یوناما: طالبان مانع گزارش‌دهی کاری زنان در ننگرهار شدند

ممنوعیت کار زنان در نهادهای امدادرسان باعث کاهش چشمگیر کمک‌های کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی به افغانستان شده است

توزیع کمک در استان قندهار (۲۸ مارس)- SANAULLAH SEIAM/AFP

هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) سه‌شنبه، ۱۵ فرودین (چهارم آوریل)، از ممنوعیت گزارش‌دهی کاری کارمندان زن این نهاد در استان ننگرهار، واقع‌در شرق افغانستان، ابراز نگرانی کرد.

یوناما در حساب توییتر خود نوشت که اداره‌های سازمان ملل متحد بدون کارکنان زن نمی‌توانند فعالیت کنند و همچنین قادر به رساندن کمک‌های بشردوستانه نیستند.

طالبان در ننگرهار گزارش‌دهی زنان شاغل در یوناما را منع کرده‌اند و یوناما از این موضوع، ابراز نگرانی جدی کرده، اما جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نکرده است.

طالبان تاکنون در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند.

ممنوعیت کار زنان در نهادهای امدادرسان باعث کاهش چشمگیر کمک‌های کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی به افغانستان شده است. اوچا، دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، روز گذشته اعلام کرده بود که در سال‌ جاری میلادی صرفا کمتر از پنج درصد از بودجه ۴.۶ میلیارد دلاری برای کمک‌های بشردوستانه تامین شده است. اوچا هشدار داد که افغانستان بزرگ‌ترین و شدیدترین بحران انسانی را در جهان تجربه می‌کند.

دی‌ماه سال گذشته، مولوی دین‌محمد حنیف، وزیر اقتصاد طالبان، با انتشار فرمانی دستور داده بود که کار زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی تا اطلاع ثانوی ممنوع است. او دلیل ممنوعیت کار زنان را رعایت‌نشدن حجاب در محیط‌های کار دانسته و هشدار داده بود هر سازمانی که این دستور را عملی نکند، جواز فعالیتش در افغانستان لغو خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل متحد برای گفت‌وگو با مقام‌های ارشد طالبان درباره لغو ممنوعیت کار و آموزش زنان، چندین هیئت به افغانستان فرستاد، اما طالبان نخواستند که به این ممنوعیت پایان دهند.

فریحه الکوزی تا دی‌ماه سال گذشته به‌عنوان کارمند یکی از نهادهای حامی حقوق زنان در استان هرات کار می‌کرد، اما دفترشان با فشار طالبان بسته شد و در طول مدت بیکاری، تمام پس‌انداز خود را به مصرف رسانده است.

او در صحبت با ایندیپندنت فارسی می‌گوید که به‌دلیل فرمان‌های زن‌ستیزانه طالبان، هزاران زن از کارهایشان بیکار شده‌اند و طالبان هیچ توجهی به بهبود وضعیت شهروندان نمی‌کنند.

او می‌افزاید: «من در موسسه کار می‌کردم و پول آن را صرف مصارف خانواده خود می‌کردم، حالا که بیکارم، هیچ کاری برای خانواده خود نمی‌توانم بکنم و درحال سپری‌کردن بدترین روزهای زندگی هستیم. طالبان تلاش می‌کنند که ما زنان را از تمام عرصه‌ها در اجتماع حذف کنند.»

افغانستان تحت حاکمیت طالبان روزبه‌روز در سطح جهان منزوی‌تر می‌شود و طالبان هم تلاش می‌کنند که تحت عنوان اجرای «شریعت اسلامی»، قوانینی برای فشار مضاعف بر شهروندان، به‌ویژه زنان، وضع کنند.