یک منبع آگاه جزئیات بیشتری از توافق ایران و عربستان سعودی را فاش کرد

پس از پنج روز مذاکرات فشرده در پکن که «شبانه روز» ادامه داشت، توافق بین ایران و عربستان سعودی حاصل شد

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و مساعد بن‌محمد العیبان، مشاور امنیت عربستان سعودی،  توافق را امضا کردند‌ـ نور نیوز

یک منبع آگاه سعودی تایید کرد که توافق بین ایران و عربستان سعودی در ادامه مذاکرات پیشین بوده است که در سال ۲۰۲۱ در عراق آغاز شد.

به گزارش عرب نیوز، این منبع آگاه فاش کرد که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در جریان سفرش به ریاض در دسامبر ۲۰۲۲، ابراز تمایل کرده بود که چین واسطه شود و به حل اختلاف میان عربستان سعودی و ایران کمک کند‌ــ پیشنهادی که با استقبال شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منبع آگاه، پس از پنج روز مذاکرات فشرده در پکن که «شبانه روز» ادامه داشت، توافق حاصل شد. این توافق بر سه محور استوار است: نخست، احترام به تمامیت ارضی کشورهای منطقه؛ دوم، ازسرگیری روابط دیپلماتیک ظرف دو ماه آینده، تا هر دو کشور فرصت کافی برای بررسی و نهایی کردن جزئیات را داشته باشند و برای فرستادن دیپلمات‌ها، تدارک لازم دیده شود.

به گزارش عرب نیوز، محور سوم بر احیای توافق‌های دوجانبه میان دو کشور متمرکز بود، از جمله توافق امنیتی سال ۲۰۰۱ که بین شاهزاده نایف بن عبدالعزیر، وزیر کشور وقت سعودی، و همتای ایرانی‌اش، حسن روحانی، امضا شد.