ایران نفت ارزان‌تر بیشتری به چین می‌فروشد

ایران نفت را با ۱۲ دلار تخفیف در اختیار واردکنندگان چینی قرار می‌دهد که از تخفیف روسیه بیشتر است

مجموع صادرات نفت ایران به چین در ماه فوریه به حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار بشکه در روز افزایش یافت- AFP 

داده‌های بازارهای انرژی نشان می‌دهد واردات نفت خام و میعانات گازی چین از ایران، در ماه گذشته، یعنی مارس ۲۰۲۳، با جهش ۲۰ درصدی ماهانه، به ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. تخفیف ۱۲ دلاری در هر بشکه نفت، عامل اصلی افزایش تقاضای چین تلقی می‌شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر‌شده، واردات پالایشگاه‌های خصوصی چین از ایران در حال افزایش است و ماه آینده بیشتر هم خواهد شد.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنجشنبه، ششم آوریل (۱۷ فروردین‌ماه)، نوشت هم‌زمان با ادامه جنگ در اوکراین و ادامه تحریم‌ نفت و گاز روسیه، پالایشگاه‌های خصوصی چین از رقابت میان صادرکنندگان انرژی (به‌طور مشخص روسیه و ایران)، استفاده می‌کنند و نفت بیشتری از ایران می‌خرند.

یافته‌های خبرگزاری بلومبرگ نشان می‌دهد درحالی‌که خریداران اصلی مانند پالایشگاه‌های دولتی چین و هند، به نفت روسیه وابسته‌اند، شرکت‌ها و پالایشگاه‌های خصوصی چین خرید نفت خام از ایران را افزایش داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلیل افزایش خرید‌ها اقتصادی است، چراکه نفت خام ایران همچنان در مقایسه با نفت روسیه برای پالایشگاه‌های خصوصی در چین ارزان‌تر تمام می‌شود.

واقعیت این است که ایران نفت خود را با تخفیفی ۱۲ دلاری در هر بشکه در اختیار واردکنندگان چینی قرار می‌دهد، درحالی‌که روسیه درنهایت یک تخفیف ۱۰ دلاری برای هر بشکه نفت در نظر می‌گیرد.

هم‌زمان با ادامه جنگ در اوکراین و تحریم‌های نفت و گاز روسیه در غرب، روسیه منابع انرژی بیشتری در اختیار کشورهای آسیایی خریدار انرژی، شامل چین و هند، قرار می‌دهد؛ این درحالی است که صنعت نفت ایران سال‌ها با سوء‌مدیریت، فقدان برنامه‌ریزی، فساد گسترده و تحریم‌ مواجه بوده و برای فروش نفت به وارد‌کنندگان اصلی قدرت رقابت پایینی دارد.

بلومبرگ به‌نقل از یک تحلیلگر ارشد بازارهای انرژی نوشت: «پیش‌تر نفت خام ایران عمدتا در اختیار پالایشگاه‌های دولتی چین قرار می‌گرفت، درحالی‌که هم‌اکنون خریداران اصلی نفت خام و میعانات گازی ایران در چین، شرکت‌ها و پالایشگاه‌های خصوصی‌اند.»

آمارهای کپلر، شرکت اطلاعات انرژی و کالا و ردیابی نفتکش‌ها،نشان می‌دهد مجموع صادرات نفت ایران به چین در ماه فوریه به حدود یک ‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته بود. از سال ۲۰۱۷ این دومین افزایش شدید صادرات نفت ایران به چین به‌‌شمار می‌رود. از آنجایی که رسیدن محموله‌های نفتی ایران به چین دست‌کم یک ماه طول می‌کشد، ممکن است محموله‌های نفتی بیشتری برای ماه مارس و آوریل همچنان در راه باشد.

بیشتر از اقتصاد