شورای عالی علمای عربستان: دعوت به ایجاد مذهب فقهی اسلامی جدید عینیت و واقعیت ندارد

پیش‌تر شیخ صالح المغامسی، امام سابق مسجد قبا در مدينه، در اظهاراتی جنجالی درباره نیاز به ایجاد یک مذهب فقهی جدید سخن گفته بود

دبیرخانه‌ شورای عالی علمای عربستان سعودی: دعوت به ایجاد یک مذهب فقهی اسلامی جدید، فاقد واقع‌گرایی است--Saudi Council of Senior Scholars via Saudi Gazette

دبیرخانه‌ شورای عالی علمای عربستان سعودی دوشنبه، ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین)، در بیانیه‌ای گفت که دعوت به ایجاد یک مذهب فقهی اسلامی جدید، فاقد عینی‌گرایی و واقع‌گرایی است.

این دبیرخانه در بیانیه خود گفت:‌ «مذاهب فقهی معتبر اسلامی با اجتهادهای متنوعی که دارند، نیازهای زندگی امروزی را برطرف، و میان نیازهای امروزی بشریت و شریعت اسلامی همسویی ایجاد می‌کنند.» بنا به این بیانیه، هیئت‌های علمی و مجامع فقهی که به اجتهاد گروهی می‌پردازند، این نکته را به خوبی روشن کرده‌اند.

در ادامه‌ این بیانیه همچنین آمده است: «یکی از نعمت‌های خداوند بر مسلمانان در این عصر، تسهیل اجتهادهای گروهی از طریق هیئت‌ها و مجامع فقهی است که درک درستی از نیازهای جامعه و پیشرفت‌های معرفتی، اجتماعی و اقتصادی آن دارند و صدها فتوایی که این موسسات صادر کرده‌اند، نشان این امر است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه در پاسخ به اظهارات مناقشه‌برانگیز شیخ صالح المغامسی، امام سابق مسجد قبا در مدينه، صادر شده است. شیخ صالح المغامسی در اظهاراتی جنجالی، درباره نیاز به ایجاد یک مذهب فقهی جدید در دین اسلام سخن گفته بود. 

المغامسی در گفت‌وگو با کانال یک تلویزیون عربستان سعودی ضمن اشاره به اینکه سخنانش انتقاد‌های زیادی در پی خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که «خدا یک مذهب جدید اسلامی در دست او قرار دهد،» و در توجیه سخنانش، از «وجود یک ضعف در میان مردم امروز» سخن گفت و افزود که [برطرف کردن] این ضعف، نیازمند ایجاد مذهب [تازه‌ای در فقه اسلامی] است. 

او همچنین گفت که این مذهب جدید را هم خود او می‌تواند ایجاد کند، و هم گروهی از علمای مذهبی. 

مصاحبه فوق، جنجال فراوانی در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی در عربستان سعودی پدید آورد و مخالفان و موافقان ایده صالح المغامسی، درباره آن اظهارنظر کردند.