شمار مبتلایان به مالاریا در استان سیستان و بلوچستان ۲۳۵ درصد بیشتر شد

وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱ وعده ریشه‌کنی کامل بیماری مالاریا را داده بود

استان سیستان و بلوچستان بیشترین آمار مبتلایان به مالاریا را دارد-همشهری

افزایش شمار بیماران مبتلا به مالاریا در فروردین ۱۴۰۲ زنگ خطر شیوع این بیماری در استان سیستان و بلوچستان را به صدا درآورد. به گفته حبیب غزنوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، از ابتدای سال جدید تاکنون ۴۷ بیمار مبتلا به مالاریا شناسایی شده‌اند که ۴۶ تن از آن‌ها مرد و یک نفر زن بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آمار این مبتلایان را با آمار فروردین ۱۴۰۱ مقایسه کرد و به خبرگزاری ایرنا گفت که در فروردین سال گذشته، شمار مبتلایان به مالاریا در سیستان و بلوچستان جمعا ۱۴ نفر بود.

غزنوی با تاکید بر اینکه شمار مبتلایان سال ۱۴۰۲ نسبت به فروردین  گذشته، ۲۳۵ درصد افزایش یافته است، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «تردد‌های غیرمجاز از گذرگاه‌های غیررسمی و سکونت در فضای باز از یک سو و بارندگی‌ها از سوی دیگر از دلایل خیزش مالاریا است.»

بنا به اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، شهرستان‌های سراوان، سیب و سوران به دلیل «مرز مشترک با پاکستان و تردد‌های غیرمجاز» بیشترین موارد ابتلا به این بیماری را داشته‌اند.

او شمار مبتلایان به مالاریا در سال ۱۴۰۱ را یک هزار و ۲۵۱ نفر اعلام کرد و افزود که با شناسایی و درمان به‌موقع، هیچ‌یک از این موارد به فوت بیماران منجر نشدند.

این مقام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تب، لرز، تعریق، درد ستون فقرات، تهوع و استفراغ، زردی چهره و عطش فراوان را از علائم مالاریا برشمرد و به مردم توصیه کرد در صورت داشتن این علائم، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

غزنوی همچنین تاکید کرد که مردم باید از خوابیدن در فضای باز به‌خصوص در مناطقی که مالاریا شایع است، خودداری کنند. پوستشان را محفوظ نگه‌ دارند و پنجره‌ها و دیوار‌ خانه‌ها را به حشره‌کش‌ آغشته کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی‌ آمارها نشان می‌دهد که سالانه بالغ‌ بر یک هزار و ۲۰۰ مورد بیماری مالاریا در ایران شناسایی می‌شود که بیشتر آن‌ها در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان‌ است. با این حال مقام‌های وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران به تناوب، ادعا‌هایی را درباره ریشه‌کنی این بیماری در ایران مطرح می‌کنند.

عبدالرضا میراولیایی، کارشناس اداره کنترل و مدیریت بیماری‌های منتقله از ناقلان وزارت بهداشت، مرداد ۱۴۰۱، هم‌زمان با هفته ملی ریشه‌کنی مالاریا، به خبرگزاری ایسنا گفت: «گروه ارزیاب سازمان بهداشت جهانی تا آخر امسال برای بررسی شواهد و مستندات برنامه حذف مالاریا در کشور وارد ایران می‌شوند و اگر اقدام‌هایی که برای حذف مالاریا انجام دادیم با استاندارد‌های تعریف‌شده برای اخذ گواهی حذف مطابق باشد، این گواهی را دریافت خواهیم کرد.»

هنگامی‌ که این مقام وزارت بهداشت اخذ این گواهینامه از سازمان بهداشت جهانی را وعده داد، شمار موارد ابتلا به مالاریا در چهار ماه ابتدایی ۱۴۰۱ کمی بیشتر از ۲۵۰ تن اعلام شده بود؛ اما این رقم تا پایان این سال به بیش از یک هزار و ۲۰۰ مورد افزایش یافت. اکنون نیز شواهد از خیزش چند برابری بیماری نسبت به سال قبل، حکایت دارد.

مالاریا یک بیماری عفونی است که در اثر انتقال انگل پلاسمودیوم از طریق پشه آنوفل به افراد سرایت می‌کند. در ایران ۲۹ گونه پشه آنوفل وجود دارد که تاکنون هفت گونه از آن‌ها به‌عنوان ناقلان قطعی مالاریا شناخته شده‌اند.