تایمز اسرائیل: برنامه‌ریز حمله به مرکز یهودیان آتن ساکن قم است

محمدمحسن رضا به عنوان رئیس شبکه اتباع پاکستانی معرفی و اعلام شد که او برای سپاه پاسداران کار می‌کند

تصویری از رستوران یهودیان در مرکز آتن که هدف اصلی تروریست‌ها بود- ANGELOS TZORTZINIS / AFP

پس از آنکه دو مرد متهم به برنامه‌ریزی برای حمله به یک مرکز یهودیان در آتن، پایتخت یونان، هفته گذشته در دادگاهی در این شهر محاکمه شدند، حالا اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها منتشر شده است.

پیش‌تر گفته شده بود که افراد بازداشت‌شده متولد ایران و شهروند پاکستان بوده‌اند و به همکاری با حکومت ایران برای حمله به مرکز یهودیان در آتن متهم بودند؛ اما هویت دقیق آن‌ها اعلام نشده بود.

گفته می‌شود این افراد قصد داشتند به مرکز خباد که یک نهضت مذهبی یهودیان سنت‌گرا است و در قالب امور خیریه به یهودیان نیازمند کمک می‌کند، حمله کنند. مرکز خباد آتن دارای یک کنیسه، یک رستوران و یک خواربار‌فروشی در مرکز این شهر است.

در اطلاعاتی جدید که تایمز اسرائیل روز سه‌شنبه منتشر کرد، یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل هویت مامور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که دو تبعه پاکستانی را به منظور برنامه‌ریزی برای حمله به مرکز خباد استخدام کرده بود، فاش کرد. او به خبرنگاران گفت که این شخص محمدمحسن رضا نام دارد، تبعه پاکستان و ۶۵ ساله است و در شهر قم در ایران زندگی می‌کند.

این مقام امنیتی گفت که محمدمحسن رضا شبکه‌ای از افراد پاکستانی را اداره می‌کند که در حال برنامه‌ریزی برای حمله به اهداف سپاه در سراسر جهان‌اند. دو پاکستانی دستگیرشده هفته گذشته در رسانه‌های محلی به نام‌های ایرتاضی حیدر ۲۷ ساله و حسین عابد ۲۹ ساله معرفی شدند که ظاهرا در مراحل پایانی طراحی حمله به مرکز خباد بودند.

این مقام امنیتی اسرائیل گفت که حیدر و عابد را یک تبعه پاکستانی دیگر به نام سید فخار عباس، ۳۰ ساله، که زیر نظر رضا کار می‌کند، استخدام کرده است. عباس به جرم قتل در پاکستان تحت تعقیب بوده و از آنجا به ایران گریخته است.

رسانه‌های محلی آتن هفته گذشته گزارش دادند که مظنونان در روزهای منتهی به بازداشت در مرکز خباد دیده شده‌اند.

 بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، هفته گذشته گفت که سازمان اطلاعاتی موساد به یونان در جلوگیری از حمله تروریستی کمک کرده است. موساد هم در بیانیه خود اعلام کرد که این حمله خنثی‌شده «تلاش دیگری از سوی ایران برای ترویج تروریسم علیه اهداف اسرائیلی و یهودی در خارج از این کشور است».

گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که مقام‌های امنیتی یونان چندین سلاح خودکار و کپسول‌های انفجاری از مظنونان کشف کرده‌اند و تاکیس تئودوریکاکو، وزیر نظم عمومی یونان، گفت که به احتمال زیاد به دو مظنون برای اجرای این حمله پول پیشنهاد شده است.

این اطلاعات جدید در شرایطی منتشر می‌شود که سفارت جمهوری اسلامی در آتن روز پنجشنبه با انتشار پیامی، ارتباط افراد بازداشت‌شده با حکومت ایران را رد و آن را «سناریو ناشیانه» اسرائیل معرفی کرد. به ‌نوشته سفارت جمهوری اسلامی در آتن، «انتشار این گزارش‌ها به ‌منظور انحراف افکارعمومی و سرپوش گذاشتن بر تحولات داخلی اسرائیل است».

با این حال روز جمعه، هم‌زمان با برگزاری دادگاه متهمان حمله تروریستی در آتن، الی کوهن، وزیر خارجه اسرائيل، در یک نشست مشترک با وزرای خارجه یونان و قبرس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک «سازمان تروریستی» خواند و گفت حکومت ایران خطری برای امنیت کل جهان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عملیات تروریستی مدنظر در حالی خنثی شد که کارشناسان مسائل مربوط به خاورمیانه در هفته‌های اخیر هشدار دادند عادی‌سازی روابط تهران و ریاض که جلوگیری از اقدام‌های تروریستی شبه‌نظامیان حوثی‌ در یمن یکی از پیش‌شرط‌هایش بود، باعث شد تا جمهوری اسلامی بار دیگر تمرکزش را بر اهداف اسرائیلی معطوف کند و با تقویت نیروهایی مثل حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی، بکوشد منافع اسرائیل و شهروندانش را از نزدیک‌ترین فاصله جغرافیایی با خاک این کشور هدف قرار دهد. 

یهودیان شهروند اسرائیل در ۴۴ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، یکی از اهداف همیشگی نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند. به‌ عنوان مثال، در ۲۷ تیر ۱۳۷۳، عملیاتی تروریستی علیه یکی از مراکز تجمع یهودیان در پایتخت آرژانتین انجام شد که در جریان آن، ۸۵ یهودی جانشان را از دست دادند. پس از این حمله تروریستی، دستگاه قضایی آرژانتین با برگزاری یکی از طولانی‌ترین محاکمات تاریخ این کشور، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله احمد وحیدی، وزیر کشور کابینه ابراهیم رئیسی، را به مشارکت در این عملیات تروریستی محکوم کرد. 

تابستان سال گذشته نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تلاش کرد تا علیه شهروندان اسرائیلی در خاک ترکیه به‌ویژه سرکنسول اسرائیل در استانبول عملیاتی تروریستی انجام دهد که موساد و دستگاه‌ اطلاعاتی ترکیه (ام‌آی‌تی) موفق شدند آن را کشف کنند و پلیس ترکیه عوامل این عملیات تروریستی را بازداشت کرد.