ترامپ در جلسات رسیدگی به استیضاح شرکت نخواهد کرد

نانسی پلوسی به روسای کمیته‌ها دستور داد تالیف پیش‌نویس مواد استیضاح را آغاز کنند

دونالد ترامپ گفته است صبر می‌کند تا روند استیضاح به مجلس سنا برسد و آنگاه در آن شرکت خواهد کرد.  - Olivier Douliery / AFP

در حالی که کنگره تالیف پیش‌نویس مواد استیضاح علیه رئیس جمهوری را آغاز می‌کند، دونالد ترامپ اعلام کرد در جلسات رسیدگی به استیضاح شرکت نخواهد کرد.

کاخ سفید در نامه‌ای به کنگره، این تحقیقات را «بی‌اساس» نامید و از کنگره خواست «همین حالا به تحقیقات استیضاح پایان دهد و حتی وقت بیشتری را صرف رسیدگی‌های اضافی نکند.»

آقای ترامپ گفته است صبر می‌کند تا روند استیضاح به مجلس سنا برسد و آنگاه در آن شرکت خواهد کرد.

به کاخ سفید تا ۵ بعد از ظهر به وقت واشینگتن مهلت داده شده بود تا اعلام کند آیا رئیس‌جمهوری و وکیل او، برای دفاع از آقای ترامپ در جلسات کمیته قضایی مجلس نمایندگان شرکت خواهند کرد یا نه. در این جلسات اعضای کمیته شهادت متخصصان حقوق اساسی را شنیدند. بحث درباره این بود که رئیس‌جمهوری در تعاملات خود با اوکراین، چندین اقدام و تخلف قابل استیضاح مرتکب شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پت سیپولون، وکیل رئیس جمهوری، در نامه خود به جری ندلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، گفت: «تالیف مواد استیضاح، اقدامی غیرمحتاطانه از مجلس نمایندگان دموکرات، در راستای سوءاستفاده از قدرت است و در طول تاریخ ملت ما، منجر به نامنصفانه‌ترین و حزبی‌ترین اقدام در راستای استیضاح رئیس جمهوری و تضاد آشکار با قانون اساسی خواهد شد.»

استیضاح آقای ترامپ در پی تحقیقات مجلس نمایندگان اتفاق می‌افتد که روشن شد رئیس جمهوری، اوکراین را تحت فشار قرار داده تا در ازای دعوت به کاخ سفید و دریافت کمک مالی - که این کشور به شدت برای مقابله با حملات مداوم روسیه به آن نیاز داشت، درباره رقیب سیاسی آقای ترامپ، جو بایدن، و پسرش هانتر بایدن، که در هیات مدیره یک شرکت انرژی اوکراینی عضویت داشت، تحقیق کند. این کمک مالی نهایتا به‌رغم تایید کنگره، بلافاصله به اوکراین ارسال نشد.

روز پنج‌شنبه، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، به روسای کمیته‌ها دستور داد تالیف پیش‌نویس مواد استیضاح را آغاز کنند که طی آن روند اخراج رئیس جمهوری از قدرت آغاز خواهد شد. متن کامل این مواد احتمالا برای اخذ رای از نمایندگان، تا پایان سال جاری میلادی به مجلس ارائه خواهد شد.

گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، پیشتر در این هفته منتشر شد. آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات، در این باره می‌گوید: «مدارک بیش از حد و غیر قابل تردیدی وجود دارد که رئیس جمهوری، ترامپ، از قدرت منصب خویش سوءاستفاده کرده تا برای نفع شخصی و سیاسی خود، به دنبال نفوذ دول خارجی در انتخابات ما برود. هیچ کس فرای قانون نیست.»

روز چهارشنبه، کمیته قضایی مجلس نمایندگان اولین روز رسیدگی به استیضاح را با شهادت چهار حقوق‌دان، با این بحث آغاز کرد که آیا اقدامات آقای ترامپ موجب استیضاح او بر اساس ساختار تعیین شده در قانون اساسی ایالات متحده خواهد شد یا نه.

مایکل گرهارت، استاد حقوق دانشگاه کارولینای شمالی، گفت: «من فقط می‌خواهم روی این نکته تایید کنم که اگر کاری که ما درباره آن بحث کردیم، قابل استیضاح نیست، دیگر هیچ کاری قابل استیضاح نخواهد بود. اگر کنگره اینجا در استیضاح ناکام شود، روند استیضاح به کل معنای خود را از دست خواهد داد.»

آقای ندلر تا روز جمعه به کاخ سفید مهلت داد تا پاسخ دهد رئیس جمهور قصد دارد در جلسات رسیدگی شرکت کند که می‌تواند شامل احضار شاهدان و معرفی مدارک جدید نیز باشد.

به نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نیز مهلت مشابهی برای معرفی شاهدان داده شد.

آقای ترامپ فعالانه اعضای دولت خود را از شهادت در کنگره منع کرده و سخنگویان کاخ سفید نیز بارها این تحقیقات و نمایندگان دموکرات مجلس را به عنوان رهبران آن، محکوم کرده‌اند.

جلسه بعدی رسیدگی به استیضاح در کمیته قضایی از ۹ صبح روز دوشنبه از سر گرفته خواهد شد.

© The Independent