سی‌گار: مقاومت علیه طالبان، از پنجشیر به شرق و جنوب افغانستان گسترش یافته است

جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان، دو سازمان نظامی مخالف طالبان‌اند که از نظامیان و جهادی‌های پیشین‌ تشکیل شده‌اند

 فعالیت جبهه آزادی به قندهار و زابل در جنوب افغانستان گسترش یافته است و افراد این جبهه در این دو استان با طالبان درگیر شده‌اند-Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) در گزارش ۱۵۷ صفحه‌ای اخیرش درباره موضوع امنیت در افغانستان نوشته است که مبارزه مسلحانه گروه‌های مخالف طالبان که در اوایل تنها در پنجشیر حضور داشتند، اکنون به بخش‌های شمال، شمال شرق و جنوب افغانستان گسترش یافته است.

در این بخش گزارش سی‌گار آمده است که نیروهای جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان در سه ماه آخر سال ۲۰۲۲، در استان‌های بدخشان، بغلان، کاپیسا، قندوز، ننگرهار، نورستان، پنجشیر، پروان، سرپل و تخار با طالبان درگیر شده‌اند. سی‌گار با استناد به گزارش‌های هیئت‌ معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نوشت که این نیروها با وجود گسترش فعالیت مسلحانه‌شان علیه طالبان، قلمروی مشخصی را در اختیار ندارند.

در این گزارش همچنین آمده است که فعالیت جبهه آزادی افغانستان به قندهار و زابل در جنوب کشور گسترش یافته است و نیروهای این جبهه در این دو استان با طالبان درگیر شده‌اند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود در آستانه فروپاشی دولت جمهوری در اوت ۲۰۲۱ و جبهه آزادی افغانستان به رهبری یاسین ضیاء، ژنرال ارتش دولت پیشین افغانستان، در ماه آوریل ۲۰۲۱ شکل گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه مقاومت ملی از نیروهای نظامی دولت پیشین افغانستان و مجاهدین سابق تشکیل شده است و به گفته احمد مسعود، شمار نیروهای این جبهه سه هزار نفر است.

نیروهای جبهه مقاومت ملی در ابتدا تنها در پنجشیر و اندراب مستقر بودند، اما در سال ۲۰۲۲ در بدخشان، کاپیسا، پروان و نورستان نیز حضورشان را تقویت کردند.

جبهه آزادی افغانستان نیز که ابتدا تنها در بغلان و تخار فعالیت داشت، در ماه‌های اخیر حملاتی را در زابل و قندهار انجام داده است.

سی‌گار در مورد مبارزه مسلحانه گروه‌های مخالف طالبان نوشته است که اعضای این جبهه‌ها بیشتر از میان اقوام غیر پشتون‌اند.

سی‌گار در مورد قتل، بازداشت و شکنجه غیرنظامیان به دست طالبان به اتهام همکاری با گروه‌های مخالف نوشت که این موارد بیشتر از پنجشیر گزارش می‌شود. در این گزارش به شکنجه و قتل دو مرد غیرنظامی در اکتبر ۲۰۲۲  به دست طالبان در پنجشیر اشاره شده است.

به نوشته سی‌گار، غیرنظامیانی که به همکاری با گروه‌های مسلح مخالف طالبان و نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان متهم‌اند، همچنان درمعرض تهدید طالبان قرار دارند.

طالبان در سال ۲۰۲۲ که درگیری در پنجشیر، بغلان و تخار شدت یافت، شماری از غیرنظامیان و به‌ویژه بستگان فرماندهان جبهه مقاومت ملی را بازداشت، شکنجه و در مواردی اعدام کردند، ده‌ها خانواده از بستگان فرماندهان نیروهای جبهه مقاومت و جبهه آزادی از خانه‌هایشان در اندراب کوچانده شدند و این اقدام در پنجشیر و تخار نیز علیه افرادی که به همکاری با جبهه مقاومت ملی مظنون بودند صورت گرفت.

طالبان همچنین شماری از اعضای جبهه مقاومت ملی را در جریان درگیری در پنجشیر، بازداشت و در دادگاه صحرایی محاکمه و تیرباران کردند.

هرچند از عملکرد طالبان علیه غیرنظامیان و نظامیان زندانی انتقاد شده است، اما سازمان ملل متحد و سازمان‌های حقوق بشری تاکنون برای پاسخگو کردن طالبان در این زمینه تلاشی نکرده‌اند.