مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت تولید خوراک دام و طیور شمال کشور دستگیر شد

علی‌رغم دستگیری سلاطین بازار، قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد

مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت تولید خوراک دام و طیور شمال کشور را، به اتهام اخلال در بازار نهاده‌ها و اقدامات مجرمانه دیگر دستگیر شد - عکس از فارس

روز گذشته، نیروهای سپاه کربلای مازندران مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت تولید خوراک دام و طیور شمال کشور را به اتهام اخلال در بازار نهاده‌ها و اقدامات مجرمانه دیگر دستگیر کردند.

در همین رابطه مهر نوشت که پس از ارسال برخی گزارش‌ها در مورد وجود فساد در بازار نهاده‌های دامی کمبود شدید دان و خوراک مرغ، اطلاعات سپاه مازندران موضوع را پیگیری کرد و فرد دستگیر شده را به‌عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت نهاده‌های طیور، شناسایی کرد. گفته می‌شود مدیر اصلی این شرکت در اسپانیا ساکن است.

باشگاه خبرنگاران در این مورد نوشت که سازمان اطلاعات سپاه مدعی است که این شرکت با نگهداری و دپوی نهاده‌ها در گمرک به دلایل واهی ازجمله عدم تخصیص ارز و بروکراسی اداری در ترخیص کالا بود تا از این طریق ضمن ایجاد کمبود تصنعی نهاده در بازار، ایجاد تنش در صنعت دام طیور و ضرر زیان به این بخش تولیدی، مصرف‌کنندگان نهایی در زنجیره تولید مرغ را مجبور به تأمین نهاده‌ها از طریق بازار غیررسمی کند.

همچنین، این شرکت متهم است که برای واردات ارز دولتی گرفته اما محصول وارداتی را در بازار آزاد به فروش رسانده است.

اطلاعات سپاه مازندران اعلام کرد که افراد دیگری نیز در افزایش قیمت نهاده‌ها نقش دارند که آنها نیز دستگیر خواهند شد.

برخوردهای انتظامی با مسائل اقتصادی از مدت‌ها پیش در دستور کار دولت و قوه قضائیه قرار داشته است. با این‌حال به نظر می‌رسد این اقدامات در هیچ کجا تأثیر مثبتی نداشته است. دستگیری و اعدام افرادی با اتهاماتی نظیر سلطان سکه، سلطان ارز، سلطان لوازم‌خانگی، سلطان لاستیک و ... نتوانسته باعث کاهش قیمت‌ها شود.

قیمت گوشت در بازار

پیش‌تر مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی علت بالا بودن قیمت گوشت مرغ در بازار را ناشی از کمبود نهادهای دامی عنوان کرده بود. محمدعلی کمالی گفته بود در اکثر استان‌های کشور با کمبود عرضه مرغ زنده روبرو هستیم که همین امر در افزایش نرخ تأثیر داشته است.

گفتنی است که طی چند هفته اخیر قیمت مرغ در عمده‌فروشی‌ها تا سقف هر کیلو ۲۶ هزار تومان هم بالا رفت و باقیمت ۲۸ و حتی ۳۰ هزار تومان نیز به دست مصرف‌کننده رسید. این مسئله با اعتراض وسیع مردم مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که بر اساس مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت هر کیلو گوشت مرغ برای مصرف‌کننده ۲۰ هزار ۴۰۰ تومان تعیین شده است. این نشان می‌دهد که قیمت مصرف‌کننده طی ۶ ماه گذشته چیزی در حدود ۵ هزار تومان افزایش داشته است.

در همین رابطه، هفته گذشته عظیم حجت، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین قیمت بازار مرغ به تجارت نیوز اظهار داشت که متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده در مرغداری بین ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها نیز ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

باتوجه‌به بالارفتن قیمت گوشت قرمز، مرغ به‌عنوان مهم‌ترین منبع پروتئینی سفره اقشار متوسط و کم‌درآمد به‌حساب می‌آید. در حال حاضر قیمت گوشت گوسفندی، بسته به اینکه چه کیفیتی داشته باشد، بین ۱۱۰ تا ۱۶۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

بیشتر از اقتصاد