رئیس گروه واگنر از پوتین خواست به جنگ در اوکراین پایان دهد

پریگوژین خطاب به رئیس‌جمهوری روسیه نوشت بهتر است اعلام شود مسکو به اهداف مدنظرش در اوکراین رسیده است

پیاده‌نظام اوکراینی در سنگری نزدیک باخموت، ۱۳ آوریل ۲۰۲۳ ـ‌AFP

یوگنی پریگوژین، از روسای گروه شبه‌نظامی واگنر و یکی از نزدیک‌ترین افراد به رئیس‌جمهوری روسیه، از ولادیمیر پوتین خواست جنگ در اوکراین را متوقف کند.

به گزارش اورشلیم پست، پریگوژین با انتشار پیامی در کانال تلگرام خود از رئیس‌جمهوری روسیه خواست اعلام کند «مسکو با از بین بردن بخش بزرگی از جمعیت مردان اوکراین و اشغال سرزمین‌های آن کشور، در عملیات ویژه نظامی پیروز شد.»

رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر همچنین مدعی شد: «روسیه بخش بزرگی از خاک اوکراین را تصرف کرده است.»

او افزود: «بهترین راهکار برای ارتش روسیه، که متحمل خسارت‌های سنگینی شده، حفظ دستاوردهای موجود است.»

اگرچه پیشتر در برخی از گزارش‌ها آمده بود که بین پریگوژین و پوتین اختلاف نظر وجود دارد، او در پیام خود تاکید کرد «هیچ چیزی قدرت روسیه را تهدید نمی‌کند».

او در عین حال در ادامه اظهاراتش افزود: «برای مقامات و برای جامعه، در مجموع باید به این عملیات ویژه پایان داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوگنی پریگوژین در بخش دیگری از پیام خود نوشت: «گزینه مطلوب این است که پایان عملیات ویژه اعلام و گفته شود روسیه به اهداف مدنظرش دست یافته است. در واقعیت نیز مسکو به اهدافش دست یافته است. ما تعداد زیادی از سربازان اوکراینی را کشته‌ایم و روسیه بخش زیادی از خاک اوکراین را اشغال کرده، بنابراین می‌توانیم گزارش دهیم ماموریت‌های عملیات ویژه تکمیل شده است.»

مزدوران عضو شرکت خصوصی واگنر، که شبه‌نظامیان پشتیبانی‌شده از سوی کرملین‌اند، در ماه‌های اخیر در اغلب جبهه‌های جنگ علیه اوکراین فعالیت کرده‌اند. ایوگنی پریگوژین، رهبر این گروه، بارها در کانال تلگرامی «یک وبلاگر جنگ‌طلب روس»، ادعا کرده که نیروهای تحت امر او در پیش‌روی‌های روسیه در شرق اوکراین نقش مهمی داشته‌اند و باخموت را به تصرف درآورده‌اند.

گفته‌های جدید این متحد پوتین در حالی عنوان شد که پنجشنبه گذشته، نیویورک تایمز گزارش داد یک فایل ۲۷ صفحه‌ای جدید در فضای مجازی به بیرون درز کرده که حاوی شواهدی از نفوذ سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به دستگاه اطلاعاتی روسیه است و شواهدی از درگیری‌های داخلی بین سازمان‌های مختلف امنیتی در روسیه به دست آمده است.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد روسیه تعداد واقعی کشته‌شدگان جنگ را مخفی کرده است. جزئیاتی از دیداری که بین ولادیمیر پوتین، وزیر دفاع روسیه و رهبر گروه واگنر برگزار شده نیز در بخشی از این اسناد منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، این اسناد حاکی از تبادل اتهامات بین نهادهای مختلف امنیتی روسیه از جمله سرویس امنیت فدرال و وزارت دفاع این کشور درمورد تعداد تلفات جنگ در اوکراین است.

 این سند اشاره می‌کند تا فوریه گذشته، روس‌ها بین ۱۸۹ هزار و پانصد تا ۲۲۳ هزار تلفات و ۴۳ هزار کشته داشته‌اند. در بخش دیگری از این اسناد ادعا می‌شود که طرف اوکراینی بین ۱۲۴ هزار تا ۱۳۱ هزار نفر مجروح داشته و ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر در طول جنگ با نیروهای روسیه کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان