازخانه‌ها و مبادی مختلف ورودی و خروجی حرم، ناظرانی را برای تمام ۱۵۰ در مسجد تعیین کرده‌اند. کارکنان امنیتی در اطراف مسجد هم مستقر شده‌اند تا اطمینان حاصل کنند کسی با فعالیت‌های ممنوعه مانند سیگار کشیدن، فروش اقلام یا تکدی‌گری مزاحم زائران نمی‌شود. 

این اداره همچنین محوطه‌ای مخصوص برپایی نماز میت و مقدار کافی ظروف آب زمزم فراهم می‌کند و بر توزیع بطری‌های آب زمزم در صحن برای زائران نظارت دارد تا اطمینان حاصل کند که ماشین‌ها و ظروف به طور مداوم ضدعفونی می‌شوند. 

برای اطمینان از سالم بودن آب زمزم به‌منظور مصرف، روزانه از مکان‌های مختلف داخل مسجد جامع، بیش از ۵۰ نمونه تصادفی گرفته می‌شود. 

الجابری گفت که  آ‌ن‌ها دو هزار مجوز برای ارائه غذا به زائران در داخل مسجد الحرام و ۷۰ مجوز برای حیاط بیرونی مسجد صادر کرده است.

بیشتر از جهان