انتقاد تولیدکنندگان مرغ از سیاست‌های دولتی: ما ضرر می‌کنیم و کشورهای همسایه سود می‌برند

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران می‌گوید که وعده‌های دولت برای جبران ضرر مرغداران عملی نشد

دولت از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ قیمت نهاده‌های دامی را حدود ۶۰۰ درصد افزایش داد ـ ایرنا

در کنار تجمع‌های هرروزه بازنشستگان و کارکنان دولت و انتقاد اصناف مختلف از ناکارآمدی وعده‌های اقتصادی ابراهیم رئیسی، روز دوشنبه ۲۱ فروردین، صدای اعتراض اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران هم بلند شد.

ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا اشاره کرد که دولت از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ قیمت نهاده‌ها را حدود ۶۰۰ درصد افزایش داده و قیمت ذرت از یک هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و سویای سه هزار و ۲۰۰ تومانی به ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

او با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ضربات شدیدی متحمل شدند، گفت: «وضعیت مرغداران در سال گذشته بسیار وخیم بود؛ به‌ویژه پس از آزادسازی نرخ نهاده‌ها؛ وعده‌هایی که مسئولان دادند و حتی قیمت‌گذاری دستوری نیز عملی نشد.»

نایب‌رئیس اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به چالش تامین نهاده‌های دامی برای مرغداران گفت: «تهیه مواد اولیه و قیمت تمام‌شده دستوری دو آسیب جدی در این صنعت‌اند. علاوه بر اینکه دولت قیمت نهاده‌ها را افزایش داد، نهاده‌های خریداری‌شده با ارز دولتی هم وارد نشدند. یعنی مرغداران خرید کردند، اما واردکنندگان به دلیل تخصیص نیافتن ارز، آن را به مرغداران تحویل ندادند؛ بنابراین مرغداران مجبورند نهاده‌های دامی را از بازار آزاد تهیه کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این کارشناس، در حال حاضر به جای دولت، تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان یارانه می‌دهند؛ دلیلش هم این است که به علت تاکید دولت بر تولید بیشتر، مازاد تولید داریم و بنابراین قیمت تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده تغییری نمی‌کند اما به تولیدکنندگان خسارت وارد می‌شود.

نبی‌پور همچنین اشاره کرد که با ادامه وضعیت موجود و صدور پروانه تاسیس واحد‌های جدید، ارز از کشور خارج می‌شود و با مازاد تولید، تولیدکنندگان مجبورند محصولات خود را با قیمت‌های بسیار ارزان‌تر به کشور‌های همسایه صادر کنند؛ به این معنی که «تخم‌مرغ ارزان‌قیمت ایران را کشور‌های همسایه دریافت می‌کنند».

انتقاد این نهاد تخصصی در ایران تنها گلایه‌ای نیست که به سیاست‌های غیرعلمی مهار تورم و گرانی وارد می‌شود. عملکرد غیرکارشناسانه و تصمیم‌های اشتباه دولتی سبب شده‌اند قیمت‌ها روزبه‌روز افزایش پیدا کنند، بیکاری روبه‌رشد برود، کارمندان و بازنشستگان از تامین مایحتاج ضروری زندگی ناتوان باشند و وضعیت معیشتی گروه‌های مختلف رو به قهقرا برود؛ تا آنجا که نمایندگان مجلس نیز هشدار داده‌اند که چشم‌انداز خوبی پیش رو نیست.

علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، ماه گذشته گفت: «زمانی که در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، پیش‌فرض‌ها درست و سنجیده تدوین نشوند، نتیجه درست از آب درنمی‌آید و هزینه آن در معیشت مردم نمایان می‌شود.» 

ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس، هم با خطاب قرار دادن ابراهیم رئیسی، از «به پایان رسیدن صبر مردم در برابر فشارهای اقتصادی» گفت و دولت را به استفاده از نیروهای ناکارآمد متهم کرد. با این حال، اتفاق جدیدی رخ نداد و در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد.

در اسفندماه، دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی خبر داد که توان اقتصادی مردم ایران برای خرید انواع گوشت‌ قرمز و سفید همچنان روند کاهشی دارد و در یک سال گذشته، خرید گوشت قرمز با کاهش ۵۰ درصدی و خرید گوشت مرغ با افت ۳۰ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که مسئولان پیش‌تر نیز هر سال از کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی خرید گوشت قرمز در ایران خبر می‌دادند.

حتی در شرایطی که عده‌ای اظهار امیدواری کرده بودند توافق تهران‌ــ‌ریاض بتواند وضعیت اقتصادی را بهبود دهد، برخی از کارشناسان معتقدند مشخص نیست این فضا چقدر بتواند بر گشایش اقتصادی در ایران موثر باشد. همان‌طور که نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارش ۲۵ مارس (پنجم فروردین) خود درباره توافق میان تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک نوشت، این موضوع می‌تواند شکاف‌های میان دو کشور را التیام دهد اما «اوضاع اقتصادی نامناسب ایران که به تحریم و تورم مبتلا است، درمانی ندارد».

بیشتر از اقتصاد