حمله ایران، چین و روسیه به دشمن فرضی در اقیانوس هند

رزمایش نظامی مشترک این سه کشور تا روز ۲۸ اسفند ادامه خواهد داشت و برای هماهنگی به منظور دفاع و حمله آبی و هوایی تمرین می‌کنند

رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در اقیانوس هند - AFP

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی روز جمعه ۲۶ اسفند با بیان اینکه پایه اصلی رزمایش مرکب دریایی ۲۰۲۳ میان چین، ایران و روسیه، «امنیت دریایی» است گفت: «عمده تمرکز ما در روز اول رزمایش، نحوه هماهنگی‌ها، همکاری‌ها، نجات کشتی‌های تحت تهاجم و مقابله با تحرکات تروریستی بود.»

ناوهای چینی و روسی روز پنجشنبه ۲۵ اسفند، برای شرکت در مانور مشترک چهارروزه با ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وارد آب‌های ایران در دریای عمان شده بودند و از بامداد جمعه به سمت شمال اقیانوس هند حرکت کردند.

این سه کشور هدف از «چهارمین رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳» را که به‌طور رسمی از شامگاه پنجشنبه آغاز شد و تا ۲۸ اسفند ادامه دارد، «توسعه همکاری‌های نظامی و امنیتی برای مقابله با تهدید‌های موجود» عنوان کردند.

مرحله اصلی این رزمایش در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهد شد و یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراه با ناوهای نیروی دریایی روسیه و چین در آن حضور دارند. دو کشور قزاقستان و پاکستان نیز به‌عنوان کشورهای ناظر در این رزمایش حضور دارند.

شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، روز جمعه در گفت‌وگو با رسانه‌های داخل ایران، «مقابله با تروریسم دریایی» را جزو اهداف رزمایش مرکب دریایی ۲۰۲۳ اعلام کرد.

اشاره مقام ارشد ارتش جمهوری اسلامی به حضور پرشمار پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای عربی حاشیه خیلج‌فارس است که بارها مورد انتقاد علی خامنه‌ای و فرماندهان نظامی ایران قرار گرفته است. چین و روسیه، به‌عنوان دو متحد اصلی جمهوری اسلامی، طی یک سال گذشته با گسترش روابط سیاسی، تجاری و نظامی خود با تهران، تلاش کرده‌اند تا از میزان نفوذ آمریکایی‌ها در منطقه بکاهند. میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک که طی هفته گذشته رخ داد، نیز در همین راستا دیده می‌شود.

مصطفی تاج‌الدینی، سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳، نیز درباره جزئیات عملیات نظامی اجراشده در این رزمایش گفت: «یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه که از بامداد امروز به محل اجرای ماموریت در شمال اقیانوس هند حرکت کرده بودند، به اجرای تمرینات پرداختند. در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه به سرفرماندهی «سهند»، ناوشکن جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از سلاح‌های تعیین‌شده به سوی اهداف سطحی در دریا تیراندازی کردند. همچنین در مرحله بعد، تمرین صورت‌بندی و آرایش آفندی یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش، متناسب با نظارت و پایش هوایی منطقه، از سوی بالگردهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد.»

پیش از این، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، با اشاره به اینکه «این اولین بار نخواهد بود که دو کشور روسیه و چین با هم مانور مشترک برگزار می‌کنند»، افزود:‌ «ما این مانور را زیر نظر داریم تا مطمئن شویم که برای منافع امنیت ملی آمریکا یا متحدانش در منطقه هیچ تهدیدی به وجود نمی‌آورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام نظامی ایرانی همچنین مدعی شد که حضور جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف‌های بین‌المللی، بیانگر «ارتقای سطح و جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» است، زیرا «برقراری امنیت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و نیروهای دریایی جمهوری اسلامی نیز اجازه هیچ‌گونه تهدیدی را در حوزه دریا نخواهند داد».

جمهوری اسلامی ایران پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، همکاری‌های نظامی خود با این کشور را افزایش داد. مقام‌های غربی بار‌ها درباره کمک نظامی جمهوری اسلامی به روسیه در جنگ اوکراین هشدار داده‌ و ابراز نگرانی کرده‌اند.

رزمایش مشترک سه کشور چین، روسیه و ایران در حالی آغاز می‌شود که اسرائیل و ایالات‌متحده آمریکا نیز از روز یکشنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) در ایالت نوادا برگزاری رزمایش مشترک هوایی «پرچم سرخ» را آغاز کردند. این رزمایش هوایی که تا دو هفته ادامه دارد، طیف گسترده‌ای از مانور‌های هوایی از جمله رهگیری هواپیما‌ها، پرواز در ارتفاع پایین، دفاع از منطقه و شبیه‌سازی حمله به قلمرو دشمن با پدافند ضدهوایی گسترده را شامل می‌شود. علاوه بر آن، هواپیما‌های سوخت‌رسان نیروی هوایی اسرائیل در این رزمایش مشترک به جنگنده‌های آمریکایی در آسمان سوخت‌رسانی می‌کنند.

بیشتر از جهان