استخبارات طالبان یک پزشک را در بغلان بازداشت کرد

خانواده خلیل درویش می‌گوید که هیچ اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست

طالبان خلیل درویش را روز یکشنبه بازداشت کرد- منبع عکس ایندیپندنت فارسی

نزدیکان خلیل درویش، یک پزشک ساکن بغلان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که کارمندان استخبارات (اداره اطلاعات) طالبان حوالی ساعت ۱۱ پیش‌ازظهر یکشنبه به مطب خلیل درویش در منطقه ده صلاح حمله کرده‌ و چشم‌ها و دست‌های او را بسته‌اند و با کشیدن کیسه سیاه بر سرش، او را با خود برده‌اند.

نزدیکان این پزشک می‌گویند که تنها اطلاع یافته‌اند درویش از دفتر استخبارات به زندان گیله‌گی منتقل شده است.

به گفته آنان، خلیل درویش ۳۰ سال است که طبابت می‌کند و یک غیر نظامی است، اما طالبان او را به همکاری با جبهه مقاومت و حتی داعش متهم کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در نخستین هفته‌های تسلطشان بر افغانستان، زین‌الدین و شیرین آقا، دو پزشک دیگر در بغلان را هم کشته بودند. زین‌الدین یکی از جراحان بسیار باسابقه در استان بغلان بود که با هفت عضو خانواده‌اش کشته شد و افراد طالبان یک ماه پس از به قدرت رسیدن، شیرین آقا خرم را هنگامی که در خواب بود، به گلوله بستند.

منابعی در بغلان به ایندیپندنت فارسی گفتند که این پزشکان را نیروهای «بدری» یا همان گروه انتحاری‌های طالبان، کشته‌اند.

گرفتاری‌ها و کشتار ساکنان اندراب را به فعالیت‌های جبهه مقاومت ملی در این استان مرتبط می‌دانند و گفته می‌شود از آنجا که این جبهه در بغلان و به‌ویژه در انداراب‌ها، چندین بار تلفات سختی به طالبان وارد آورده، از همین رو است که طالبان مدام اهالی بغلان را بازداشت می‌کند و می‌کشد. حتی بازداشت و قتل قاسم قایم، ساکن اندراب که از مدیران وزارت داخله طالبان بود، هم انتقام‌گیری طالبان از جبهه مقاومت ذکر شده است.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، ده‌ها نظامی و غیرنظامی را بازداشت کرد و به قتل رساند. بر اساس آخرین آمارهایی که نیویورک‌تایمز منتشر کرد، تنها در شش ماه نخست تسلط طالبان بر افغانستان، حدود ۵۰۰ نظامی و غیرنظامی کشته یا ناپدید شده‌اند.

در حال حاضر شماری از نظامیان پیشین و غیرنظامیان در زندان‌های طالبان زیر شکنجه‌اند اما طالبان در مورد آن‌ها به هیچ‌کس اطلاعاتی نمی‌دهد و خانواده‌های این زندانیان هم از وضعیت آنان هیچ اطلاعی ندارند.