کمیته استیضاح ترامپ شواهدی از «طرح اخاذی» وی از اوکراین در دست دارد

ترامپ همچنان ادعا می‌کند هیچ کار خلاف قانونی انجام نداده است

رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ و ولدیمیر زلنسکی ، رئیس جمهور اوکراین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در تاریخ 25 سپتامبر 2019 -SAUL LOEB / AFP

بزرگترین حامی جمهوری‌خواه رئیس‌جمهور می‌گوید او باید دفاعیه «عدم اقدام تلافی‌جویانه» را کنار بگذارد.

در آستانه جلسات عمومی استیضاح که این هفته شروع خواهد شد، یکی از اعضای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفته است، سیاستمداران شواهدی از یک «طرح اخاذی» دارند که در آن دونالد ترامپ تلاش کرده است یک دولت خارجی را وادار کند تا در مورد رقیب او تحقیق کند.

اریک سوالول، نماینده دموکرات کنگره، روز یکشنبه در مصاحبه با مارگارت برنان، مجری شبکه سی.بی.اس گفت در حال حاضر شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد رئيس جمهور از سمت و جایگاه خود سوءاستفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «از شهادت‌ها و اظهاراتی که تا کنون جمع‌آوری کرده‌ایم شواهد کافی برای توجیه استیضاح به دست آورده‌ایم. شواهدی از یک طرح اخاذی و سوءاستفاده از دلارهای مالیات‌دهندگان برای درخواست از یک دولت خارجی جهت انجام تحقیقات در مورد رقیب رئیس جمهور، در دست داریم.»

«اما مهم است که این شاهدان سوگند بخورند و به سؤالات نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات پاسخ دهند. این حق به رئیس‌جمهور داده خواهد شد.»

این هفته سه مقام رسمی به طور علنی شهادت خواهند داد. آنها قبلا پشت درهای بسته یعنی به طور غیرعلنی در مقابل کمیته‌هایی که تحقیقات استیضاح را رهبری می کنند شهادت داده‌اند.

روز چهارشنبه، ویلیام تیلور، ارشدترین دیپلمات آمریکا در اوکراین، و جورج کنت، معاون وزارت خارجه در امور اروپا و اوراسیا، در مقابل کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان شهادت خواهند داد.

روز جمعه، ماری یووانوویچ، سفیر پیشین ایالات متحده در اوکراین شهادت خواهد داد که در ماه مه به طور ناگهانی فراخوانده شد و اخراج گردید. ظاهراً او به دلیل عدم همکاری با رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، در تلاش‌ها برای پرونده‌سازی علیه دموکرات‌ها اخراج شده است.

سه شخص فوق شواهد محکمی ارائه داده‌اند که نشان می‌دهد رئیس جمهور آمریکا و دستیاران ارشد وی تلاش کرده‌اند رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، را وادار کنند در مقابل دریافت کمک‌های نظامی آمریکا و دعوت شدن به کاخ سفید، تحقیقاتی را در مورد جو بایدن، نامزد اصلی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، و همینطور در مورد انتخابات ۲۰۱۶ انجام دهد.

ترامپ ادعا می‌کند هیچ کار خلاف قانونی نکرده است و دموکرات‌ها را به تعقیب و مزاحمت بی‌اساس متهم می‌کند.

سناتور جمهوری‌خواه، رند پل، که از هوادارن پر سروصدای ترامپ است، می‌گوید رئیس جمهور باید به جای اصرار بر اینکه درخواست وی از رئیس جمهور اوکراین «اقدام تلافی‌جویانه» نبوده است، دفاعیه دیگری ارائه دهد.

رند پل در مصاحبه با برنامه «دیدار با مطبوعات» شبکه ان.بی.سی گفت: «رئیس جمهور پیشتر به دلیل وجود فساد، کمک‌ها را تعلیق کرده است.

«بنابراین، به نظر من اشتباه است که بگوییم او کمک‌ها را تعلیق کرده است تا آنچه را که می‌خواهد به دست بیاورد. وقتی مسئله فساد مطرح است و او معتقد است که فساد وجود دارد، کاملا حق دارد که کمک‌ها را تعلیق کند.

«به همین دلیل، به نظر من اشتباه بزرگی است که چنین استدلال شود... او اقدام تلافی‌جویانه کرده است، و من می‌دانم که استدلال حکومت بر این اساس است. من چنین استدلالی نمی‌کنم. من بر این باورم که همه سیاستمداران در واشینگتن، غیر از من، سعی می‌کنند از پرونده اوکراین به نفع خود بهره‌برداری کنند.»

از طرف دیگر، جیم هیمس، نماینده دموکرات کنگره، می‌گوید، جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند اقداماتی را که آقای بایدن قبلا در سمت معاون رئیس جمهور در چارچوب سیاست‌های آمریکا برای برخورد با فساد در اوکراین انجام داده است با تلاش‌های ترامپ برای کسب منافع سیاسی شخصی یکسان نشان دهند.

او در مصاحبه با برنامه «دیدار با مطبوعات» گفت «اینکه رئیس جمهور آمریکا از یک کشور ضعیف اخاذی می‌کند و آن‌ها را مجبور می‌کند درخواست سیاسی او را انجام دهند، یعنی رقیب وی را تحت تعقیب قرار دهند، هیچ ارتباطی با اقداماتی که جو بایدن در راستای اجرای سیاست خارجی آمریکا انجام داده است ندارد.

«آنچه که رئیس جمهور انجام داده است خلاف قانون و قابل استیضاح است.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent