مقامات ارشد کاخ سفید به عربستان سفر کرده‌اند

برت مک گورک و آموس هوکشتاین عالی‌ترین مقامات آمریکایی‌اند که پس از افزایش تنش‌ها در ماه اکتبر به ریاض سفر می‌کنند

برت مک‌گورک (چپ) و شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان-Handout/Saudi Foreign Ministry.

اکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داد که برت مک گورک، مشاور عالی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه و آموس هوکشتاین، هماهنگ کننده ویژه بایدن برای زیرساخت‌های جهانی و امنیت انرژی به‌منظور گفت‌وگو با مقامات عربستان سعودی به ریاض سفر کرده‌اند.

براساس این گزارش، برت مک گورک و آموس هوکشتاین عالی‌ترین مقامات آمریکایی‌اند که پس از تشدید تنش‌ها در ماه اکتبر به دنبال کاهش تولید نفت، به عربستان سفر می‌کنند. عربستان و تولید‌کنندگان عمده نفت اخیرا اعلام کردند که در ماه مه، تولید نفت را بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهند و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکسیوس سفر دو مقام عالی کاخ سفید به عربستان را نشانه بهبود روابط واشینگتن و ریاض توصیف کرده است. در همین هفته، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن به منظور تقویت ارتباطات بین تیم‌های امنیت ملی آمریکا و عربستان با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی تلفنی گفت‌و‌گو کرده بود.

اکسیوس می‌گوید که دو مقام آمریکایی روز پنجشنبه با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان دیدار کرده‌اند. یعنی همزمان با اعلام بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و اعلام توافق عربستان سعودی و سوریه برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها.

اکسیوس موضوع رایزنی‌های مقامات آمریکایی در عربستان را جنگ یمن، روند عادی‌سازی روابط ایران و عربستان، همکاری جهانی و زیرساخت‌ها مانند اینترنت نسل پنجم و ششم و انرژی عنوان کرده است.

روابط عربستان و آمریکا در دولت بایدن چندان گرم و صمیمانه نبوده است. بایدن در ماه ژوییه به عربستان سفر کرد اما این اقدام تاثیر شگرفی در بهبود روابط نداشت. با این حال برخی مواضع ریاض درباره اوکراین از جمله سفر وزیر خارجه عربستان به کی‌یف با استقبال واشینگتن مواجه شد. قرارداد در زمینه تکنولوژی ۵جی و بویینگ نیز نشانه‌های دیگری از بهبود روابط قلمداد می‌شود.

دولت بایدن از توافق اخیرا تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک نیز حمایت کرده است.

برخی براین باورند که دولت بایدن می‌کوشد از طریق تقویت روابط با عربستان از موج گسترده تحولات در منطقه کنار گذاشته نشود.