ممنوعیت کار زنان با دفاتر سازمان ملل؛ «زنان حقوق دریافت خواهند کرد»

طالبان طی هفته جاری کار زنان در دفاتر مرتبط با سازمان ملل متحد را ممنوع اعلام کردند و باعث خانه‌نشینی ۳۳۰۰ کارمند زن این نهاد شدند

توزیع کمک به زنان افغانستان در هرات (ماه مارس ۲۰۲۳)- MOHSEN KARIMI/AFP

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) روز پنجشنبه، ۱۷ فروردین (ششم آوریل)، تصمیم طالبان مبنی‌بر ممنوعیت کار زنان در دفاتر مرتبط با سازمان ملل متحد در افغانستان را محکوم کرد.

در بیانیه این سازمان آمده است که کارکنان زن سازمان بین‌المللی مهاجرت و ملل متحد به‌رغم ممنوعیت از کار، همچنان حقوق دریافت خواهند کرد و مردان جایگزین آن‌ها نمی‌شوند.

در این بیانیه به نقل از آنتونیو ویتورینو، دبیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت، آمده است که زنان و دختران افغان در یک سال گذشته، به‌‌شکل فزاینده‌ای با دستورهای محدودکننده مواجه شده‌اند که بر مشارکت آن‌ها در تمام جنبه‌های زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تاثیر گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده است که دستور طالبان مبنی‌بر ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی و بین‌المللی، نقض حقوق زنان و قوانین بشردوستانه و بین‌المللی است.

در بیانیه این سازمان ذکر شده است: «درحالی‌که افغانستان درگیر بحران شدید اقتصادی و انسانی است، این دستور طالبان مانع ارائه کمک‌های حیاتی به نیازمندان خواهد شد.»

سازمان بین‌المللی مهاجرت تاکید کرده است که هیچ صلح پایداری بدون مشارکت فعال زنان در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی افغانستان ممکن نیست.

طالبان طی هفته جاری کار زنان در دفاتر مرتبط با سازمان ملل متحد را ممنوع اعلام کردند و باعث خانه‌نشینی ۳۳۰۰ کارمند زن این نهاد شدند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که دو سوم از مردم افغانستان، ازجمله ۶.۵میلیون آواره داخلی و ۵.۷میلیون مهاجر بازگشته،  به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و نقش کارکنان زن در امور کمک‌رسانی «مهم» است.

این سازمان از سال ۱۹۹۲ به این‌سو در افغانستان حضور دارد و تاکید کرده است که همچنان به ارائه خدمات به مردم این کشور متعهد است.

وزارت اقتصاد طالبان در دسامبر ۲۰۲۲ با صدور فرمانی، کار زنان را در نهادهای غیردولتی ملی و بین‌المللی، ازجمله نهادهای امدادرسان، ممنوع اعلام کرد. پیش از آن، طالبان آموزش دختران در دانشگاه و مدارس را ممنوع کرده بودند و به دختران تنها اجازه رفتن به مدرسه تا کلاس ششم دبستان را می‌دهند. این دستورهای طالبان با واکنش تند کشورها و نهادهای بین‌المللی مواجه شده است، اما طالبان تاکنون به درخواست‌ها برای پایان‌دادن به ممنوعیت کار و آموزش زنان، هیچ اعتنایی نکرده‌اند.

طالبان برای حذف کامل زنان از اجتماع تلاش می‌کنند و تاکنون بیشترین فشارشان بر زنان و سلب آزادی‌های فردی و اجتماعی‌ آنان بوده است.