پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول:‌ کاهش رشد اقتصاد جهانی به ۲.۸درصد در سال ۲۰۲۳

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲درصد خواهد بود

تابلوی نشست‌های بهار ۲۰۲۳ صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن (آوریل ۲۰۲۳)- Daniel SLIM/AFP

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه، ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ (۱۱ آوریل ۲۰۲۳)، پیش‌بینی خود برای رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ را با اندکی کاهش (یک‌دهم درصد) نسبت‌به پیش‌بینی قبلی خود در ماه ژانویه، ۲.۸درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نهاد درعین‌حال، پیش‌بینی کرد که اکثر کشورها علی‌رغم نگرانی‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی در سال جاری وارد رکود نمی‌شوند.

این نهاد بین‌المللی همچنین پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ را ۳درصد اعلام کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی رشد اقتصاد ایران برای سال ۲۰۲۳، بدون تغییر نسبت‌به پیش‌بینی ماه ژانویه، ۲درصد اعلام شد.

بنابر پیش‌بینی این صندوق، میزان رشد اقتصاد ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱.۶درصد خواهد بود که ۰.۲ درصد نسبت‌به پیش‌بینی قبلی این نهاد بیشتر است. بااین‌حال، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصاد ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ به ۱.۱درصد کاهش یابد که صندوق بین‌المللی پول نسبت‌به پیش‌بینی قبلی‌اش در ماه ژانویه، آن را ۰.۱درصد افزایش داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین پیش‌بینی شده است که اقتصاد منطقه یورو در سال جاری ۰.۸درصد و در سال آینده ۱.۴درصد رشد کند که در راس آن اسپانیا قرار داد و در سال ۲۰۲۳، رشد ۱.۵درصدی و در سال ۲۰۲۴، رشد ۲درصدی را تجربه خواهد کرد.

با‌این‌حال انتظار می‌رود که رشد اقتصاد آلمان ۰.۱درصد کاهش یابد و تنها اقتصاد در میان اعضای گروه هفت باشد که در سال جاری همچون بریتانیا وارد رکود می‌شود.

چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی در بازارهای نوظهور مثبت‌تر است و انتظار می‌رود چین در سال جاری رشد ۵.۲درصد را تجربه کند، اما پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴ به ۴.۵درصد کاهش یابد.

با اینکه پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد هند نسبت‌به ماه ژانویه اندکی کاهش نشان می‌دهد، اما برآورد شده است که هند در سال جاری رشد ۵.۹درصدی و در سال ۲۰۲۴، رشدی ۶.۳درصدی را تجربه خواهد کرد.

این نهاد بین‌المللی رشد اقتصاد روسیه در سال جاری را ۰.۷درصد پیش‌بینی کرده است که علی‌رغم تهاجم این کشور به اوکراین، نسبت‌به ماه ژانویه، ۰.۳‌درصد بیشتر پیش‌بینی شده است.

پیر-اولیویه گورینشاس، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، در نشست خبری پیش از انتشار گزارش صندوق گفت که اقتصاد جهانی از شوک‌های چند سال اخیر و به‌ویژه همه‌گیری کووید و حمله روسیه به اوکراین، درحال بهبود است.

با‌این‌حال، تصویر کلی ارائه‌شده از اقتصاد جهانی تصویری تاریک است و پیش‌بینی می‌شود رشد جهانی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت کند شود.

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، گفت که نزدیک به ۹۰درصد از اقتصادهای پیشرفته، امسال کاهش رشد را تجربه خواهند کرد، درحالی‌که انتظار می‌رود بازارهای نوظهور آسیا شاهد افزایش قابل‌توجهی در تولید اقتصادی باشند. پیش‌بینی می‌شود که هند و چین نیمی از کل رشد اقتصاد جهانی را به خود اختصاص دهند.

مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول همچنین گفت که انتظار می‌رود کشورهای کم‌درآمد به‌دلیل نرخ بهره بالا و کاهش تقاضا برای صادراتشان، شوک مضاعفی را از هزینه‌های استقراض بالاتر متحمل شوند که می‌تواند فقر و گرسنگی را در جهان تشدید کند.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده است که تورم جهانی در سال جاری به ۷درصد کاهش یابد. این درصد در سال گذشته ۸.۷ درصد بود.

صندوق بین‌المللی پول علاوه‌بر این، نگاهی به آینده داشته است و پیش‌بینی می‌کند که رشد جهانی در سال ۲۰۲۸ به ۳درصد کاهش می‌یابد که پایین‌ترین پیش‌بینی میان‌مدت این نهاد از دهه ۱۹۹۰ به شمار می‌رود.

بیشتر از اقتصاد