بورل: نقش بغداد در توافق ایران و عربستان سعودی سازنده بود

وزیر خارجه عراق: توافق‌ عراق و اروپا برای گسترش همکاری‌ها فقط به موضوع تجارت و مهاجرت محدود نیست

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- YVES HERMAN / POOL / AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یک‌شنبه در جریان سفر فواد حسین، وزیر خارجه عراق به بروکسل، از نقش این کشور در مذاکرات عربستان سعودی و ایران که به انتشار بیانیه توافق دو کشور برای عادی‌سازی روابط در پکن منتهی شد، به عنوان «نقشی سازنده» یاد کرد و گفت که بغداد صحنه اولیه مذاکرات دو کشور بود و اتحادیه اروپا برای تامین منافع دو جانبه و همچنین برای افزایش ثبات منطقه آماده توسعه روابط با بغداد است.

 به گفته سخنگوی وزارت خارجه عراق، فواد حسین، وزیر خارجه این کشور روز یکشنبه برای سفر رسمی سه روزه وارد بروکسل شده است.

در جریان این سفر، وزیر خارجه عراق علاوه بر شرکت در سومین نشست شورای همکاری عراق و اتحادیه اروپا، با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و همچنین جوتا اورپیلینن مسئول مشارکت‌های بین‌المللی اتحادیه اروپا دیدار می‌کند.

جوزپ بورل طی سخنانی در «سومین نشست شورای همکاری عراق و اتحادیه اروپا» ضمن ابراز خوشحالی از حضور فواد حسین در این نشست، گفت حضور وزیر خارجه عراق در راس هیئتی بلندپایه نشان دهنده اهمیتی است که دو طرف برای مشارکت و همکاری با هم قائل‌اند.

بورل با بیان اینکه «شورای همکاری عراق و اتحادیه اروپا بالاترین سطح تعامل دوجانبه اروپا و عراق است» افزود: «سومین نشست شورای همکاری عراق و اتحادیه اروپا پس از وقفه‌ای طولانی و هفت ساله برگزار می شود اما این وقفه عمدتا به دلیل وضعیت عراق بود که سال‌ها پیش بسیار وخیم بود و پس از آن نیز تحت تاثیر شیوع همه‌گیری کرونا بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت که اکنون همه‌گیری کرونا از بین رفته و عراق پیشرفت‌های زیاد و قابل توجهی داشته است و به نفع هر دو طرف است که برای تثبیت بیشتر وضعیت بیا یکدیگر همکاری کنند.

بورل با تاکید بر اینکه برگزاری در «سومین نشست شورای همکاری عراق و اتحادیه اروپا» نشان می‌دهد که دو طرف می‌خواهند همکاری خود را بر اساس آنچه که در حال حاضر وجود دارد و مشارکتی مستحکم است، افزایش دهند.

او در ادامه با اشاره به اینکه اروپا و عراق شرکای تجاری‌اند، افزود: «ما همکاری بسیار خوبی در حوزه امنیت داریم و اروپا بخشی از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش است، ضمن اینکه ما همکاری‌های غیرنظامی نیز با عراق داریم که به دولت این کشور برای تثبیت شرایط امنیتی نیز کمک می‌کند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دوره دشوار حضور داعش در مناطق گسترده‌ای از عراق اشاره کرد و گفت: «حالا عراق دارای یک دولت با برنامه داخلی از جمله برنامه اصلاحات گسترده است و من از نخست‌وزیر به خاطر قرار دادن مبارزه با فساد در اولویت‌های اصلی دولتش تمجید می‌کنم.»

بورل همزمان تاکید کرد که اروپا مشتاق حمایت از اصلاحات گسترده و ضد فساد در عراق است و دوستان عراقی خود را برای ادامه این مسیر تشویق کرده و از آنها حمایت می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی از سخنانش با تاکید بر اینکه «دولت عراق می‌تواند روی کمک اروپا حساب کند»، افزود: «این هم به نفع مردم عراق و هم به نفع ثبات منطقه است و ما از نقش سازنده عراق در منطقه قدردانی می‌کنیم.»

بورل در ادامه با اشاره به توافق دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای عادی سازی روابط، گفت: «اخیرا شاهدیم که عربستان سعودی و ایران در حال عادی سازی روابط‌اند. این توافق به ثبات بیشتر منطقه کمک می‌کند و فراموش نکنیم که دور اول مذاکرات منجر به این توافق در بغداد انجام شد و بغداد میزبان این نزدیکی مهم بین ایران و عربستان سعودی است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خطاب به وزیر خارجه عراق افزود: «این دلیل خوبی برای استقبال از سیاست شما به عنوان  سازنده روابط همسایگی خوب است که نه تنها در حال  ایجاد ثبات در کشور خود هستید بلکه مشارکت موثری در ایجاد ثبات در منطقه هم دارید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از سخنان جوزپ بورل نیز این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که دستور کار و گفت‌وگو در جریان سفر وزیر خارجه عراق به اروپا بسیار گسترده است و یکی از این موارد نیز موضوع مهاجرت است که برای اروپا بسیار اهمیت دارد و اتحادیه اروپا خواهان آن است مذاکرات مرتبط هیات عراقی، در این مورد به سرعت به پیشرفت‌ها و توافق‌هایی دست پیدا کند.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق، نیز در جریان کنفرانس خبری مشترک با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بروکسل، از کمک‌های اتحادیه اروپا در جریان جنگ با داعش تقدیر کرد.

او گفت: «روابط ما از لحاظ توافقات و همکاری و هماهنگی بسیار مطلوب است و قرار است درباره گسترش روابط  دو جانبه عراق و اتحادیه اروپا گفتگو کنیم.»

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه «توافقات عراق با اتحادیه اروپا بسیاری زمینه‌ها را در بر می‌گیرد»، افزود: «توافق‌های عراق و اروپا، فقط به موضوع تجارت و مهاجرت محدود نمی‌شود و روابط اقتصادی و شامل برخی محورهای دیگر از جمله نفت و گاز نیز می‌شود.»

بیشتر از جهان