انحراف‌های جزئی در جاده‌ها به عوارض زایمان منجر می‌شود

تصادف‌های جاده‌ای عامل حدود ۷۰ درصد صدمات زیان‌باری‌اند که به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند

تصادف‌ها ممکن است به جفت آسیب برساند یا خون‌رسانی به نوزاد را مختل کند - Canva

به گزارش تلگراف، کارشناسان اعلام کرده‌اند که باید به زنان باردار هشدار داده شود هنگام رانندگی در جاده‌ها بیشتر محتاط باشند زیرا تحقیقات نشان داده‌اند که حتی یک انحراف کوچک هنگام رانندگی نیز ممکن است به عوارض زایمان منجر شود.

از هر هشت زن، یک نفر در دوران بارداری تصادف می‌کند و تصادف‌های جاده‌ای عامل حدود ۷۰ درصد صدمات زیان‌باری‌اند که به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند. تحقیقات قبلی بر اساس سوابق بیمارستانی نشان داده بود که تصادف‌های شدید خودرو خطر ایجاد مشکلاتی هنگام زایمان را به همراه دارند، اما مشخص نبود آیا تصادف‌های نسبتا کوچک نیز مضرند یا نه.

برای یافتن این موضوع، پژوهشگران در تایوان به داده‌های تولد و سوابق بیمه رجوع کردند تا زنانی را انتخاب کنند که تصادف‌های نسبتا جزئی داشته‌اند و ممکن است در بیمارستان بستری نشده باشند.

آن‌ها دریافتند که حتی صدمات جزئی به افزایش ۷۰ درصدی جدا شدن جفت از رحم، افزایش ۵۴ درصدی زایمان القایی و افزایش ۳۴ درصدی انقباض‌های طولانی‌مدت منجر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر چونگ یی لی از دانشگاه ملی چنگ کونگ تایوان در مجله جلوگیری از صدمات بی‌ام‌جی (BMJ Injury Prevention) نوشت: «یافته‌ها این واقعیت را تایید می‌کنند که کارکنان مراقبت‌های بهداشتی باید از این آثار آگاه باشند و در مورد رانندگی، حمل‌ونقل ایمن و انتخاب وسیله نقلیه در سفر در دوران بارداری مطالب آموزشی در اختیار زنان باردار قرار دهند. با توجه به موارد مشابه مشاهده‌شده، به منظور ایجاد مدیریت موثر در تحقیقات آینده باید از شرایط پس از تصادف‌ها در دوران بارداری شناخت بهتری داشته باشیم.»

تحقیقات قبلی دانشگاه تورنتو در سال ۲۰۱۴ نشان داد که رانندگان باردار در سه ماهه دوم بارداری، ۴۲ درصد بیشتر در معرض خطر تصادف‌اند. در آن زمان، کارشناسان گفتند که بروز مه‌ مغزی و نقص‌های شناختی که اغلب با بارداری مرتبط‌ند، می‌توانند دلیل این تصادف‌ها باشند.

محققان هشدار دادند که زنان باردار اغلب در مورد خطرات کوچک مرتبط با پرواز، غواصی یا حوضچه‌های آب داغ نگران‌اند اما خطر افزایشی بسیار جدی‌تر ناشی از تصادف رانندگی را نادیده می‌گیرند. آن‌ها توصیه کردند که احتیاط بیشتر هنگام رانندگی هم باید جزو مراقبت‌های دوران بارداری باشد.

به گزارش تلگراف، این مطالعه جدید نشان داد زنانی که در تصادف‌ها آسیب جدی‌تری می‌دیدند، در معرض خطر بسیار بیشتر عوارض زایمان قرار داشتند.

افرادی که طی سه روز پس از تصادف اتومبیل در بیمارستان بستری شدند، تقریبا شش برابر بیشتر با خطر  انقباض جفت که باعث می‌شود جفت از رحم جدا شود، مواجه‌اند. آن‌ها همچنین در معرض خطر خونریزی شدید قبل از زایمان، سزارین و به دنیا آوردن نوزادان کم‌وزن بودند.

زنانی که در این تصادف‌ها به‌شدت آسیب می‌بینند، چهار برابر بیشتر از زنان سالم دچار انقباض جفت می‌شوند، ۶۱ درصد بیشتر سزارین می‌کنند و نسبت به زنانی که مجروح نشده‌اند، ۸۰ درصد بیشتر احتمال دارد که زایمان زودرس داشته باشند

مطالعه‌ای که سال ۲۰۲۲ منتشر شد، نشان داد که اگر مادر در دوران بارداری تصادف کند یا زمین بخورد، احتمال تولد نوزادان مبتلا به فلج مغزی هم تا دو برابر بیشتر می‌شود. محققان دریافتند که خطر ابتلای کودک به فلج مغزی در هر حادثه‌ای ۳۳ درصد افزایش می‌یابد و برای زنانی که در بیمارستان بستری می‌شوند و در عرض یک هفته زایمان می‌کنند، بیش از دو برابر افزایش می‌یابد.

کارشناسان می‌گویند تصادف‌ها ممکن است به جفت آسیب برساند یا خون‌رسانی به نوزاد را مختل کند.