شکایت از انحصارطلبی؛ سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان استعفا کرد

صبغت‌الله احمدی در حساب توییترش نوشت: «انحصار پدیده‌ زشتی است؛ فرق نمی‌کند آن انحصار رنگ طالبانی دارد یا غیر»

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود در آستانه فروپاشی دولت جمهوری در اوت ۲۰۲۱ شکل گرفت- AHMAD SAHEL ARMAN/AFP

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، از مقامش استعفا کرد. او بدون توضیح بیشتر، از انحصارطلبی شکایت کرد و گفت که در خارج از این جبهه برای اتحاد جبهه مقاومت ضدطالبان فعالیت خواهد کرد. 

احمدی در توییتر نوشت: «انحصار پدیده‌ زشتی است؛ فرق نمی‌کند آن انحصار رنگ طالبانی دارد یا غیر.»

او اضافه کرد: «من برای رسیدن به آزادی و اهداف مردم در حوزه‌ ضدطالبانی تلاشم را کردم. امیدوارم از این به بعد نیز بتوانم در این راستا تاثیرگذار باشم.»

در ماه‌های اخیر، شماری از حامیان و هواداران جبهه مقاومت ملی از این جبهه ضدطالبان انتقاد کرده‌اند. سخنگوی جبهه مقاومت پیش از این بارها از دخالت علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی این جبهه، در امور دفتر سخنگو گلایه کرده بود.

شماری از منتقدان هم رهبر جبهه مقاومت ملی را به «انحصارگرایی» متهم می‌کنند و معتقدند احمد مسعود، رهبر این جبهه، افراد خاص و نزدیک به خود را در جایگاه‌های کلیدی این جبهه قرار داده است.

جبهه مقاومت ملی تاکنون در مورد استعفای صبغت‌الله احمدی و انتقادهای موجود توضیحی نداده است.

احمدی در تاریخ ۲ آذر ۱۴۰۰ به‌ مقام سخنگو و رئیس روابط راهبردی این جبهه منصوب شد. او در زمان حکومت محمد اشرف غنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان بود و با تشکیل جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود درپی سلطه‌ طالبان بر افغانستان، پس از محمدفهیم دشتی، دومین سخنگوی جبهه مقاومت ملی بود.

استعفای احمدی درحالی صورت می‌گیرد که این جبهه به‌تازگی حملات بهاری خود علیه گروه طالبان را در برخی نقاط افغانستان آغاز کرده است. نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان شامگاه سه‌شنبه‌، هشتم فروردین، اعلام کردند که به یک قرارگاه نظامی طالبان در منطقه پل‌چرخی کابل حمله کرده‌اند.

این جبهه با انتشار ویدیویی اعلام کرد که این حمله آغاز عملیات نظامی جبهه مقاومت ملی در فصل جديد است که طی آن به طالبان تلفاتی هم وارد شده است. سخنگوی جبهه مقاومت ملی تصریح کرد هدف این حمله پاسگاه‌های نیروهای ویژه طالبان بوده است و حملات این‌چنینی جبهه مقاومت ملی به قرارگاه‌های طالبان ادامه خواهند یافت.

این نخستین حمله نظامی جبهه مقاومت ملی به طالبان در سال خورشیدی جدید است. در سه ماه گذشته به دلیل فصل سرما در افغانستان، درگیری‌های نظامی میان طالبان و جبهه مقاومت ملی متوقف شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، یک فایل صوتی هم از امرالله صالح، معاون نخست رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان و از رهبران جبهه مقاومت ملی، در فضای مجازی منتشر شد که در آن می‌گفت نیروهای جبهه مقاومت ملی خود را برای حملات گروهی چریکی آماده کنند و هر گروه بیش از سه نفر نیست تا آسیب‌پذیری کاهش یابد. بر اساس سخنان امرالله صالح، روش فعالیت جبهه مقاومت ملی از جنگ جبهه‌ای به جنگ چریکی تغییر کرده است و از این پس بر حملات شهری تمرکز خواهد شد.

اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) نیز چند هفته پیش اعلام کرد که مقاومت علیه طالبان از پنجشیر به شرق و جنوب افغانستان گسترش یافته است. سی‌گار در گزارش ۱۵۷ صفحه‌ای اخیرش درباره موضوع امنیت در افغانستان نوشته است گروه‌های مسلح مخالف طالبان که اوایل تنها در پنجشیر حضور داشتند، اکنون به بخش‌های شمالی، شمال‌ شرقی و جنوب افغانستان هم نفوذ کرده‌اند.

در این بخش از گزارش سی‌گار آمده است که نیروهای جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان در سه ماه آخر سال ۲۰۲۲، در استان‌های بدخشان، بغلان، کاپیسا، قندوز، ننگرهار، نورستان، پنجشیر، پروان، سرپل و تخار با طالبان درگیر شده‌اند. سی‌گار با استناد به گزارش‌های هیئت‌ معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که این نیروها با وجود گسترش فعالیت مسلحانه‌شان علیه طالبان، قلمرو مشخصی در اختیار ندارند.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که فعالیت جبهه آزادی افغانستان به قندهار و زابل در جنوب کشور گسترش یافته است و نیروهای این جبهه در این دو استان با طالبان درگیر شده‌اند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود در آستانه فروپاشی دولت جمهوری در اوت ۲۰۲۱ و جبهه آزادی افغانستان به رهبری یاسین ضیاء، ژنرال ارتش دولت پیشین افغانستان، در ماه آوریل ۲۰۲۱ شکل گرفت.

جبهه مقاومت ملی از نیروهای نظامی دولت پیشین افغانستان و مجاهدین سابق تشکیل شده است و به گفته احمد مسعود، شمار نیروهای این جبهه سه‌هزار نفر است. نیروهای جبهه مقاومت ملی ابتدا تنها در پنجشیر و اندراب مستقر بودند، اما در سال ۲۰۲۲ حضورشان را در بدخشان، کاپیسا، پروان و نورستان نیز تقویت کردند.

جبهه آزادی افغانستان نیز که ابتدا تنها در بغلان و تخار فعالیت داشت، در ماه‌های اخیر حملاتی را در زابل و قندهار انجام داده است.