ترور دو پزشک جوان طی یک هفته گذشته در شمال افغانستان

یکی از این پزشکان به‌نام ذاکره، هفت‌ماهه باردار بود

در یک سال گذشته، دست‌‌کم شش پزشک در شمال افغانستان شکنجه شدند یا به قتل رسیدند- Public Media

منابع آگاه محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند که طی یک هفته‌ گذشته، دو پزشک جوان در استان‌های بدخشان و تخار به دست افراد مسلح ناشناس ترور شدند.

به گفته‌ این منابع آگاه، دکتر ذاکره، کارمند یک کلینیک دولتی، عصر روز پنجشنبه (۱۳ آوریل)، در شهر تالقان، مرکز استان تخار، زمانی که از کلینیک به سمت خانه‌اش در حرکت بود، در مسیر راه به دست افراد مسلح ناشناس کشته شد. ذاکره هفت‌ماهه باردار بود.

از سویی دیگر، سه روز پیش، دکتر تمیم، پزشک یکی از مرکزهای درمانی در شهر فیض‌آباد، مرکز استان بدخشان، ترور شد. به گفته‌ منابع آگاه، تمیم پس از بازگشت از نماز تراویح (نمازی که شب‌هاى ماه رمضان اهل سنت آن را به جماعت می‌خوانند) در منزلش به قتل رسید.

یک منبع آگاه محلی در مورد قتل دکتر تمیم به ایندیپندنت فارسی گفت: «تمیم تازه از نماز تراویح به خانه بازگشته بود که شخصی بر در خانه‌اش کوبید، تمیم برای باز کردن در رفت که هدف حمله قرار گرفت و به دست شخص مهاجم کشته شد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون انگیزه قتل این دو پزشک مشخص نشده است، اما پیش از این، شماری از پزشکان در شمال افغانستان به‌دلیل همکاری با جبهه مقاومت، دستگیر و شکنجه شده‌اند. 

در ماه فروردین سال گذشته، افراد طالبان سردار نادری، پزشک و بزرگ قوم بلوچ را در کشم استان بدخشان در شمال افغانستان بازداشت و بی‌رحمانه شکنجه کردند.

نزدیکان این پزشک به ایندیپندنت فارسی گفتند که سربازان اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان دوبار سردار نادری را در خانه‌اش در کشم بدخشان دستگیر و به زندان فیض‌آباد، مرکز استان بدخشان، منتقل کردند. به گفته نزدیکان سردار نادری، طالبان او را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت کرده‌ بودند.

در دو سال گذشته، ترور اکثر پزشکان در شمال افغانستان اتفاق افتاده است. 

یک ماه پیش نیز پزشکی در استان سمنگان در شمال افغانستان به‌دست افراد مسلح ناشناس ترور شد، اما دلیل و انگیزه قتل این پزشک هنوز مشخص نشده است.

نجم‌الدین سهرابی، رئیس پیشین بیمارستان دره‌صوف در استان سمنگان، در ماه فوریه در خانه‌اش در مرکز شهرستان دره‌صوف بالا، به‌دست افراد مسلح ناشناس به قتل رسید. یک منبع آگاه در سمنگان به ایندیپندنت فارسی گفت که سهرابی با سلطه طالبان بر افغانستان، از مسند ریاست بیمارستان برکنار شد‌، اما در این مدت، به‌عنوان پزشک معالج در این بیمارستان کار می‌کرد.

پزشک دیگری در ماه اردیبهشت سال گذشته در استان بغلان در شمال افغانستان به‌دست افراد اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان بازداشت شد. 

نزدیکان خلیل درویش، پزشک ساکن بغلان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، تایید کردند که کارمندان استخبارات (اداره اطلاعات) طالبان به مطب خلیل درویش در منطقه ده‌صلاح حمله کردند و چشم‌ها و دست‌های او را بستند و با کشیدن کیسه سیاه بر سرش، او را با خود بردند. نزدیکان این پزشک می‌گویند که تنها مطلع شده‌اند درویش از دفتر استخبارات به زندان گیله‌گی منتقل شده است.

به گفته آنان، خلیل درویش ۳۰ سال است که طبابت می‌کند و یک غیرنظامی است، اما طالبان او را به همکاری با جبهه مقاومت و حتی داعش متهم کرده‌اند.